För stort pelhambett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pelli159
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 289
P

pelli159

Ok jag kan börja med att säga att jag inte vill ha massa disskusioner om varför rider med pelham osv. bara svar på min fråga :) Eftersom jag inte använder pelham hela tiden utan bara för att kunna variera mellan olika bett, inte för att det behövs, det går lika bra att rida pållen på vanligt tränsbett! :)

Jo nu är det såhär att våran förra häst hade bettstorlek 13,5 och alltså då ett pelhambett med samma storlek(rakt inte delat) och min nya pålle har 12,5 möjligen 11,5 men jag tror inte det har för mig att det är 12,5 han har :)

Jag har provat rida med det en gång och han verkade trivas med det och jag märkte ingen skillnad för att det var lite längre. Men har inte vågat rida på det igen då jag inte är säker på om det funkar att det är längre än vad de ska vara? :/

Så det är min fråga till er, är det OK att använda det trots att det är lite för långt?(om det inte går så får det hänga o skrota eller så säljs det men tänker då inte köpa ett nytt ^^)

Bild finns när han har det på sig om det behövs.

Sv: För stort pelhambett?

Jag rider på stång (akademisk) men tränsbett i skogen och min häst har 11,5 i vanligt bett men 12,5 i stång, dels så är det risk för att stången klämmer längre upp på kindtänderna med överskänkeln om stången är smalare (om den inte är väl utvinklad förstås) och dessutom så åker ju inte ett stångbett lika mycket i sidled som ett tränsbett då den inte beter sig alls likadant i munnen. Så jag tror inte det är nån fara om den inte är jättbred.

Förutsatt att det har en oledad mundel utan tungfrihet så är det inte direkt skadligt, och ett stångbett glider inte heller i munnen vid tygeltag på samma sätt som ett tränsbett.

Kommunikationen kan dock bli sämre, men det är olika på olika hästar hur kinkiga de är.

32045089.jpg

Det är oledat och ingen tungfrihet. Såhär ser de ut.

Tja, det ser ju ganska ostadigt ut, men kan ju inte nypas eller så, så testa du.

Men byt nosgrimma eller ta bort den helt så att hästen får munnen fri och du verkligen upptäcker vad som händer. Åtminstone när du testar. :)

Tja, det ser ju ganska ostadigt ut, men kan ju inte nypas eller så, så testa du.

Men byt nosgrimma eller ta bort den helt så att hästen får munnen fri och du verkligen upptäcker vad som händer. Åtminstone när du testar. :)

Jo det var därför jag undrade :/ Ja det kan jag göra, dock har jag aldrig nosgrimman särskilt mkt spänt, mest för snyggt så den sitter ganska löst ;)

Funderar dock på att ta bort alla nosgrimmor då jag undrar om det blir snyggare när man inte bryter hans snopp, men jag vet inte...

Tror att han även på denna bild har skjutit över bettet åt den här sidan,

Senast ändrad av en moderator:

Att hästen har skjutit över bettet så pass mycket till ena sidan beskriver ju bara ännu bättre att det är för stort. Bettet skall ligga stilla i munnen för att kommunicera så bra som möjligt och inte kunna glida omkring. Så det verkar som att det är åtminstone en storlek för stort för din häst.

Har du kollat hästen i munnen, och fått något bett utpassat?

Att hästen har skjutit över bettet så pass mycket till ena sidan beskriver ju bara ännu bättre att det är för stort. Bettet skall ligga stilla i munnen för att kommunicera så bra som möjligt och inte kunna glida omkring. Så det verkar som att det är åtminstone en storlek för stort för din häst.

Har du kollat hästen i munnen, och fått något bett utpassat?

Jo jag vet att det är för stort just därför jag frågade ;) Tror dock det är mest för att han pillar mkt med bettet, att det är därför det åkt åt sidan. Det händer ju inte när jag rider med det utan bara när han står still och har tråkigt. Han är ju bara en liten 5åring så tålamodet är inte utvecklat riktigt än.

Jag vet att han har ungefär 12,5 för han funkar bra med min andra pålles bett :) Men har inte hunnit mätt han i munnen än då jag nyligen fått honom :) Har just nu ett Pee-Wee bett som jag rider med och det älskar han men vill mest ha lite alternativ så man kan variera lite. Men som jag sa jag har inget behov av ett Pelham igentligen så funkar det inte så hänger jag bara undan det eller säljer det, kommer inte köpa ett nytt då jag har flera fungerande bett redan ;) Pelhamet är storleken 13,5 efter vår förra Nordis :) Är väldigt påläst om bett(Använder aldrig någon utrustning utan att veta precis hur det verkar), men vet ju att delat bett ska man inte ha om det är för stort men vet inte hur det är med rakt.

Kan sätta på gummiplattor så ligger det stadigare, dock är det lite jobbigt på ett pelham men det går!

Hur som helst är det samma sak med ett rakt iallafall, det sitter lika illa om det är för stort som ett delat gör!

Nackdelen med ett alldeles för stort oledat bett, om det är tungfrihet på, kan vara att den blir fel anpassad i förhållande till lanerna och tungan i munnen.

Jo men detta är ju ingen tungfrihet på? :o

Jo men det är alltså nu jag vill veta VAD som möjligen kan vara problemet med att rida med detta och få ett svar på om det funkar utan att vara skadligt för hästen? :)

Ju mer för långt ett bett är, ju starkare blir det. På ett pelham är det ju dessutom redan stänger, så då blir det ännu starkare! Det ligger dessutom inte stilla i munnen, och blir otydligt för hästen. Slutligen kan det också orsaka skav och en orolig mun. Så nej, självklart skall man inte rida på ett bett som inte passar.

Eftersom ditt bett är oledat och utan port är det värsta som kan hända att bettet glider runt i munnen. Det kommer bli ostadigare och du kommer inte kunna vara lika finkänslig i dina hjälper, det kommer liksom bli som brus när du lyssnar på radion. I övrigt har jag svårt att det skulle kunna skada din häst på något sätt. Ev. att det har lättare att slå mot tänderna än ett lagom långt, om hästen drar i tygeln.

Tycker du att hästen funkar på det som du vill (och om hästen trivs, såklart!) så tycker jag att du kan använda det med rent samvete.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 573
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från... 2
Svar
21
· Visningar
5 067
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
49 660
Senast: Hedinn
·
Utrustning Hej! Jag är inte så världsduktig på bett och skulle därför behöva hjälp. Det handlar om min 9-åriga D-ponny jag haft i snart två år...
Svar
6
· Visningar
1 113
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka