Food Disgust Test

Rätt många frågor var sånt som jag inte ens tänkt på att det skulle kunna vara ett problem, skrynkliga morötter, en larv i ett äpple eller en liten mögelfläck på bröd. Det enda var dålig hygien, skulle helst inte vilja äta en macka nån annan redan tuggat på, t ex. Har aldrig sett mig som särdeles tålig, men det kanske jag är. Iofs är jag uppfostrad till att aldrig kasta mat eller låta mat förfaras, det kanske påverkar.
Om du ser en mögefläck på bröd så är hela brödet mest troligt infekterat. Sen spelar det ju roll vad det är för mögel - alla är inte farliga. Men de flesta vill nog inte lägga brödet under mikroskåp för artbestämning.
 
food-disgust


3.13% äckelmagad.
Wow. Så skönt att inte ha några problem med mat.
 
Förmig så är det iallafall inga problem efter som att jag inte bor själv och andra är inte lika petiga sommig.
Om att äta ute så jag vill inte att andra RÖR min mat men med stek spadar och sånt är det okej om det är fräscht. Men jag tycker att det ändå är jobbigt ibland men jag ut manar migsjälv ibland ändå.
Fast personalen i köket tar i maten med händerna. Givetvis är man noga med hygien och i vissa moment används handskar. Men det är ju bara när maten är för varm för att ta på som man använder redskap.
 
Om du ser en mögefläck på bröd så är hela brödet mest troligt infekterat. Sen spelar det ju roll vad det är för mögel - alla är inte farliga. Men de flesta vill nog inte lägga brödet under mikroskåp för artbestämning.
Det beror ju lite på hur möglet ser ut. Är det mycket mögel så är det såklart kört. Är det en liten mögelprick på en tortilla eller ett tunnbröd tycker åtminstone inte jag det gör så mycket. Då tar jag bort den delen och äter resten. Mögel på en limpa är skillnad, men om den är skivad så kan det vara en prick på den första skivan utan att den sista är förstörd.

Däremot har jag såklart träffat folk med mögelskräck, minsta prick måste ovillkorligen allt slängas. Men själv har jag aldrig varit så petig. Smakar det mögel så går det såklart inte att äta, men jag slänger inte en halv syltburk för att det är en prick vid locket.

Kort sagt, det beror på hur det ser ut, smakar och luktar. Jag är inte så petig. Mögel på ost t ex skär jag bara bort.
 
25,13%


IMG_0452.png


Har tyvärr blivit matförgiftad ordentligt en gång med hämtmat och är överlag lite känslig vad gäller andra människor - dricker inte ur ett glas som någon annan druckit ur men kan dela en glass med nån av hundarna och hundhår i maten bekymrar mig inte alls - inte speciellt rationellt förstås men tja… annars ganska obrydd.
 
Om du ser en mögefläck på bröd så är hela brödet mest troligt infekterat. Sen spelar det ju roll vad det är för mögel - alla är inte farliga. Men de flesta vill nog inte lägga brödet under mikroskåp för artbestämning.
Har du koll på hur det skiljer sig mellan t.ex. bröd och ost när det kommer till mögelfläckar? För mig känns det betydligt mer okej att äta en bit ost där man skurit bort en mögelfläck, men jag skulle inte göra detsamma med bröd. Ligger det alltså något i det rent vetenskapligt också, eller är det mest en fix idé man (jag) har?
 
Har du koll på hur det skiljer sig mellan t.ex. bröd och ost när det kommer till mögelfläckar? För mig känns det betydligt mer okej att äta en bit ost där man skurit bort en mögelfläck, men jag skulle inte göra detsamma med bröd. Ligger det alltså något i det rent vetenskapligt också, eller är det mest en fix idé man (jag) har?
Med ost är det helt okej att skära bort typ 2 cm och äta resten. Ja det är givetvis vetenskapligt. Det tar längre tid för mycelet att sprida sig i ost. I bröd går det blixtsnabbt.
 
Fick rätt lågt. Trodde jag skulle få lägre, särskilt på insekter men det är nog att jag inte skulle välja att äta en frukt med mask i. Sen har jag säkert ätit hallon med någon larv i någon/några gånger. Mögel var bara brödlimpan. Inga problem att skära bort mögel på ost och äta.

1000021993.jpg
 
Fast personalen i köket tar i maten med händerna. Givetvis är man noga med hygien och i vissa moment används handskar. Men det är ju bara när maten är för varm för att ta på som man använder redskap.
Jag fattar inte vad man ska ta sig till om man inte kan äta något som någon annan har tagit i. Laga all mat själv? Men någon har ju ofta rört vid råvarorna. Eller enbart äta extremt processad mat?

Andra äter ju mat som jag har lagat, och som jag givetvis har tagit i.
 
Jag fattar inte vad man ska ta sig till om man inte kan äta något som någon annan har tagit i. Laga all mat själv? Men någon har ju ofta rört vid råvarorna. Eller enbart äta extremt processad mat?

Andra äter ju mat som jag har lagat, och som jag givetvis har tagit i.
Jag föreställde mig att det handlar om när någon rör direkt vid din tillagade mat, typ om du köper en macka och personen bakom disken tar mackan med händerna utan handskar på för att lägga på din tallrik, någon på korvmojjen håller brödet direkt i näven eller använder sina nakna fingrar för att strössla på lite torkad lök. Sådana saker.
 
food-disgust.png


Fick 9,38.

Förutom insekter som mat, rå fisk, och blodigt kött (vill ha allt mitt genom stekt förutom roastbeef pga risken för salmonella), är det väl inget som hindrar mig från att äta. Vete tusan hur många gånger man kommer hem efter en vecka ute på vägarna och är hungrig och brödet och eller osten börjat mögla. Bara skära bort möglet,och göra varm ostmacka i ugnen eller sandwich grillen och "its fine to go"

Det här tramset att någon annan tagit/rörd min mat? Ingen som klagar inne på en restaurang även om det på dessa ju är mer regel än undantag att någon utan handskar lägger upp maten på tallriken.
 
Senast ändrad:
Jag föreställde mig att det handlar om när någon rör direkt vid din tillagade mat, typ om du köper en macka och personen bakom disken tar mackan med händerna utan handskar på för att lägga på din tallrik, någon på korvmojjen håller brödet direkt i näven eller använder sina nakna fingrar för att strössla på lite torkad lök. Sådana saker.
Det har jag aldrig ens tänkt på. Men jag tror att det är ovanligt. (Hur ofta måste handskarna bytas för att vara renare än nytvättade händer?)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp