Folkbokföring av barn?

Diplomaten

Trådstartare
Jag har en fundering som rör ett par i min bekantskapskrets.

De ligger i skilsmässa och en utav föräldrarna har tagit över det hus som de tidigare ägde tillsammans. De har också liten dotter som de har gemensam vårdnad om- varannan vecka. Dottern är fortfarande folkbokförd på husadressen. Det innebär i praktiken att all information gällande sjukhus osv. kommer dit. Tyvärr ges inte denna information till den andre parten som ej längre äger huset. Papper som rör barnet tappas bort osv - viktig information så som tider, svar osv från sjukhus och andra myndigheter.

Den part som inte mottar information har överklagat till Förvaltningsrätten och önskar att h*n själv skall ha dottern folkbokförd hos sig. Detta av två orsaker. Denne har haft hand om det praktiska gällande kontakt med sjukhus m.m. under de gemensamma åren och är den som är insatt och också har "kontrollen". Dessutom har denne part givetvis tänkt att informera den andre parten. Det ska tilläggas att denne inte har brytt sig om vart dottern varit folkbokförd förrän det visat sig att den andre uteblivit med information.
Överklagan avslogs p.g.a. att Förvaltningsrätten går på Skatteverkets linje, att dotter skall fortsätta vara folkbokförd på senaste adress eftersom båda parter inte samtycker om ändring.

När förälderns som ej har dotter folkbokförd hos sig ringer till myndigheter osv för att se till att dokument osv sänds till båda adresserna, uppger dessa att det automatiskt alltid sänds till den adress som dottern står skriven på.

Kan någon ge någon information om vad som kan göras i ett sådant fall för att lösa det till det bästa? Grunden anses ju främst vara att viktig information skall ges till båda föräldrar.
 
Sv: Folkbokföring av barn?

det enda är ju att barnet blir folkbokfört hos den andra föräldern, vill inte den som barnet är bokfört hos nu skriva över så får man överklaga
 
Sv: Folkbokföring av barn?

Eller så säger man till den förhoppningsvis andra vuxna personen i frågan att det är dags att skärpa till sig angående viktiga saker!
 
Sv: Folkbokföring av barn?

Eller så säger man till den förhoppningsvis andra vuxna personen i frågan att det är dags att skärpa till sig angående viktiga saker!

Håller med!

Det är så oerhört barnsligt att hålla på och försöka hämnas via barnen, det är de som kommer i kläm. Och är ungarna någorlunda stora och vakna så fattar de vad som händer vilket sällan är positivt för den förälder som tramsar.

Folkbokföringen är en egen myndighet som har rätt att fatta egna beslut om folkbokföring. Det är vanligt att man inte flyttar på barn om en av föräldrarna bor kvar i den tidigare gemensamma bostaden även om båda föräldrarna skrivit under flyttanmälan och barnet bor lika mycket hos båda för man gör bedömningen att barnet inte har flyttat.
 
Sv: Folkbokföring av barn?

det enda är ju att barnet blir folkbokfört hos den andra föräldern, vill inte den som barnet är bokfört hos nu skriva över så får man överklaga

Det hade varit enkelt om det fungerat. Men, det är just detta som ena parten har överklagat - men Folkrätten gick på Skatteverkets riktlinjer, att barnet skal fortsätta vara folkbokfört på tidigare adress.
 
Sv: Folkbokföring av barn?

Eller så säger man till den förhoppningsvis andra vuxna personen i frågan att det är dags att skärpa till sig angående viktiga saker!

Jo, så borde det vara. Men, tyvärr så verkar inte det vara ett alternativ att dessa kan samarbeta på något vis. Det bästa vore givetvis om pappren kom till båda parter, så slapp det bli problem.

Håller med!

Det är så oerhört barnsligt att hålla på och försöka hämnas via barnen, det är de som kommer i kläm. Och är ungarna någorlunda stora och vakna så fattar de vad som händer vilket sällan är positivt för den förälder som tramsar.

Folkbokföringen är en egen myndighet som har rätt att fatta egna beslut om folkbokföring. Det är vanligt att man inte flyttar på barn om en av föräldrarna bor kvar i den tidigare gemensamma bostaden även om båda föräldrarna skrivit under flyttanmälan och barnet bor lika mycket hos båda för man gör bedömningen att barnet inte har flyttat.

Klart att det är dumt. Men åter igen, de kan inte samarbeta och det verkar inte vara övergående. Den som blir lidande av just detta är barnet, som i värsta fall missar bestämda möten med läkare, tandläkare osv osv. Tyvärr får den andra parten inte gjort något med detta eftersom denna i värsta fall inte ens vet. Ja, det är just denna riktlinje som Folkbokföringen gått på.
 
Sv: Folkbokföring av barn?

Prata med Skatteverket. Barnet ska vara folkbokförd på den adressen där barnet bor. Om barnet bor varannan vecka i varje bostad så får man försöka lösa situationen på ett annat sätt föräldrarna emellan.

Men ett samtal till Skatteverket är ju absolut nödvändigt så att personerna får reda på hur de ska gå tillväga.
 
Sv: Folkbokföring av barn?

Prata med Skatteverket. Barnet ska vara folkbokförd på den adressen där barnet bor. Om barnet bor varannan vecka i varje bostad så får man försöka lösa situationen på ett annat sätt föräldrarna emellan.

Men ett samtal till Skatteverket är ju absolut nödvändigt så att personerna får reda på hur de ska gå tillväga.

Jag har möjligen varit oklar.

Det har pratats med Skatteverket, de uppger enbart att de följer sina riktlinjer. Parten som bor i huset vägrar underteckna en ändring av folkbokföringen gällande barnet. Men, den förälder som ej har barnet folkbokförd hos sig, har överklagat Skatteverkets beslut om att barnet skall fortsätta vara folkbokförd på den senaste adressen (ena parten har kvar huset där hela familjen bodde). Överklagan har gjorts efter att det visat sig att viktig information uteblivit gällande barnet. Folkrätten har dock gått på Skatteverkets linje.

Barnet bor varannan vecka hos respektive förälder, så de har gemensam vårdnad. Tyvärr kan inte föräldrarna diskutera praktiska ting gällande barnet, det är ju detta som är det stora problemet. De har haft hjälp av Socialkontoret för att förbättra samarbetet, utan några större resultat.

Jag funderade främst, för att veta hur andra människor har löst det. Eller hur man löser det i lagens mening. Det enklaste vore ju om posten gick ut till båda gällande barnet - de är ju ändå båda föräldrar med ansvar. Men, det verkar inte vara helt enkelt. Jag ogillar starkt situationen som "åskådare" och har ingen aning om vad som kan göras eller inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Folkbokföring av barn?

Men posten (från sjukhus etc) är väl adresserad till föräldern, inte till barnet?
 
Sv: Folkbokföring av barn?

De måste lära sig att samarbeta. Det är det enda som är alternativet. Man kan inte begära att myndigheter ska skicka ut dubbel post till alla barn med skilda föräldrar. Det är orimligt och väldigt kostsamt!!

Man får ju helt enkelt komma fram till en lösning som fungerar. Är det så att den ene föräldern hela tiden gör så att barnet missar läkartider, tandläkartider, annat viktigt så är det ju klart att socialförvaltningen kan hjälpa till med annat än medling. Klarar man inte av att se till att barnet kommer dit det ska när det ska vara där så är man nog inte helt lämplig som boendeförälder, när den andre föräldern verkar klara det galant.

Ifall information inte kommer fram så måste man ju även ifrågasätta det inför sociala och familjerätten, men givetvis även personen som undanhåller informationen. Är det såhär du vill leva? Är det såhär du tycker att barnet ska växa upp? Tycker du att du är ett föredöme när du agerar på detta viset?

Sen undrar jag vad du menar med folkrätten?
 
Sv: Folkbokföring av barn?

Folkrätten har dock gått på Skatteverkets linje.
Är detta i Sverige eller Norge?
Om det är i Sverige så antar jag att du menar Tingsrätten.

Jag funderade främst, för att veta hur andra människor har löst det.
Man samarbetar.

Eller hur man löser det i lagens mening.
Man måste samarbeta.
I Sverige så hjälper Soc till med det.
Och den som inte sköter sig kan bli av med vårdnaden.
Att missköta vård och läkartider kan också göra att man blir av med vårdnaden.
Och i det läget så måste ju barnet vara skriven bara hos den som har vårdnaden.
Skatteverket är fel väg att gå.
Det är själva problemet som man får angripa och problemet är att en förälder inte sköter sitt ansvar som förälder.
 
Sv: Folkbokföring av barn?

Jag beklagar, jag menade givetvis Tingsrätten!
(Läser om Folkrätt samtidigt som jag ammar.:crazy: )

Ja, jag önskar och anser också att det borde finnas ett bra samarbete mellan dem. Och ja, det borde vara det enda alternativet - och ja - de kan samarbeta som de normalbegåvade, vuxna de faktiskt är. Dock sker det inte. Därav min fråga. Sedan anser jag personligen att det bör finnas alternativ att det sänds ut dubbel post om man begär det. Det kostar mer ja, men om det förbättrar för barnet, så möjligen ja. Sedan vet jag inte vilken kostnad det rör sig om, vilket givetvis måste tas i beräkningen!

Socialförvaltningen är inblandad och båda parter har varit på möte. Det fungerar dock inte optimalt vad det verkar (än i alla fall), då det både förnekas och kastas bajs fram och tillbaka.

Problemet blir att föräldrarna inte kan diskutera på en bra nivå. Det blir förlora eller vinna - fel, ja - men det är så. Alla diskussioner slutar i gräl. Men absolut, att säga ifrån som andra förälder är ett måste, något som jag också poängterat.

Åter igen, jag ställde frågan främst för att jag undrade om det fanns ett sätt att lösa det med hjälp utöver det.
 
Sv: Folkbokföring av barn?

Åter igen, absolut. Jag anser också detta - men det sker inte just nu. Och därför funderade jag på hur man kan lösa det så att viktig information kommer till båda föräldrarna, för barnets skull.

Barnet är skrivet hos den part som bor kvar i huset - de har gemensam vårdnad och barnet bor lika många dagar hos båda föräldrarna, alltså varannan vecka.
 
Sv: Folkbokföring av barn?

Om det är akut så får man som förälder ta på sig ansvaret att ringa och fråga.
Situationen är besvärlig men den är inte unik.
Föräldern som inte får posten får försöka hitta informationen via telefon.
ofta så kan man be vården att ringa upp till valfritt nummer eller kanske att maila.

I längden så måste det lösas genom att den förälder som får informationen antingen sköter sig eller förlorar vårdnaden.
Man kan ha växelvis boende ändå men i det läget så måste barnet ju folkbokföras hos den som har vårdnaden.
Soc är de som kommer att kräva att barnets läkarvård sköts.
Om man tar upp problemet där.
 
Sv: Folkbokföring av barn?

Man kan inte ha växelvis boende om man inte har gemensam vårdnad.
 
Sv: Folkbokföring av barn?

Varför skulle man inte kunna det?

En bekant till mig hade växelvis boende för sina barn med sina egna föräldrar då pappan dragit och hon inte klarade av det själv.
Barnens morföräldrar hade inte vårdnad för barnen.
 
Sv: Folkbokföring av barn?

Det står i Socialstyrelsens skrift "Vårdnad, boende och umgänge". Socialstyrelsen är huvudman för socialtjänsten.
 
Sv: Folkbokföring av barn?

Då så har jag blivit fel underrättad av en tjänsteman vid ett tidigare tillfälle.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min dotter har till min stora glädje hittat glädjen i att rida. Vi bor på gård, och har en ponny till henne och en ridhäst till mig. Hon...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
11 914
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 095
Senast: oz_joj
·
Småbarn Hej igen! Jag har några tankar och frågor gällande min roll som ensamstående förälder. Pappan har tidigare visat ett intresse att ha en...
2
Svar
35
· Visningar
5 491
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 220
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp