Fölavmaskning-Hur?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare arna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 818

arna

Trådstartare
Min lilla fröken blir 6 v i helgen och ska alltså avmaskas för första gången, Hur gör man det på bästa sätt både för mig och fölis? Hon är jättestark. Hon är van vid grimma men är efter besök av hovis lite misstänksam i boxen. I hagen är hon kaxig som attan, har börjat visa tendens till att stergra mot mig någon som vet hur man stävjar detta beteende utan att skrämma slag på henne. (jag är lite velig av mig så jag har svårt med bestraffningar :o)
Lite hjälp,kanske?

Vid 8v ska de avmaskas, inte 6. Träna de här två veckorna på att hålla i grimman, kanske spruta in nåt mumsigt, typ äppelmos, så hon lär sig att det kommer mums!

Tack! Hade visst blandat ihop veckorna :o Nu har jag 2 veckor till på mig att träna. Äpplemos låter mycket smart, ska prova! Tack igen :bow:

Hade litet föl förra sommaren (nu har jag en stor ettåring istället :)) o när vi skulle avmaska honom o hans kompis (som var välhanterade o vana vid grimma) gjorde vi bara som med vilken häst som helst - in med sprutan LÅNGT BAK i munnen o tryckte ut pastan. Inga problem. Har avmaskat dem på samma sätt under vintern o nu i vår (en gång utan medhjälpare till och med) o de har inte sagt flaska. Bara se till att göra det lite snabbt o odramatiskt så går det säkert bra (mitt råd är alltså att inte låta fölis nosa o vänja sig vid sprutan i timtal, det bara haussar upp det hela).

En miss många gör är ju att de sprutar nästan i mungipan på hästen. Sprutan måste in ordentligt så man kan spruta på tungans bakre del. Då sväljer de oftast utan problem o det är svårt att spotta ut.

Lycka till!

Börja en vecka innan avmaskningen och ge den ex äppeljuice eller något annat den tycker är smarrigt, i en spruta. Ge det en gång om dagen i en vecka så kommer den jubla dag 7 när du istället kommer med avmaskningen. Ge sedan en spruta äppeljuice igen, fortsätt gärna också några dagar efter maskningen så kommer hästen att förlåta dig för att du "tog fel" en gång. ;)

/Camilla

Liknande trådar

Hästvård Tillbringade hela dagen på Ultuna igår med kompisens äldre islandsvalack som blivit mycket dålig, skulle vara kul att höra era tankar... 2 3
Svar
47
· Visningar
5 635
Senast: skuggi
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 655
Senast: YorkWann
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 062
Senast: Disen
·
Avel Var som sagt på fölvisning förra helgen. En bekant hörde några "förståsigpåare" påpeka att mitt föl är alldelles för kaxigt då hon...
Svar
15
· Visningar
1 710
Senast: Rodde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Tapeter tapeter tapeter
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur