Fönster i Hästtransporter

Bukefalos 30 år!

Mi321

Trådstartare
Undrar hur era hästar reagerar på stora fönster i transporten. Mustang har ju länge haft ett stort fönster i fram och bland annat har de nya från Ifor också stora fönster framåt.
Att möta all trafik i 70-80 km/h på vissa vägar, hur reagerar dom?

Min ena har åkt i ett Ifor med det stora fönstret. Han stod som ett ljus i det! Hade gärna haft ett släp med det. Det gav dessutom massa ljus in på ett bra sätt. Gillade det mycket!

Undrar hur era hästar reagerar på stora fönster i transporten. Mustang har ju länge haft ett stort fönster i fram och bland annat har de nya från Ifor också stora fönster framåt.
Att möta all trafik i 70-80 km/h på vissa vägar, hur reagerar dom?
Är också nyfiken. Min häst vill gärna titta ut men tänker också att det kanske blir för bra med ett jätte fönster.

Jag har en Mustang och jag upplever inte att mötande trafik stör min häst alls (har kamera), ska ändå sägas att han är en chill individ i grunden. Det enda jag ser honom reagera på/titta efter är om stora lastbilar kör förbi ovanligt snabbt eller högljudda motorcyklar. Vi har kört mycket i sommar till seminstationen och får då köra ca 20 minuter på E6:an norrut från Malmö så det var ganska mycket och tung trafik.

Är väldigt glad för min Mustang som var väldigt prisvärd att köpa begagnad. Den stora luftvolym som skapats genom ordentlig plats framför bommen och öppet fram till fönstret har gjort att temperaturen och luftfuktighet var förvånansvärt låg även de dagar när det var runt och över 30 grader ute.

Jag har oxå ett Mustangsläp och alla mina hästar har stått som ljus i den och alltid varit lättlastade. Även kört en ovan ettåring från Skåne till Stockholm i den utan problem. Min nuvarande som är en riktig fegis åker även han lugnt och tryggt i den, kört genom Stockholm i rusningstrafik flera gånger och inte märkt något problem. Mitt är 19 år gammalt och fortfarande fräscht, dansar igenom besiktningen varje gång, köpte det nytt 2006.

Så bra, då kanske jag ska hålla utkik efter någon begagnad Mustang! Tycker de verkar genomtänkta. Frågan är varför det finns så få?

Så bra, då kanske jag ska hålla utkik efter någon begagnad Mustang! Tycker de verkar genomtänkta. Frågan är varför det finns så få?
Dels var dom ganska dyra i nypris och sedan tror jag många, precis som jag gärna behåller dom eftersom dom håller bra kvalitet. Jag har liksom ingen anledning att byta till ett nytt eftersom jag fortfarande gillar hur inredningen är. Jag har inte behövt göra mycket med mitt genom åren, bytt bromsar en gång och servat kanske fyra gånger på alla år. Så varför byta liksom och vad skulle jag i så fall byta till?😊

Jag har ju haft mitt Brenderup sedan det var nytt 1998 och har ju kört en hel del hästar i det. Ingen har brytt sig ett dugg om fönstret utan tvärtom stått jättebra. Gör ju mkt oxå att det är helt fyrkantigt inne så gott om plats och ljust. Alla mina hästar har älskat det.
Brenderup.webp

Dels var dom ganska dyra i nypris och sedan tror jag många, precis som jag gärna behåller dom eftersom dom håller bra kvalitet. Jag har liksom ingen anledning att byta till ett nytt eftersom jag fortfarande gillar hur inredningen är. Jag har inte behövt göra mycket med mitt genom åren, bytt bromsar en gång och servat kanske fyra gånger på alla år. Så varför byta liksom och vad skulle jag i så fall byta till?😊

Håller med. Mitt Brenderup ovan från 98 har jag bytt golv i 1 gång och bromsar 1 gång och det var 2012. Det är allt. Jo, jag har bytt sidofönstret som syns i bild för det var trasigt. Just det, bytt handske oxå då det blev slitet. Men jag använde det extremt mkt från 98-12 kuskade runt hela Sverige och Europa på fälttävlan.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka