Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har nu lusletat i varenda företags villkor och hittar inte en ENDA kommentar om att man MÅSTE ha lädergrimma ..Spegelboll skrev:Hmm, okej vi kan kanske konstatera att det inte finns ngt krav på detta med lädergrimma ? Jag vet inte själv, detta var bara vad jag hört och fått berättat för mig. Men men, i vilket fall tycker jag det är bäst med en lädergrimma![]()
Ämelie skrev:Anledningen till att man bör (inte måste) ha lädergrimma i transporten är att en nelongrimma kan ge otäcka bränskador på huden om de inte går sönder. En läder grimma går inte sönder lättare utan det hela handlar om att nelongrimmor kan ge bränsskador om hästen sliter sig!
Min häst har iaf lyckas spränga 3 neongrimmor under 1 år (det var inga gammla grimmor) lädergrimman har hon haft i två år och den har alltid hållit då hon hållit på att kasta sig bakåt i stallgången! Efter att jag bytt till lädergrimman så har hon insett att det inte är lönt att kasta sig längre eftersom hon inte kommer loss![]()
Polly_Mulle skrev:Ha alltid en bra kniv när ni kör med transport och använd gärna grimskaft med panikhake i transporten!
tintilar skrev:Folksam är min häst försäkrad i.
LIA skrev:Detta med grimmsort har varit uppe ett antal gånger på Buke, och varje gång har det konstaterats att några specifikationer i den vägen inte finns. Detta är en myt!
Precis som den om att bakluckan på transporterna måste vara stängd och andra som drar runt i Hästsverige.
Undrar varför dom är så seglivade?![]()
LIA
fnillson skrev:Var med om en otäck olycka i höstas när vi åkte i diket med hästtransporten. Hästarna slungades ut i farten, genom bakluckan och bådas lädergrimmor hade gått sönder (frågan är vad som inte gick sönder ). Hästarna sprang omkring lösa på vägen i mörkret utan reflexer och då tackade vi gud för att vi tycker om att använda repgrimmor vid lastning och att dom satt kvar under lädergrimmorna. Hästarna var lätta att få tag på och leda i säkerhet....så det är ett hett tips!!
Varför det? Säg åt hästen och backa...typ "back"...och smacka för att få energi i rörelsen...i backningar, sidrörelser, spinn och rollbacks...och även inför en run down och slidestop då jag vill ha mycket energi för att kunna glida i stoppen. Själva rörelsen har ett kommando i vikt/skänkel men får lite mer energi med en smackning.Bonbina skrev:Jag smackar när jag backar hästen :P, kanske ska sluta med det.
Har faktist aldrig tänkt på det.