För högt proteininnehåll?

Bukefalos 30 år!

Seaside

Trådstartare
Vi har råkat få hem fel foder - tillverkaren skickade torrfoder för katt (!) istället för hund. Jag har kollat näringsvärdena och innehållet är mycket likvärdigt - förutom proteinhalten som är 31% i kattfodret mot 25% i hundfodret. Kan det vara skadligt att ge kattfodret till vår hund? :confused:

Hunden är 4 år, allergisk mot diverse saker men i övrigt frisk, normalviktig. Hon utfodras med enbart torrfoder. Fodret är Petgood, dvs insektsprotein.

Vi har råkat få hem fel foder - tillverkaren skickade torrfoder för katt (!) istället för hund. Jag har kollat näringsvärdena och innehållet är mycket likvärdigt - förutom proteinhalten som är 31% i kattfodret mot 25% i hundfodret. Kan det vara skadligt att ge kattfodret till vår hund? :confused:

Hunden är 4 år, allergisk mot diverse saker men i övrigt frisk, normalviktig. Hon utfodras med enbart torrfoder. Fodret är Petgood, dvs insektsprotein.

Kanske blanda med vanliga fodret? Men jag hade nog reklamerat.

Hur lång tid ska den äta av maten? Är det en kortare tid är det skitsamma, längre tid hade jag kanske bytt om hunden är känslig.

• Gilla
Reactions: Sel

Jag tror inte att proteinhalten i sig är ett problem, är fodret hydrolyserat bör det inte vara ett problem men du bör ändå reklamera eftersom de har skickat fel foder.

Jag har sett liknande proteinhalt i foder för högaktiva hundar, så jag tror inte att den blir ett problem om inte hunden är känslig för högt intag av protein eller kommer att äta fodret under lång tid. Jag hade ändå reklamerat för att rätt ska vara rätt.

Jag hade reklamerat bara för att rätt ska vara rätt, men en proteinhalt på 31% är inte ovanlig i hundfoder heller. Det torrfoder mina får, när jag ger torrfoder, har 33% protein.

Tyvärr kan vi inte reklamera pga ”åker med” på en annan persons foderabonnemang, dvs inte vi som köper tjänsten. Men Petgood ska skicka ut nytt foder i nästa vecka är det sagt.

• Gilla
Reactions: Sel

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III