Bukefalos 30 år!

Jag fick en kommentar från en stallkompis igår som fått mig att börja grubbla. Hen undrade, när jag gnällde över att vi inte gör några framsteg kring ett par träningsområden, om jag hade rätt inställning. Trodde jag på att Pål skulle göra det jag önskade, eller trodde jag att han inte skulle göra det?

Hens tanke var att om jag är en person som vill ha rätt (ja, oftast så) och går in med inställningen att det inte kommer fungera, så känner Pål av det och ger mig rätt dvs att det inte fungerar.

Så nu klurar jag på hur jag ska kunna ändra min inställning så jag faktiskt tror på mig och Pål…

Jag har också svårt att se framsteg, ser liksom bara nuvarande fails.. inte ett bra mindset (antagligen därför jag vill ge upp hela tiden :o )
Försöker skriva upp allt bra vi gjort på insidan stalldörren så jag liksom SER det. Rent fysiskt.

Jag filmar nästan all träning, så jag kan gå tillbaka och se enorma framsteg. Förutom vid just dessa två problem. Vilket såklart blir knäckande när det ser lika spänt och ovilligt ut ett år senare… :(

Men jag försöker fokusera på de andra områdena och funderar faktiskt på pausa träningen med problemen och istället göra saker vi bägge tycker är superkul, som promenader och bomarbete.

Jag filmar nästan all träning, så jag kan gå tillbaka och se enorma framsteg. Förutom vid just dessa två problem. Vilket såklart blir knäckande när det ser lika spänt och ovilligt ut ett år senare… :(

Men jag försöker fokusera på de andra områdena och funderar faktiskt på pausa träningen med problemen och istället göra saker vi bägge tycker är superkul, som promenader och bomarbete.
Låter som en klok idé. En treåring är bara en bebis, speciellt vi som inte har halvblod eller fullblod tänker jag. Så kanske det kan mogna och landa bättre med träningen senare :)

Jag fick en kommentar från en stallkompis igår som fått mig att börja grubbla. Hen undrade, när jag gnällde över att vi inte gör några framsteg kring ett par träningsområden, om jag hade rätt inställning. Trodde jag på att Pål skulle göra det jag önskade, eller trodde jag att han inte skulle göra det?

Hens tanke var att om jag är en person som vill ha rätt (ja, oftast så) och går in med inställningen att det inte kommer fungera, så känner Pål av det och ger mig rätt dvs att det inte fungerar.

Så nu klurar jag på hur jag ska kunna ändra min inställning så jag faktiskt tror på mig och Pål…
Klok stallkompis.
Jag försöker alltid tro att det ska funka och lämnar alla tänk om jag eventuellt kan ha haft innan bakom mig.
Om något inte funkat försöker jag hitta ett sätt att bryta upp det i enklare delmoment.
Är det svårt så backar jag lite (om det går).
Har man problem att till exempel lyfta hovarna eller något går ju inte det utan man får vara ihärdig, tålmodig och belöna när det blir rätt. Man kan ju inte låta bli grundläggande skötsel.

WE-kurs i stallet, så jag passade på att visa alla hinder för Pål. Han tyckte det var så roligt! Så nästa gång det är kurs ska vi nog vara med ett pass till fots. :love:

IMG_0016.webp

Idag var skäcken på sin andra uteritt. Första gången utan ledare eller annan människa på marken. Jag har inte tillgång till paddock så har är väl insutten i hagen sedan innan, men inte riden innan. Varierar mycket mellan att gå bredvid och sitta på, är omgivningen passande nog rider jag men annars går jag. Ponnyn tar det mycket väl även om han ibland påminner mycket om sin bror, vi hamnade ute i buskarna några gånger... Och en annan gång var gravitationen väl hjälpsam så ponnyn började trava/tölta och var påväg att övergå till galopp, då hoppade jag av. Hade vägen varit bättre hade det nog inte varit några problem men där är inte lämpligt att galoppera. I övrigt gick det dock bra, ytterst lättsam häst. Rider barbacka i sidepull.

Nu kommer han få vila några dagar och sedan fortsätter vi nog såhär, några pass ute i veckan. Han rör sig inte ordentligt i hagen och behöver bygga muskler och då är ju skritt i skogen en lämplig behandling.

Liknande trådar

• Föl som inte får dia
  • Tips på hopphingst/ar med snällt humör
  • Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?
  • Stoets reaktion efter kastning (sjuk eller sörjer)...

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Vad ska min son betala?
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat