Food Disgust Test

Hittade ett intressant test baserat på en undersökning av två personer vid Technical University of Zürich som upptäckte att folks äckel av mat kan delas upp i åtta olika områden. Testet handlar om övermogen mat, med fläckar, mögel etc. Inte om själva matvaran i fläckfri färsk form. Jag gjorde det och fick nedan resultat, det stämmer rätt bra på mig 😅
Visa bifogad fil 142838
Hade inte tänkt på att kvaliteten på grönsakerna påverkar mig en del, trodde att jag skulle reagera mera på mögel. Det var intressant.
Tänkte att det kanske kunde vara intressant för flera personer.
Testet är här: https://www.idrlabs.com/food-disgust/test.php
Stämmer resultatet för dig?
28,25, högre än jag trodde, högst är mögel och insekter.
Men mögel är mer att jag körde på rekommendationer om vad man inte ska äta :). Insekter känner jag inte för att äta med flit.
 
Noll förvåning här, trodde faktiskt att det skulle vara ännu högre.

Screenshot 2024-04-08 at 09-08-35 Food Disgust Test.png
 
1000008451.png

Inte alls förvånad. Är väldigt picky med kött och äter mest vegetariskt. Ena dagen kan jag äta vissa saker som tex kyckling men samma kan ta tvärstopp dagen därpå. Mycket känslig för konsistensen när det gäller saker från djur. Fisk och annat från havet äter jag inte heller. 😅
Lagar knappt kött hemma. Och när det görs kan det vara någon enstaka korv, hamburgare eller köttfärs. Men köper hellre vegetariskt alternativ. Har nog aldrig tillagat en köttbit eller kyckling förut bröd jag tänker efter.😅
 
Om man är superkänslig för fläckar på frukt etc, innebär det att man inte köper hem så mycket? Annars måste det ju slängas en faslig massa mat som inte har perfekt yta?

Undrar också om man aldrig äter ute när man inte klarar av att någon rör vid ens mat? Eller hur funkar det? Kocken måste ju röra vid maten som tillagas.
 
Fick lågt (39.13%) högsta stapeln på hygien, men mina största problem kring hygien är om främlingar petar på/i min mat. Är det någon jag känner gör det mig inget :p
 
Om man är superkänslig för fläckar på frukt etc, innebär det att man inte köper hem så mycket? Annars måste det ju slängas en faslig massa mat som inte har perfekt yta?

Undrar också om man aldrig äter ute när man inte klarar av att någon rör vid ens mat? Eller hur funkar det? Kocken måste ju röra vid maten som tillagas.
Förmig så är det iallafall inga problem efter som att jag inte bor själv och andra är inte lika petiga sommig.
Om att äta ute så jag vill inte att andra RÖR min mat men med stek spadar och sånt är det okej om det är fräscht. Men jag tycker att det ändå är jobbigt ibland men jag ut manar migsjälv ibland ändå.
 
Fick 24.25% vilket va snäppet högre än jag hade trott. Svårt med typ avokado och sushi som jag inte tycker är gott men har liksom inget emot rå fisk som i att det är ofräscht
 
Jag är ganska obrydd, vad gäller insekter så tog jag förra året och fångade en myra på ett träd, klämde ihjäl den och åt så 😅. Däremot hatar jag när flugor kommer och ska krypa på maten 🤢. Gillar inte när sallad tappar krispighet men det är mer att det inte är gott än "äckel". Sen kan jag ha råkat svara tvärtemot på någon fråga eftersom jag är lite seg i huvudet av smärtstillande och jag tyckte frågorna var ställda på ett förvirrande sätt med ibland negationer och ibland inte 😅.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240408-135404~2.png
    Screenshot_20240408-135404~2.png
    68,3 KB · Visningar: 7
Jag är ganska obrydd, vad gäller insekter så tog jag förra året och fångade en myra på ett träd, klämde ihjäl den och åt så 😅. Däremot hatar jag när flugor kommer och ska krypa på maten 🤢. Gillar inte när sallad tappar krispighet men det är mer att det inte är gott än "äckel". Sen kan jag ha råkat svara tvärtemot på någon fråga eftersom jag är lite seg i huvudet av smärtstillande och jag tyckte frågorna var ställda på ett förvirrande sätt med ibland negationer och ibland inte 😅.
Du klämde ihjäl en myra och åt sedan upp den? :confused:
 
1712578313968.png

Inget förvånande här. Jag tycker inte om fisk alls och eftersom jag kan en del om svamp, alltså mögel, så vet jag att mycelet kan sträcka sig bra mycket längre än vad som syns. Att bara ta bort det som syns är direkt farligt - så den biten kändes bara konstigt.
 
Hygienen sitter nog i sen jag själv jobbade i kök, även om jag alltid varit mer strikt på arbetet än hemma förväntar jag mig också hög nivå på hygien när jag äter ute. Skulle aldrig använda samma, odiskade, sked i maten i ett restaurangkök. Samtidigt har jag nog varit den som varit minst känslig för hårstrån osv i de flesta kompisgäng jag umgåtts i. Tänker att mycket kan ha en kulturell/social aspekt, utöver individuell perceptuell känslighet så klart. Bland de jag umgås med och vuxit upp med delar man till exempel inte glas med någon annan. Det har väl hänt att jag delat med partner när vi fjällvandrat av praktiska skäl och jag känner egentligen inget äckel inför det men ser det ändå som självklart med egna glas till vardags :)

Screenshot_20240407-183534~2.png
 
9.38% Det är inte mycket som jag inte kan äta. Övermogen frukt etc är det inga problem med. Det enda var väl kocken som slickade på skeden. Och möjligtvis insekter även om jag har hört att friterade termiter med honung ska vara gott. Vad som inte fanns med var, I wouldn't eat food with cat hair in it. Vilket jag definitivt skulle göra (och gör på en nästan daglig basis :D)

1712583663184.png
 
När det gäller mögel så googlar jag och ser vad rekommendationerna är för det aktuella livsmedlet. En del frågor var konstiga tycker jag. Som den med de smutsiga besticken: de skrev nåt i stil med dirty and/or stained. Smutsiga bestick hade jag inte använt. Men ibland är det lite fläckar på bestick som inte är smuts och det är ju en stor skillnad!
 
Jag landade på 13,5% (very low) 😂 Har hittills aldrig blivit matförgiftad/dålig av mat och äter det mesta så misstänker att det påverkar.

Visa bifogad fil 142845

Sedan är det skillnad på mögel och mögel. Skulle inte äta bröd från möglig limpa men har inga problem att skära bort mögel från vanlig hårdost och använda den friska biten.
Rätt många frågor var sånt som jag inte ens tänkt på att det skulle kunna vara ett problem, skrynkliga morötter, en larv i ett äpple eller en liten mögelfläck på bröd. Det enda var dålig hygien, skulle helst inte vilja äta en macka nån annan redan tuggat på, t ex. Har aldrig sett mig som särdeles tålig, men det kanske jag är. Iofs är jag uppfostrad till att aldrig kasta mat eller låta mat förfaras, det kanske påverkar.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Rätt många frågor var sånt som jag inte ens tänkt på att det skulle kunna vara ett problem, skrynkliga morötter, en larv i ett äpple eller en liten mögelfläck på bröd. Det enda var dålig hygien, skulle helst inte vilja äta en macka nån annan redan tuggat på, t ex. Har aldrig sett mig som särdeles tålig, men det kanske jag är. Iofs är jag uppfostrad till att aldrig kasta mat eller låta mat förfaras, det kanske påverkar.

För mig spelar det en avgörande roll vem det är som tuggat på mackan. Random kollega, nej tack. Min man eller mitt barn, inga problem! Samma med dricka ur samma glas. Jag kan dricka ur samma glas som familjen, vänner etc men inte ur samma glas som främlingar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp