För er som inte vet.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Spegelboll
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 144
  • Visningar Visningar 12 277
Sv: För er som inte vet.

Spegelboll skrev:
Ett litet tips/påminnelse till er som inte vet om att man MÅSTE ha lädergrimma på hästen i transporten. Dels för att den går sönder vid en olyckshändelse till skillnad från en vanlig grimma som istället ger brännmärken och liknande. + att man MÅSTE ha lädergrimma för att få ut försäkringen på hästen om ngt olyckligt skulle hända. Tänk på detta när ni färdas på vägarna med era älskade hästar! :)

hhe jag tycker det e helt självklart, att alla borde tänka och förstå det, men nu märker man att så va det vist inte, klart man ska trnasportea i lädergrimma, jag tycker inte om dom där "läskiga" nylon grimmorna, tänk om det händer något?

Det där att man måste ha en lädergrimma på hästen för att försäkringen skall täcka eventuella skador är en myt enligt mitt försäkringsbolag.

det där anser jag beror helt på vad man lär hästen. jag lärde min häst (iofs var hon 13 när jag köpte henne, men jag lovar, hon lärde om ;)) att smackning var framåt/åt sidan och att "back" var bakåt.
en smackning kan ju även betyda "flytta dig lite i spiltan är du snäll" lika gärna som "gå framåt"

hästarna föds inte med smackningens betydelse inpräntad i hjärnan. rider jag in en häst och lär den "hallonsylt" som kommando för galopp så lär det funka lika bra, bara jag använder en hörvänlig betoning.

dock kan jag hålla med omo att om man säljer en häst som man lärt att smackning betyder något visst så kan man upplysa om det, eller ta reda på omo man själv köper en häst, vad den kan för kommandon.. :)

Smackning används när man sätter igång hästen (körning) och endast då. :)

Kan också användas vid förflyttning åt olika håll på marken. Man startar ju de facto hästen.

LIA

*kl*

det där med lädergrimma är, som många sagt, bara myt..
Inte hittat något försäkringsbolag som har som faktiskt KRAV att man måste ha lädergrimma...

Angående och smacka bakåt så gör jag det även när jag rider.
Ryggning är ju frammåt, fast man flyttar fötterna bakåt.. Drivningen ska finnas där på samma sätt fast hästen flyttar fötterna annorlunda, vilket den ju gör i alla gångarter...
Min åsikt..
Jag änvänder dock fast kommando.. *protto back" Kombination av "ptroo", totto (häst.. ;)) och backa, när jag ska ha ut hästen ur transporten..
Pappa körde med det när han hjälpte mig förut och det har fastnat..
Använder alltid när jag backar från backen. vare sig jag är framför eller bakom hästen. :)

Mina stackars hästar måste vara helt förvirrade eftersom jag använder smackning i en massa olika sammanhang, och det betyder olika saker varje gång:D
Kan tex betyda 'lyft på hoven', 'öppna munnen', 'backa', och såklart 'flytta på dig'... Måste nog ta och vänja av mig vid det här eviga smackandet:idea: Stackars djur:crazy:

haha, lyfta på hoven använder jag det nästan mest till! :angel:

fast rent generellt, om jag tänker efter, så använder jag det i princip bara till framåt och lyfta hoven. står hästen i spilta använder jag det för att flytta i kombination (används i första hand) med kroppen.

ser det som att hästen kan inte gå framåt (där finns vägg/sitter fast i linor) så då måste den röra sig åt sidan, och jag visar vart med min kropp. (bakåt kan den inte heller gå, eftersom jag står "drivande bakom" den...)

maria-mp skrev:
Jag tror 99% av alla hastar ar inlarda att smackning ar framatdrivande, vad jag menar, for de som inte fattade, anvand inte en framatdrivande hjalp till att backa el rygga hasten, varvid smackning ar den vanligaste som anvands i detta fall
Jag vill faktiskt ha energi även i bakåtrörelser så faktiskt...jag smackar lite då också...och vid rollback...och vid spinn. Underskatta inte hästen, den fattar om den är tränad på rätt sätt...:cool:

Tror smackningen för mig betyder typ "hallå där, jag vill nåt" och sen visar jag på annat sätt vad det egentligen är jag vill...:) Har funkat utmärkt hittills!

FeatherCloud skrev:
det där anser jag beror helt på vad man lär hästen. jag lärde min häst (iofs var hon 13 när jag köpte henne, men jag lovar, hon lärde om ;)) att smackning var framåt/åt sidan och att "back" var bakåt.
en smackning kan ju även betyda "flytta dig lite i spiltan är du snäll" lika gärna som "gå framåt"

hästarna föds inte med smackningens betydelse inpräntad i hjärnan. rider jag in en häst och lär den "hallonsylt" som kommando för galopp så lär det funka lika bra, bara jag använder en hörvänlig betoning.

dock kan jag hålla med omo att om man säljer en häst som man lärt att smackning betyder något visst så kan man upplysa om det, eller ta reda på omo man själv köper en häst, vad den kan för kommandon.. :)
OK, detta citat;)

Vad jag hakar upp mig pa ar sa manga som forsoker backa in sin hast i spolspiltor, och smackar, hasten borjar ga framat, manniskan blir arg osv osv osv, har man en fungerande komunikation med sin hast ifragasatter jag inte det,men, tycker rent generellt att man bor anvanda olika drivande kommandon for fram och back

Senast ändrad av en moderator:

maria-mp skrev:
Jag maste spinna vidare.... Smacka INTE nar ni backar hasten, smacka ar framatdrivande, anvand ordet backa, el ngt annat. Det kliar i mig nar jag hor folk smacka nar de backar sina hastar!:cool:

då citerar jag dig... ;)
jag reagerade mest på att det på dig lät som om du hävdade att en smackning ALLTID betyder en och samma sak, men så är det ju inte, det är ju olika vad man använder för ljud.

såg ditt sista inlägg nu, att du menar folk som blir irriterade när de tinte funkar etc, och där håller jag med dig helt! i ett sånt läge ska man nästan förutsätta att man själv gör fel, för så är det i princip alltid... :angel:

Tjaa.. jag har då aldrig provat att backa någon av mina hästar in i en spolspilta, så hur det skulle gå och vilka metoder jag skulle använda kan jag inte ge något svar på...:smirk: Men skulle jag gissa så jaa, jag skulle nog smacka;)

Det måste vara mer än din häst som är förvirrad:smirk:

Använder själv smackningen som drivning men kan vara åt vilket håll som helst för det berättar jag med min kropp istället.

Mvh
Camilla

På tal om panikhake så tackar jag gud för att vi har det...Jag stod bakom transporten o dottern inuti med Loppan så skulle hon backa ut Loppan och hade glömt att ta loss henne, varpå Loppan får panik och kastar sig bakåt. Om vi inte haft panikhake så vete tusan hur det hade gått...

//millus

millus skrev:
På tal om panikhake så tackar jag gud för att vi har det...Jag stod bakom transporten o dottern inuti med Loppan så skulle hon backa ut Loppan och hade glömt att ta loss henne, varpå Loppan får panik och kastar sig bakåt. Om vi inte haft panikhake så vete tusan hur det hade gått...

//millus
Kanske som för min...hon slet en stund och sen gick hon in och ställde sig helt lugn igen. För en ovan hade det säkert sett ut som om hästen fått panik men nej, hon gjorde ett utspel som inte höll och då var hon lugn och fin igen;) Man underskattar ofta hästen och ser saker som inte sker...hästen är inte dummare (med vissa undantag) än att dom inser efter en liten stund om det funkar eller ej och ger sig efter det. :cool:

Och jag har bara dåliga erfarenheter av panikhakar i transporter. Har haft ett par som löst ut under färd. Inte särskilt vackert när hästen vänder över mellanväggen och fastnar halvvägs vänd och ÖVER mellanväggen.

Och ännu värre; hästen kommer runt och står och tittar ut genom övre delen av baklämmen. Eller om den är stängd, står dubbelvikt p g a platsbrist och riskerar allvarliga skador i nacke/rygg vid start/stopp.

Nä, jag föredrar rejäla bindanordningar och KNIV vid behov.

Till trådskaparen: INGEN (varken lag eller försäkringsbolag) kräver lädergrimma vid transport.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 827
Senast: 13579vas
·
Mat Jag är inte särskilt matintresserad, och framförallt till kvällsmat hade jag gärna haft något som är smidigt att "slänga i sig" snarare...
Svar
4
· Visningar
377
Senast: __sofia__
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
867
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 246
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka