Bukefalos 30 år!

Genrepade treårstest idag. Hade ingen koll på regler osv :bag:
Men fick lite hjälp med instruktioner om höjder mm av en som var där. Ponnyn är rädd om sig och hoppade maxhöjd lätt så +10 cm för särskilda talanger ska inte heller vara något problem, om vi kommer dit och visarna sköter sig :o

Alltså... Min lilla rödtott är verkligen en tacksam liten fröken. Idag testade vi att rida över bommar och innan idag så har jag ridit ut flera gånger. Jag är mäkta mallig!

20260524_153426.webp

Vad fin @prinsessfeminist ! Det känns faktiskt lite konstigt att ha en häst man aldrig kommer rida själv.
Tack! Jag slickar i mig allt beröm och är helt odrägligt stolt!

Jag red in flera unghästar innan jag var 20 år. Men nu, när jag har uppnått en mer mogen ålder, så är jag inte så säker i sadeln längre.

Nu har jag haft fantastiskt fin hjälp av en utbildad person, som råkar bo i närheten av mig. Vi har setts varje vecka sedan i februari, och denna inridning har fått ta tid.

Vi har kört två veckor, och sedan har något hänt i hennes eller mitt liv, och så har det blivit en paus på en vecka eller två.
Sedan har vi dragit igång igen.

Första uppsittningen skedde för, tror jag, sex veckor sedan. Men så har det blivit några dagar, och så har min hjälps barn blivit sjuka, eller så har jag haft för mycket på jobbet, och så paus igen.

Nu, efter ca 6-8 uppsittningar i ridhus, så fick jag feeling och bestämde mig för att jag vill rida ut.

Det är inte "bara" att svinga sig upp i sadeln och säga yihaa! :angel:

Nu är hästen helt magiskt cool för att bara vara tre, men det är klart hon skyggar lite, hoppar till, och spänner sig, men ändå - jag vågar!! Det här är så stort!

Vi har ridit ut ca 20 minuter per gång och nu passar jag på i paddocken när döttrarna rider sina, och hakar på i slutet på deras ridpass. Idag råkade det ligga bommar framme, och vi testar, och hon är bara med på noterna. Jag har också gått en del promenader med henne, där vi ska rida, eller har ridit. Alltså, så mycket jobb det är!

Men hon har ett otroligt vänligt och trevligt temperament, så jag har tur denna gång!

För det, ska alla veta, alla unghästar passar verkligen inte!

Varför kommer du inte rida på din?

Senast ändrad:
Så härligt att höra :love: ja, det är stort att våga!

Haha min är en liten b-ponny 😅 så därför jag inte kommer rida. Köptes lite för att jag skulle få träna på att ha så ung häst i lagom storlek :angel: men också för att jag drömmer om en körhäst.

Screenshot_20260524_173723_Gallery.webp

Men hoppar så här så kanske måste försöka hitta (tävlings)ryttare så småningom..

Så härligt att höra :love: ja, det är stort att våga!

Haha min är en liten b-ponny 😅 så därför jag inte kommer rida. Köptes lite för att jag skulle få träna på att ha så ung häst i lagom storlek :angel: men också för att jag drömmer om en körhäst.

Visa bifogad fil 185706
Men hoppar så här så kanske måste försöka hitta (tävlings)ryttare så småningom..
Jamen, då förstår jag! Kul med ponny!

Det har jag drömmar om, när jag är pensionär, föda upp trevliga connemara eller newforest.

Men just nu vill jag rida själv. :D

Då var treårstestet avklarat. Ingen fantastisk kritik men jag är nöjd. Han var mer taggad idag än när vi tränat, och blev sen också mer trött. Kom inte helt till sin rätt i hoppningen eftersom vi var lite oförberedda på detta men domaren såg potential även om den inte gick att poängsätta.

Fick äntligen 8a på traven! I övrigt tråkiga men ok 7 och 8or på exteriör. Jag upplever att min ponny inte är så välutvecklad så tror han kommer växa i kroppen med lite tid :) de mätte honom till 122 cm först men ojämnt golv och inte nyverkad så hoppas det var fel 🙈

Runt om skötte han sig väldigt fint och det är jag så nöjd med! @Tualma sa att han såg mycket finare ut borta än hemma :p

Jättefin goodiebag också, sånt är såklart extra kul.

Då var treårstestet avklarat. Ingen fantastisk kritik men jag är nöjd. Han var mer taggad idag än när vi tränat, och blev sen också mer trött. Kom inte helt till sin rätt i hoppningen eftersom vi var lite oförberedda på detta men domaren såg potential även om den inte gick att poängsätta.

Fick äntligen 8a på traven! I övrigt tråkiga men ok 7 och 8or på exteriör. Jag upplever att min ponny inte är så välutvecklad så tror han kommer växa i kroppen med lite tid :) de mätte honom till 122 cm först men ojämnt golv och inte nyverkad så hoppas det var fel 🙈

Runt om skötte han sig väldigt fint och det är jag så nöjd med! @Tualma sa att han såg mycket finare ut borta än hemma :p

Jättefin goodiebag också, sånt är såklart extra kul.
Trevligt med visning :)

Är det någon särskild anledning till att du hoppas att mankhöjden var fel? Tror mitt russ är däromkring med, jag hoppas att han växer lite till men så viktigt är det inte.

Pål har lösa framtänder också. Alltså inte de fyra innersta utan de i mitten. Urgulligt! :love:
Y har bytt ganska många av sina tänder nu, men någon framtand är det allt kvar. En av de mittersta hängde och slängde ordentligt lös ett par dagar. Såg mest läskigt ut med den 🫣.
Sen såg tandläkaren att hon bytt ett antal kindtänder också, för nån månad sen. Alla de närmaste bettet var klara. Det känns rätt skönt att veta

Y har bytt ganska många av sina tänder nu, men någon framtand är det allt kvar. En av de mittersta hängde och slängde ordentligt lös ett par dagar. Såg mest läskigt ut med den 🫣.
Sen såg tandläkaren att hon bytt ett antal kindtänder också, för nån månad sen. Alla de närmaste bettet var klara. Det känns rätt skönt att veta

Ja, P2, P3, M1 och M2 har han redan bytt. Men framtill har han haft ”kanintänder” dvs I1 har varit permanent medan I2 och I3 varit mjölktänder. Vilket är helt normalt tidsmässigt, men jag var inte beredd på hur söt han skulle vara med lösa tänder. ;)

Egentligen ska de väl inte byta I2 förrän vid 3 1/2 års ålder, men Pål vill väl vara mogen på nåt sätt iaf.

Det blev en tuff fotografering för Pål. Först skulle han stå i en dörröppning med rumpan till vänster, bringan till höger och huvudet till vänster. Han fattade ingenting och kröp upp i min famn istället. :heart

Sen skulle han stå stilla på en väg med benen på nåt konstigt vis (matte blev aldrig nöjd) och kolla in i kameran. Hm…

Slutligen skulle han springa lös på en gräsbana han aldrig varit på förut. Med JÄTTELÄSKIGA stockhinder. :eek:

Jag försökte hjälpa till genom att springa före (funkade inte alls) och springa efter. Pål blev återigen bara förvirrad och svarade med att stoppa huvudet i min famn.

Så lite oklart hur mycket trav det blev på bilderna, men iaf de i dörröppningen blev urläckra.

Får återkomma med bilder när de är köpta, själv tog jag den här efteråt när Pål fick beta.

IMG_9388.webp

Nu har Pål vågat sig upp på lastpallen och det blir en perfekt avslutning på vårens träning. Han har blivit mycket modigare och vågar prova saker utan rädsla för att göra fel. :heart

På måndag släpps han och hans bästis ut på bete med tre andra hästar, så då ska han få ett par veckors vila. Tror det passar bra att smälta allt som hänt.

IMG_9411.webp

Russet och jag har lite att träna på inför treårstest och senare hingstpremiering. Vi har varit ute och sprungit två gånger nu så det blir lite avdramatiserat, vill inte ha ponnyn till att hoppa runt vilket han gjort lite innan. Samtidigt vill jag få fram honom ordentligt på visning. Tror iofs att han kommer vara mer framåt på ett nytt ställe med massa andra hästar. Ponnyn har mognat rejält nu över våren och nu känns det äntligen som att han är redo för mer ordentligt träning med högre krav.

Vi behöver också träna på både att stå still och att stå still uppställt. Han är betydligt bättre på att bara stå i halter när vi är ute och går, men det finns förbättringspotential. Det här med att ställa upp sig med benen på rätt plats är Tråkigt!

Muskler behöver han mer också, och träning på att faktiskt skritta ökat med ett övertramp. Jag tror att han kan göra det, det är bara inte något han prioriterar. Däremot hoppar han glatt runt i hagen, så koordinationen och några muskler har han definitivt.

Tänderna ska vi ta, så att vi kan börja med bett. Bett har inte behövts hittils men jag tänker inte köra bettlöst. Hittils har all träning skett i en vanlig grimma.

Åka transport och vara på nya ställen kring andra hästar behöver vi också göra. Han är helt okej kring andra hästar, när vi möter någon som rider eller hästar som går i hage brevid vägen. Men vi har inte många hästar i området så mer vana behövs. Jag tror också att han enbart har åkt transport en gång i sitt liv, när jag köpte honom. Då åkte han löst. Jag har dock lastat honom med mellanvägg utan problem.

Sist, relaterat till ovanstående punkt, behöver vi löshoppa. Jag tror att han kommer tycka att detta är roligt, vi ska bara hitta tillfällen att göra det.
Messenger_creation_2CFBFF9F-5188-44FF-9F24-D23119A0096A.webp

Jag planerar att visa på premiering som vanligt. Troligtvis sista chansen eftersom Hooja är rätt stor :crazy:
Ingen guld-ponny tyvärr men en bra utflykt/träningsmöjligheter och jag har redan raggat hästskötare (mitt största problem).

Jag planerar att visa på premiering som vanligt. Troligtvis sista chansen eftersom Hooja är rätt stor :crazy:
Ingen guld-ponny tyvärr men en bra utflykt/träningsmöjligheter och jag har redan raggat hästskötare (mitt största problem).

Kul! Sen är det (gissar jag) olika domare och de har olika tycke och smak. När jag visade min wm fick hon 40 poäng som tvååring och 34 poäng som treåring. Den domaren gillar inte mig. ;) Som femåring fick vi revansch med 38 poäng iaf.

Liknande trådar

• Föl som inte får dia
  • Tips på hopphingst/ar med snällt humör
  • Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?
  • Stoets reaktion efter kastning (sjuk eller sörjer)...

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka