För mkt foder

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare snicksnack
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 150
Sv: För mkt foder

Haha!
Vart det inget fullblod!:rofl: :rofl: :rofl:
Vad är det för något då?
Ras och stl då!?:idea:
Måste dock lägga till att det är Kraffts rööööd havresäck jag köper!!
Billigt å bra....eller inte!

Senast ändrad av en moderator:

Antar att du menar mig?

Hon är ett halvblod på knappt 170. Det stod en annan häst i stallet innan som åt nästan exakt lika mycket, skillnaden var att den reds 6-7 dgr/vecka, 1-1,5 timmar per gång. Och den var ännu mer svårfödd än halvblodet, men höll sig fint på det ändå. Halvblodet mår skitdåligt :( Och av all denna Krafft Sport har hon blivit så het och stirrig att det knappt går att leda henne ens :mad: Hade det vart Krafft Grund hade jag inte sagt nåt...

vänta nu...Är det två st olika personer som har problem??Det är inte du som börja tråden!?:confused:
Haha sovit för lite eller vad!!!
Så den här e inget fullblod som du menar men det är trådensskaparens "stallkompis" häst?Fattar jag nu?

Nuläste jag om allt...
Jisses 4 kg sport om dagen å rids typ 6 ggr om året!!!okeeej.....:angel: det är ju lite mysko! jag skulle nog satsat på groov om jag var hon eller han

Haha, gå och lägg dig igen :D

Ja, fast hon rids inte så mycket.. Sist ägaren red var i början på sommarn. Då red hon ungefär 150 m. Innan det var det ungefär 1,5 år sen hon red. Men som sagt, en riktigt bra period kanske hon rider varannan månad :idea:

shit...de e ju som om ja skulle dricka 10 LITER kaffe om dagen!!
jag hade blivit helt knäpp, hade ju garanterat vart en riktig böld i röven på folk och :bump: som bara den!

Men det är ju det där med att trampa folk på tårna...Man kan ju inte säga något utan att få översittar stämpel på sig, vilket är riktigt synd, jag vill ju att folk säger till mig när jag gör fel, visst skamsen blir man ju alltid (vem tror HON att hon äääär!?)jag blir iaf irriterad över att jag har haft fel å tycker det är pinsamt att någon annan har rätt!men får svälja det...alla gör ju fel... men man får bortse från det och försöka förstå att det är för det mesta för att folk bryr sig!Sedan finns det ju räpor som bara vill trycka ner och visa sig duktigare än alla andra men dom känner man ju igen ganska snart liksom!

Senast ändrad av en moderator:

Känns ganska uppenbart att du aldrig haft någon närmre kontakt med fullblod...

Min pålle får 110 MJ som konvalecent för att hålla hullet, dvs 15 kg hö, 2 kg lucern och 1 kg havre.
När han reds så låg han på 125 MJ. Han står på halm, och brallar runt i hagen, men är ändå rastlös inne just nu när han är skadad. Helt enkelt för att han, som många fullblod, gillar att jobba.

Jag tycker inte foderstaten är extremt konstig i sig även om jag personligen hade bytt ut delar av kraftfodret mot mer hö. Jag tror snarare att hästen är understimulerad.
Nu vet ju inte jag under vilka förhållanden hon håller sin häst, men rent fördomsfullt tänker jag för lite hagvistelse utan kompisar och för lite motion.
Klart att det gör hästen rastlös och stressad utan socialt kontakt och gallig pga mycket stillastående inne.

Det är tufft att äga fullblod ibland, för folk begriper inte vilka mängder mat många av dessa hästar behöver.

Så mitt råd är, sköt dig själv och skit i andra!

:bow::bow: Med tanke på alla smala fullblod därute är jag glad att höra om någon som vågar fodra sitt fullblod.

/ponte vars fullblod äter 14kg hö, 3,5 kg kraft + olja och betfor.

Ja, men hon ÄR en böld i röven också ;)

Jag har frågat lite försynt varför hon inte ger mer hö istället. Då blir svaret "Nej, då äter hon inte upp". Men hästen får 2 kg på morrnen, 2 på em, 2 på kvällen och typ 5 kg på kvällen. Kanske skulle dela upp det mer...? Jag har även föreslagit lucern, men det tycker hon är som att köpa för dyrt hö. Så jag har gett upp :(

fast vissa hästar äter ju inte upp mer hö.
Min dam åt bara 9kg silage förra året, hon tyckte att det årets skörd var "äcklig". Lucern har hon alltid vägrat i båda former så det blev mer kraft.

KL

om inte hästen är överviktig så är det tydligen lagom mängd foder....

det är jättestor skillnad på hur mkt mat hästar behöver, jag har en gammal pensionär på 164 cm som inte gör nånting, han äter nästan 3x så mkt kraftfoder som min andra, och han är 176 och tränas 5-6 gångar i veckan..... den gammla äter mindre hö också, vissa hästar är inte så glada för hö och man kan ju inte tvångsmata dom....

Jag har ett Hbl-sto som är 160 cm 16 år. Hon rids regelbundet för dressyrtränare, o på ridbana ca 2ggr/v samt vanlig motionsridning i skogen. Ska tillägga att hästen är lättfödd. Hon fick under sommaren gå i diethage med lite gräs och skogsbete. Då fick hon 6kg hö o 4 kg havre. Hon stod på 2 kg havre innan men det räckte inte, hon blev trött o seg o orkade helt enkelt inte. Fick öka till 3 och sedan 4 kg. Minskade tillbaka till 3kg havre då hon gick på bete under några veckor i augusti-september. Hon är nu installad sedan mitten på september o får förutom 3kg havre och 6kg hö, även betfor.
Då hästen är lättfödd men kräver mkt energi kan jag inte ge henne fullfoder som pellets för då blir hon bara tjock. Har provat att komplettera med Krafft Sport förut men det ger ingen större skillnad. Havre funkar bättre. Normal högiva till min häst på vintern är ca 8-10kg.

Så länge du inte betalar för hennes foder så har du egentligen ingen rätt alls att lägga dig i. Däremot så är det väldans bra för hästens hälsa och tjejens ekonomi att du lägger dig i - sådär lite fint bara.

Du kanske kan erbjuda dig att räkna ut en foderstat?:)

Var och en måste ta ansvar för sin egen häst. Och om det inte ingår i hyran utan att hon själv betalar sitt kraftfoder, så låt henne hållas, hon får själv lära sig av sina misstag. Tyvärr.

Nej, jag vet. Men om man delade upp det mer under hela dagen hade hon förmodligen ätit mer. 3 på morgonen, 3 på em, 3 på kvällen och 3 till natten eller nåt... Blir ju ungefär lika mycket, men jämnare fördelat.

Men när hon äter Krafft Sport blir hon ett anabola-monster, helt galen och farlig att både hantera och rida. På Krafft Grund blir hon bara tjock :p

:bow::bow: Med tanke på alla smala fullblod därute är jag glad att höra om någon som vågar fodra sitt fullblod.

/ponte vars fullblod äter 14kg hö, 3,5 kg kraft + olja och betfor.

Mitt fullblod äter runt 20 kg hösilage/dygn och runt 2,5 kg kraftfoder i form av musli,betfor och lusern.

Jag personligen tror att eftersom fullblod är "vana" att äta mycke kraftfoder redan som små när de sätts i träning för att de har inte "ro i kroppen" att äta mycke grovfoder så fortsätter folk att fodra så även sen när de hamnat som ridhäst.
De blir ju mätta de också de små liven och om man "avvänjer" de från e ndel kraftfoder och sakta ökar på grovfodret så får man upp den givan också så småningom.

Sen iof. så tror jag att jag har det lite lättare med mitt fullblod eftersom hon går i en hage med matvrak och som gärna inte rör sig många meter ifrån foderhäcken.. :angel:

Jag blir tokig har en tjej som e inhyrd m sin häst. Hur mkt ska man lägga sej i vad hon ger sin häst??
Hon vill att hästen ska ha 12 kg hö, 3,5 kg havre, 1 kg groov

Underbart med ett fullblod som äter 12 kg hö! Har höet litet halvdåliga värden kan det nog behövas tillskott i denna storleksordning även för lätt arbete.

Själv skulle jag väl inte ha valt krafft grov till havren iofs men det är ju jag det.

HH, som just besökt ett stall där fullbloden fick 4 kg hö och 6 kg havre/majs. Där fanns inga runda djur! Men om det är så att man inte kan känna revbenen på din stallkompis häst då är nog dosen kraftfoder för stor. Kan man det?

HH, som just besökt ett stall där fullbloden fick 4 kg hö och 6 kg havre/majs. Där fanns inga runda djur! Men om det är så att man inte kan känna revbenen på din stallkompis häst då är nog dosen kraftfoder för stor. Kan man det?

jösses bara 4kg hö :eek:
det är ju mindre än jag gav min shettis

mina travhästar när de var aktiva åt nästan fri tillgång.
jag har arbetat i ett galoppstall och där fick de hur mkt hö o ensilage som helst.
Tänk såna jätte höhäckar som sitter i ett hörn de fylldes på ett par ggr om dan minst.
men så var det inga som började väva där, dock kom det in vävare från andra. så gick alla i hage från 07-13, 14 beroende på hur de skulle jobba.
Min pensionerade travmärr som jag rider lätt arbete på fem dar i veckan äter 12 kg hö, 1,2 kg mustang musli, 1kg havre o ½ kg betfor o på det är hon lagom.
dock är det en jättetravhäst 168+ och väger runt 650kg om inte mer. får hon mindre kraftfoder bygger hon inga muskler.
som aktiv åt hon 6 -7 kilo havre.
nu är vårt proteinvärde hälften av ett normalhö så lucern är inköpt men jag tittade på henne idag o än behövs det inte.

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet... 2
Svar
20
· Visningar
4 024
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 935
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 705
Senast: Irival
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka