Följsam sits i skritt?

Roxanna

Trådstartare
Hur följer ni andra rörelsen i skritten? :) Har börjat öva mer på att öka min följsamhet men tycker faktiskt skritten är svårare än någon annan gångart. Jag gungar nog mer fram och bakåt snarare än med rygghalvorna om det låter begripligt.
 
Då undrar jag vad du menar med följsamhet. Har nog aldrig sett någon som inte är skapligt följsam i skritten faktiskt - det är ju bara att sitta med i rörelsen vilket sker rätt naturligt eftersom det inte går fort eller blir skumpigt. Det brukar vara i traven det börjar studsas och flaxas.
 
Då undrar jag vad du menar med följsamhet. Har nog aldrig sett någon som inte är skapligt följsam i skritten faktiskt - det är ju bara att sitta med i rörelsen vilket sker rätt naturligt eftersom det inte går fort eller blir skumpigt. Det brukar vara i traven det börjar studsas och flaxas.
Åh det har jag! Folk som sitter emot så att hästen blir helt förtvivlad över alla motstridiga signaler. Tyvärr inte ovanligt alls.
 
@Roxanna Nu vet jag inte alls på vilken nivå du är men oavsett det så sluta fundera över hur du ska följa med och följ bara med. Det är hästens rörelser som bestämmer och beroende på hur stora de är kan ens egna rörelser ibland vara större och ibland mindre. Tänk att ni är en enhet. Att du är endel av hästen. Slappna av, ha din balans i ditt säte, låt benen bli långa och låt dem hänga utefter hästens sidor. Blunda om det hjälper dig att bara fokusera på hästens rörelser. Har du möjlighet så rid barbacka alternativt med en bomlössadel så du känner hästens rörelser bättre. Ju mer du "jobbar" dig desto mer statiskt blir det. Det är avslappning som gäller om du vill kunna följa med vilket är en förutsättning för att hästen ska kunna slappna av.
 
Enda hästen som jag hade svårt att följa med i skritten på var en liten fjording, blev så kort steg mot vad jag var van vid och dessutom en smalare häst än mina halvblod.

Hade svårt att hänga med och min sits blev så annorlunda vilket var otroligt frustrerande :/ (Det är ju bara skritt för tusan!:mad:).
Så förstår ditt problem, det enda som du kan göra är att hitta takten, mycket trav/skritt övergångar så du kan komma in i takten och följa med in i övergångarna med sitsen precis som när man har problem med följsamhet i de andra gångarterna :).
 
Jag är stel. Jag förstår ungefär ditt problem. Mitt är en gammal traumaskada som egentligen inte varit handikappande i någon större del förutom ridning. Det ör den undre cirkeln eller bollen som har svårt att röra sig. Svag ländrygg med orörlighet. Det är svårt att skritta, har lätt att röra mig transversalt, höger vänster istället för longitudinellt rakt fram bak. Inte riktigt ditt problem vad det verkar men ändå jag blir bättre av min otroligt duktiga kiropraktor. Testa kanske en genomgång av kiropraktor hos dig.
 
@Roxanna Nu vet jag inte alls på vilken nivå du är men oavsett det så sluta fundera över hur du ska följa med och följ bara med. Det är hästens rörelser som bestämmer och beroende på hur stora de är kan ens egna rörelser ibland vara större och ibland mindre. Tänk att ni är en enhet. Att du är endel av hästen. Slappna av, ha din balans i ditt säte, låt benen bli långa och låt dem hänga utefter hästens sidor. Blunda om det hjälper dig att bara fokusera på hästens rörelser. Har du möjlighet så rid barbacka alternativt med en bomlössadel så du känner hästens rörelser bättre. Ju mer du "jobbar" dig desto mer statiskt blir det. Det är avslappning som gäller om du vill kunna följa med vilket är en förutsättning för att hästen ska kunna slappna av.

Jag brukar lätt bli en övertänkare så ska testa det du föreslår :) har känt att jag tenderar att gunga med mer fram och tillbaka snarare än med hästens rörelse. Mycket möjligt är detta omedvetna spänningar som jag har annars också. Trav och galopp fungerar bra så förstår inte varför just skritten blivit såhär.
 
Ett tips. Lär dig känna när hästen lyfter vänster respektive höger bak. Be en kompis hjälpa dig och du ska ropa högt: "Höger, vänster, höger, vänster". Det är nämligen tvärtom mot för vad många tror. För mig har det hjälpt att i stället för att tänka på hur jag ska sitta så mumlar jag "höger, vänster" då följer jag liksom med själv automatiskt.
 
Ett tips. Lär dig känna när hästen lyfter vänster respektive höger bak. Be en kompis hjälpa dig och du ska ropa högt: "Höger, vänster, höger, vänster". Det är nämligen tvärtom mot för vad många tror. För mig har det hjälpt att i stället för att tänka på hur jag ska sitta så mumlar jag "höger, vänster" då följer jag liksom med själv automatiskt.

Tack! Jättebra tips :) ska testas.
 
Tänk att sittbenen ska cykla baklänges; när höger sittben går uppåt går vänster neråt, när höger går bakåt går vänster framåt. Det är en konstant cirkelrörelse "baklänges".
När hästen lyfter höger bak sjunker högersidan nedåt, så då går sittbenet nedåt, sedan framåt, när hästen sätter ner hoven och lägger vikten på så kommer sidan att höjas, så då går sittbenet uppåt och sedan bakåt när hästen skjuter på med benet.
Om hästen går med höga, korta steg så blir cirkelrörelsen mer oval åt det stående hållet och om hästen tar längre kliv så blir ovalen mer liggande.
 
Jag brukar lätt bli en övertänkare så ska testa det du föreslår :) har känt att jag tenderar att gunga med mer fram och tillbaka snarare än med hästens rörelse. Mycket möjligt är detta omedvetna spänningar som jag har annars också. Trav och galopp fungerar bra så förstår inte varför just skritten blivit såhär.
Skritt är faktiskt svårast att rida rätt i. Inte bara av den anledningen att så många glömmer bort skritten utan också för att det är en gångart som man kan göra på så enormt många sätt i utan att tappa balansen. Det blir så lätt slarv i skritten så du har kommit ett jättekliv på din väg som har uppmärksammat detta :)
Jag håller med både @Fideli och @Blandrastik i deras tips. Att rida är som att gå. Ju följsammare och mjukare du är i dina rörelser ju bättre blir det och att skritten är bra är en förutsättningen för att hästen ska kunna komma till sin rätt och att som ryttare att komma till ridning.
Den beskrivning @Fideli ger är så höfterna ska röra sig även när man går. Träna på det så att du får in känslan och kan ta med den upp på hästryggen sedan. Det är lättast om man i början tar rejäla kliv, går på med fart och sedan gör man det svårare genom att minska farten men ändå röra igenom. Många får ont i rygg, höfter, knän, vrister och fötter och särskilt när de går sakta, typ i affärer och dylikt och det beror ofta på att stegen blir stötiga när höften inte rörs igenom korrekt. Det blir samma effekt för hästen när hen inte rör igenom sig korrekt och det kan hen inte göra om inte ryttaren är följsam.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 632
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 426
Senast: Grazing
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 089
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp