Food Disgust Test

Screenshot_2024-04-07-20-59-30-872_com.android.chrome-edit.jpg

Trodde jag skulle få högre procent men det kanske är smak och konsistens jag är mer känslig för. Äter inte fisk/skaldjur så precis allt där är dunderäckligt.
 
Jag svarade för övrigt inte äckligt om mat jag inte tycker om, till exempel sushi. Där svarade jag att det inte var äckligt, eftersom jag inte tycker det är äckligt att andra äter det. Jag antog att det avsåg att jag tyckte hela konceptet var motbjudande, ungefär.
 
20240407_212742.jpg


Stämmer ganska bra på mig. Mat i sig är sällan några problem tills någon slarvar med hygienen eller tar på det som jag ska äta. Jag kommer att äta men kanske vara lite försiktig. Insekter är blä. Barn som petar på kakor, lägger tillbaka halvätna godisar etc är sådant som gör att jag väljer noga vad jag äter eller avstår.
 
Insekter är inte min grej så där slog jag i taket. Annars är jag inte speciellt kräsen. Skumt dock att jag gärna äter sniglar men skulle bli enormt äcklad av att hitta en snigel i min sallad 😅
 
Hmm, jag ser att ni är ett par stycken som säger att det var en dåligt formulerad enkät - har ni valt att få den på svenska då? Tänker att eftersom en del av er även citerar frågorna på svenska. För mig var den på engelska automatiskt, och även om den inte var perfekt formulerad hade jag inga direkta problem att förstå vad som menades. Gröna tummar känner jag inte heller igen, för mig var det en grön/röd skala med en liten knapp på bara, som man drog till rätt ände av skalan.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Hmm, jag ser att ni är ett par stycken som säger att det var en dåligt formulerad enkät - har ni valt att få den på svenska då? Tänker att eftersom en del av er även citerar frågorna på svenska. För mig var den på engelska automatiskt, och även om den inte var perfekt formulerad hade jag inga direkta problem att förstå vad som menades. Gröna tummar känner jag inte heller igen, för mig var det en grön/röd skala med en liten knapp på bara, som man drog till rätt ände av skalan.

Så här ser det ut på en svensk Android, engelska automatiskt för mig.

Screenshot_20240407_223130_Chrome.jpg
 
Så här ser det ut på en svensk Android, engelska automatiskt för mig.

Visa bifogad fil 142922
Mitt ser ut så (android mobil), och jag stängde faktiskt ner testet efter typ 4 frågor för jag kände att jag inte fattade vad som var "håller med/håller inte med". Hade varit betydligt tydligare om det såg ut som för er med dator 😅 ska ge det ett nytt försök nu när man fått förklaring :)
 
Inte så förvånad. Ganska obrydd över om nån skulle smaka på min mat, dricka ur samma glas osv (beroende på vem det är såklart) eller smaka på mat andra gjort. Efter att ha jobbat bland folk från bland annat Mellanöstern, som är betydligt mer givmilda med att bjuda på mat/godsaker så har tröskeln blivit lägre 😂 däremot mögel, insekter eller hår i maten får mig att välja bort mat. Att hantera rått kött är inte jobbigt, men fisk känns äckligare.
Screenshot_2024-04-07-22-56-10-975_com.android.chrome-edit.jpg
 
Fick runt 34%. Jag är skeptisk till mögel och lukter, generellt men mest fisk på lukt ^^ Var väl det som drog upp procenten. Men jag vet inte om jag ville kallat något av det äckligt utan mer en typ sund skepsis pga väljer bort att tex äta möglig/ohygieniskt hanterad mat. Är väldigt lite mat jag faktiskt tycker är äcklig ☺️
 
Hamnade till slut på "very low", 15 %. Det som stack ut för mig var möglet, jag äter bara ofarliga mögel. I övrigt är jag rätt okinkig; utgår från att folk inom livsmedelsindustrin har koll på livsmedelssäkerheten och att "vanligt folk" i allmänhet är tillräckligt försiktiga för att det åtminstone inte ska vara livsfarligt att äta deras mat. :D Utgår också från att jag själv har tillräcklig koll för att tacka nej om någon skulle bjuda mig på något direkt farligt - men då är det ju ett beslut baserat på verklig risk, inte på några ospecifika äckelkänslor.

Sen får man ju någonstans acceptera att den mesta mat vi äter inte är framställd i ett sterilt lab - kött och fisk kommer från djurkroppar, det uppstår inte magiskt i kyldisken på ICA. Vegetabiliska livsmedel som odlats utomhus eller i växthus kommer att ha varit i kontakt med insekter vare sig vi är medvetna om det eller inte. Alternativet att de är så späckade med gift att insekterna helt undviker dem är äckligare, i mina ögon. Jag tycker dock det känns lite äckligt att äta insekter, så jag ser helst att man sköljer/rensar bort dem från mina grönsaker.
 
Jag kan ha gjort bort mig på någon negation någonstans. Ibland fastande jag i vad som var att hålla med i påståendet och vad som inte var det.
1712525293259.png

Grönsakerna blev lite missvisande eftersom jag svarade att gurka som är mjuk inte äts, orsaken är att den smakar äckligt inte något annat, detsamma gäller prickig banan. Den stapeln blir därför märklig då jag inte tror att smaktest är meningen med det hela. Fiskstapeln blir konstig eftersom jag knappt äter fisk alls. Visst sushi skulle jag aldrig äta just av äckel men typ skaldjur tycker jag bara smakar vidrigt. Övrig fisk äter jag inte av etiska skäl.
Mänsklig kontaminering borde kanske varit högre. Jag vet att jag är rätt känslig för att någon människa petar på maten.
 
Jag fick rätt högt. Klarar inte mögel i någon form. Insekter går bort. Fisk och skaldjur är knepigt. Jag äter räkor och gravad lax men inget annat från havet.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240408_081128_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20240408_081128_Samsung Internet.jpg
    97,2 KB · Visningar: 11

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp