För er som inte vet.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Spegelboll
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 144
  • Visningar Visningar 12 277
Sv: För er som inte vet.

kl

Har funderat en stund. Kan inte minnas att jag någonsin varit med om att en läder- eller tyggrimma gått sönder i lädret eller tyget. Däremot så brukar ringarna och hakarna gå sönder. Och då menar jag i paniksituationer och inte då hjälpsamma hagkompisar varit framme.

Hmm, okej vi kan kanske konstatera att det inte finns ngt krav på detta med lädergrimma ? Jag vet inte själv, detta var bara vad jag hört och fått berättat för mig. Men men, i vilket fall tycker jag det är bäst med en lädergrimma :)

Spegelboll skrev:
Hmm, okej vi kan kanske konstatera att det inte finns ngt krav på detta med lädergrimma ? Jag vet inte själv, detta var bara vad jag hört och fått berättat för mig. Men men, i vilket fall tycker jag det är bäst med en lädergrimma :)
Har nu lusletat i varenda företags villkor och hittar inte en ENDA kommentar om att man MÅSTE ha lädergrimma ..

Sorry Tintilar, men du har fel!

Detta med grimmsort har varit uppe ett antal gånger på Buke, och varje gång har det konstaterats att några specifikationer i den vägen inte finns. Detta är en myt!
Precis som den om att bakluckan på transporterna måste vara stängd och andra som drar runt i Hästsverige.

Undrar varför dom är så seglivade? :confused:

LIA

Ämelie skrev:
Anledningen till att man bör (inte måste) ha lädergrimma i transporten är att en nelongrimma kan ge otäcka bränskador på huden om de inte går sönder. En läder grimma går inte sönder lättare utan det hela handlar om att nelongrimmor kan ge bränsskador om hästen sliter sig!

Min häst har iaf lyckas spränga 3 neongrimmor under 1 år (det var inga gammla grimmor) lädergrimman har hon haft i två år och den har alltid hållit då hon hållit på att kasta sig bakåt i stallgången! Efter att jag bytt till lädergrimman så har hon insett att det inte är lönt att kasta sig längre eftersom hon inte kommer loss :devil:

Jag har samma erfarenhet, fick alltid köpa nya grimmor men de lädergrimmor jag har haft har hållt bra men sista så gick en av ringarna sönder. Min häst drog sönder nylon grimmorna i sömmarna, endel har förstått gått sönder i ringarna med och det samma gäller även för lädergrimmor. Har aldrig haft en panikhake som har löst ut trots att jag har en 800-kilos koloss till ardenner som dragit och slitit i sådana.

MVH Ann

D stämmer till punkt o pricka det där med att man måste ha lädergrimma! Annars är d ju mkt bättre än med ne vanlig nylongrimma:P

Var med om en otäck olycka i höstas när vi åkte i diket med hästtransporten. Hästarna slungades ut i farten, genom bakluckan och bådas lädergrimmor hade gått sönder (frågan är vad som inte gick sönder:crazy: ). Hästarna sprang omkring lösa på vägen i mörkret utan reflexer och då tackade vi gud för att vi tycker om att använda repgrimmor vid lastning och att dom satt kvar under lädergrimmorna. Hästarna var lätta att få tag på och leda i säkerhet....så det är ett hett tips!!

Angående smackning vid backning så använder jag smackningen för att öka intensiteten....oavsett om jag travar framåt, backar elr spinner. Men det är givetvis upp till var och en vad man lär hästen för kommandon.

Min transport lossnade från dragkroken med häst i och jag hade ingen lädergrimma, men försäkringspengar fick jag ändå. Så det där stämmer inte. Även om det finns en klausul där det står så efterföljs det bevisligen inte.

Jag syr själv i läder och har jobbat i industrilokal som sömmerska med stora maskiner, och det är hugget som stucket vilka sömmar som håller bäst. Det beror jättemycket på vilket material det är sytt i och hur tjockt det är, samt hur man valt att fästa sömmen. Som de flesta skriver är det spännena som oftast går sönder först.

Polly_Mulle skrev:
Ha alltid en bra kniv när ni kör med transport och använd gärna grimskaft med panikhake i transporten!

Problemet med panikhake är att den går upp för minsta lilla. Det har hänt mig två ggr att hästen kom loss och fick fullständigt panik ena gången, för han försökte vända sig om, men det gick inte.

Jag har varit med om både trasiga lädergrimmor och "vanliga"grimmor. Båda typerna av grimmor har jag sett brista i tyget/lädret eller i något spänne.
Spilthästarna på ridskolan FÅR inte ha lädergrimma på sig i spiltan för stallchefen.
Citerar LIA "Jag tror knappast att tillverkarna av lädergrimmor har som säljargument att dom går sönder så lätt."
Och det tror inte jag heller.

Ha i vilket fall alltid en kniv nära till hands! :smirk:

Jag smackar när jag backar hästen :P, kanske ska sluta med det.
Har faktist aldrig tänkt på det.

Jasså.. det har jag aldrig hört talas om.... och presis som pernilla_s sa: tyg grimmor är inte så svåra att dra sönder heller, lädergrimmor är nästan svårare. Detta har jag aldrig hört talas om men men.....

LIA skrev:
Detta med grimmsort har varit uppe ett antal gånger på Buke, och varje gång har det konstaterats att några specifikationer i den vägen inte finns. Detta är en myt!
Precis som den om att bakluckan på transporterna måste vara stängd och andra som drar runt i Hästsverige.

Undrar varför dom är så seglivade? :confused:

LIA

Kan man skriva en bok om alla dessa myter, månntro.
Myter i Hästvärlden
Det hade varit ngt.

fnillson skrev:
Var med om en otäck olycka i höstas när vi åkte i diket med hästtransporten. Hästarna slungades ut i farten, genom bakluckan och bådas lädergrimmor hade gått sönder (frågan är vad som inte gick sönder ). Hästarna sprang omkring lösa på vägen i mörkret utan reflexer och då tackade vi gud för att vi tycker om att använda repgrimmor vid lastning och att dom satt kvar under lädergrimmorna. Hästarna var lätta att få tag på och leda i säkerhet....så det är ett hett tips!!

Jisses, slungades ut i farten. Och de klarade sig från värre skador? Kan riktigt se det framför mig.

Och mina lädergrimmor har aldrig gett sig, varesig i spänne eller läder och då har jag haft ett par hästar som slängt sig i panik, så jag har två grimmor jag tar fram när jag INTE vill att de ska komma loss...

Gamla slitna panikhakar ger sig lätt men om man är noga med att byta transportgrimskaft när haken börjar bli för lätt så har man inte det problemet. Mitt trailergrimskaft håller stadigt i alla fall.

Bonbina skrev:
Jag smackar när jag backar hästen :P, kanske ska sluta med det.
Har faktist aldrig tänkt på det.
Varför det? Säg åt hästen och backa...typ "back"...och smacka för att få energi i rörelsen...i backningar, sidrörelser, spinn och rollbacks...och även inför en run down och slidestop då jag vill ha mycket energi för att kunna glida i stoppen. Själva rörelsen har ett kommando i vikt/skänkel men får lite mer energi med en smackning.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 827
Senast: 13579vas
·
Mat Jag är inte särskilt matintresserad, och framförallt till kvällsmat hade jag gärna haft något som är smidigt att "slänga i sig" snarare...
Svar
4
· Visningar
377
Senast: __sofia__
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
867
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 245
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka