För lite näring

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Nile
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 617
N

Nile

Idag när vi va på återträff med föräldrargruppen, så pratade sköterskan om kost. så kom hon in på det att om ett barn börjar vakna på natten så kan det vara för att dom inte får i sig tillräckligt med näring. Min dotter är 3 månader idag. och har dom senaste 3 veckorna vaknat på nätterna. vilket hon aldrig gjort innan. inte behöver hon väl vara undernärd bara för det? kanske bara mer hungrig? hon kanske är inne i en växtperiod nu?! visst hon är ju ingen tjock liten bebis. rätt normal tycker jag. inga bilringar på armarna som vissa barn har. hon får ersättning 3 ggr om dagen resten ammar jag. borde jag ge henne mer ersättning? vad vägde era vid 3 månaders ålder. Lowa väger
5970g och 59 cm lång

Sv: För lite näring

My äter som en häst hela dagarna med 2,5-3 timmar mellan målen, går upp jättefint i vikt, men vaknar ändå flera gånger under nätterna. Så det där med för lite näring tror jag inte på.

//Julia

Det tror inte jag heller, för Emilia (7 mån idag) går det väldigt mkt i perioder hur hon sover.

Emilia vägde ca 5 kg vid 10 veckor och ca 6kg vid 15 veckor.

Jag tycker det låter helt improviserat och egenpåhittat. Ammande barn boostar ofta produktionen på natten, och speciellt om de går igenom någon utvecklingsfas kan de tycka det är tråkigare att äta på dagen och äter mer på natten istället.

Just vid 3 månader är det många som börjar äta oftare just för att få upp produktionen. Så oroa dig inte och fortsätt mata som du gör.

ok. känns skönt att höra. eftersom att hon går upp i vikt och växer, så borde hon inte vara undernärd..

Äsch, det tror jag inte heller på.

När Ella var 3 månader hade hon inte heller en massa bilringar & vägde 200g mindre än Lowa ( inte för att man ska jämföra, men eftersom du frågade ).

Forts du att mata som du gör ( som Vindvissla skrev ), så länge barnen är nöjda och inte tokdippar på kurvan är det ingen fara på taket alls :)

Sök på utvecklingssprång på internet. Tycker språnget som var vid 3 månader är de jobbigaste vi gått igenom. Då började Rasmus oxå vakna på natten fast han sovit hela nätter sne han var 2 veckor!

de ammar oftare på natten för att få brösten att öka produktionen (läs: amma eller vill ha flaska).
(Eller så kan det ju vara utvecklingsperiod överlag)

Hej! Något kan det nog ändå ligga i BVC-tantens prat... Elin sover sju till sju förutom de dagarna då jag/vi missat de täta måltiderna på eftermiddagen. Det är supertydligt, då kan hon vakna vid 3-4 bara för att hon är hungrig, dricker en flaska välling och somnar om. Hon behöver äta lunch (varm mat) vid ca halvett, rejält mellis (typ fet yoghurt) vid halvtre, middag (varm mat) vid halvfem-fem och sen gröt med rejält med smör i vid halvsju. Får jag bara till det så sover hon som en stock hela natten. Elin är drygt sju månader nu och gick från amning till vanlig mat när hon var 5.5 månader. När hon var drygt tre månader började hon "behöva" mer än bröstmjölk, då började vi med gröt. Hon älskar mat och har alltid smaskat i sig allt som erbjuds.

Kram & Lycka till från Caroline och Elin

PS. Glömde säga att Elin INTE är någon tjock bäbis utan en nätt liten tjej som följer sin kurva som ligger ett hack under "normalen".

började ni med gröt redan när hon var 3 månader? vad sa hennes mage om det?

Hej! Något kan det nog ändå ligga i BVC-tantens prat... Elin sover sju till sju förutom de dagarna då jag/vi missat de täta måltiderna på eftermiddagen. Det är supertydligt, då kan hon vakna vid 3-4 bara för att hon är hungrig, dricker en flaska välling och somnar om. Hon behöver äta lunch (varm mat) vid ca halvett, rejält mellis (typ fet yoghurt) vid halvtre, middag (varm mat) vid halvfem-fem och sen gröt med rejält med smör i vid halvsju. Får jag bara till det så sover hon som en stock hela natten. Elin är drygt sju månader nu och gick från amning till vanlig mat när hon var 5.5 månader. När hon var drygt tre månader började hon "behöva" mer än bröstmjölk, då började vi med gröt. Hon älskar mat och har alltid smaskat i sig allt som erbjuds.

Kram & Lycka till från Caroline och Elin

Men ett barn som är tre månader och har fri tillgång på bröstmjölk och ersättning får ju vad den vill ha, eller hur? Sen om det är på natten eller dagen spelar inte så stor roll för barnet.

På mitt barn spelade det ingen roll hur mycket mat han fick på dagen, han ville amma på natten ändå. Jag tror det är helt naturligt.

På mitt barn spelade det ingen roll hur mycket mat han fick på dagen, han ville amma på natten ändå. Jag tror det är helt naturligt.

Ja det är det. Mjölken är dessutom fetare på kvällen och natten, så det är verkligen inte konstigt om barnet passar på att amma. :)

Nä, och så känns det som om de har mer tid att ta det lugnt och sörpla i sig en massa grädde också. Just i den åldern på dagarna var han helt okoncentrerad när han åt.

Nu vet jag inte vad hon äter för ersättning, men HIPP finns i två steg ( där 2:an är mer mättande ).

Den skulle jag absolut provat istället för att ge gröt innan 3 månader ( som någon annan skrivit att denne gjorde )

Som några andra redan skrivit, om bebisar har fri tillgång på bröstmjölk/ersättning så löser sig det mesta :)
Om du funderar över gröt så prata med er BVC-sköterska först!

Jag kan väl delvis hålla med om tesen om för lite näring, för jag har själv märkt tydligt att om mina barn inte har ätit ordentligt under dagen så har de oftast sovit dåligt natten efter. Sen att dra det till näringsbrist vet jag inte, men att mätt unge sover gott är det nog inte någon som säjer emot. :)

Vi började ge gröt när Ludwig var 3 mån och några dagar. Han hade då sovit hela nätter sen han var ca 4 v, men började vakna vid 3-tiden på natten när han var 3 månader. Vi gav då gröt + ersättning till kvällen och sen dess har han sovit hela nätterna igen. BVC var måttligt imponerade tills jag förklarade varför, då tyckte de att vi gjorde helt rätt :)

För så små barn är det fullt naturligt att vakna några gånger under nätterna utan att någonting är fel. De lever ju huvudsakligen på flytande föda (bröstmjölk eller ersättning, eller båda delarna) och det mättar ju inte på samma sätt som fast föda.

Men det hör till det normala sömnmönstret att vakna till under nätterna.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är... 2
Svar
23
· Visningar
2 016
Senast: G-uldlock
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
27 283
Senast: Amk
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar... 2
Svar
33
· Visningar
4 346
Senast: EmmaW
·
Gravid - 1år Hur har ni gjort? I "alla" böcker så står det att det bästa är att barnet sover i samma rum,men i egen säng för att minska risken för... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 631
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka