för tjock...?

Kansi bansi

Trådstartare
vet inte riktigt om denna tråden har hamnat rätt, men men...

är det farligt att denna hästen är så tjock?
är fullt medveten om att hon är överviktig, munkorg funkar inte.. tyvärr.. vad är era åsikter? tips på "snabbantning"?
kan tillägga att hon redan gått ner några kilo :crazy:

detta känns jäkligt pinsamt.....

sen har jag en till tagsfärsk bild som jag inte vågar visa, kommer att drunkna i komentarer då:crazy:

när hon var smal....*drömmer mig bort och saknar dom tiderna*

Sv: för tjock...?

Jag tycker det är svårt att avgöra sånt på bild, men av vad man ser så tycker jag inte han ser särskilt tjock ut. några trivselkilon ser han allt ut att ha men vet ej om det är åt det "farliga" hållet.

Är det svårt att känna revbenen?

Jättefin häst! :love: visst är han överviktig men inte SÅ fet. Jag skulle låta honom gå kvar på bete (gissar att det är anledningen) och ta tag i det i höst ist.

Jag tycker inte att den där hästen ser sådär jättefet ut, överviktig ja, men inte fet. :)

Sen bör jag tillägga att det var lite svårt att se på de där bilderna. Men tycker inte han ser så jäkla fet ut :D

Tycker du din häst är fet ska jag nog gömma mina hästar :angel:

jag kan inte känna revbenen någon stans:crazy:
och när man borstar så "dalrar" fettet...
kan lägga in denna bilden från igår...vet inte om hon spänner ut magen eller något, för att jag nyss spännt sadelgjorden, men den ser ut som hon är dräktig med trillingar :eek:

dock ser hon bättre ut under arbete..(tagna förra veckan)

jag går nog runt och har anorexia på hästarna...:angel:
tycker att det är extremt, men hon har säkert gått ner en 10 kilo redan, det är ju ingenting, men det är nog dom kilona som satt över ryggen..
gjorde en liten snabb bantning i paint...:angel:

Hej! Jo den hästen är för tjock...Den liknar en NF korsning jag hade som blev enormt fet på sommaren och pang så fick hon fång(det gick tyvärr så långt att jag fick ta bort henne). Du kanske skulle överväga att inte ha den på bete dygnet runt och ta rejäla promenader i skogen med henne. Om hon har en fettrand under magen, mellan naveln o tuttarna så är hon för fet. Men mankammen visar det tydligt.

Kram kram från en som själv har 2 bullar i hagen :grin:

hon blev först såhär fet förra sommaren. sen gick hon ner lite under hösten, och sen stod hon nästan hela vintern utan att bli riden, annars hade jag ridit henne så att hon fått tilbaka formen om jag inte hade haft fullt upp med min andra.
sen har hon gått en gång i veckan, och först nu den senaste månaden har jag ridit henne ordentligt, och för tilfället går hon på ganska magert, men stort bete, då det inte är så frodigt, utan mer glest "visset" gräs, för 2 månader sedan avmakade vi henne efter att vi hade fått reda på att hon var propp full med blodmask, och det kan bero på att hon har haft svårt att sätta muskler, så nu är hon helt avmaskad och jag håller på med att få henne i form, att hon ska få fong eller kolik är jag livrädd för, men om jag fortsätter på det jag har påbörjat så hoppas jag hon kommer iform.

hur menar du med fettrand under magen?

Den är allt lite småfet. Det du kan göra är att rida långa turer i långsamt tempo och längta tills att betet börjar tunnas ut:P Om du inte har möjlighet att byta till ett snålare bete.

hehe, det var min hovis som sa. och det är som en fettgrej mellan naveln o tuttarna. Känn efter får du se.

Det låter jättebra att du tagit tag i det. Den NF som jag hade köpte jag som pensionär o sällskapsdam men det visade sig vara ett stort misstag, som jag får leva med för resten av mitt liv.. Man måste hålla igång hästarna hela tiden o just den hästen hade gått MVS hoppning, toppkondis...Så det gick fort för den damen.

Såna damer verkar bli feta av ingenting...

spec, denna hon hetsäter, på vintern för båda mina hästar 3 kg hö om kvällen, efter 3 minutor har denna ätit upp allt, medans mitt andra sto har kvar lite nästa morgon, och när man släpper ut denna på bete, så "attakerar" hon gräset:crazy:

munkorg funkar inte iheller, hon blir sur och far av sig den, ´men vet inte hyr hon lyckas..

spec, denna hon hetsäter, på vintern för båda mina hästar 3 kg hö om kvällen, efter 3 minutor har denna ätit upp allt, medans mitt andra sto har kvar lite nästa morgon, och när man släpper ut denna på bete, så "attakerar" hon gräset:crazy:

munkorg funkar inte iheller, hon blir sur och far av sig den, ´men vet inte hyr hon lyckas..

Har du provat att blanda ut höet med halm då? Då får hon ju lite mer sysselsättning.

Ja, jag skrattar för jag känner igen det. Hon är HUNGRIG!
Vi har gett mycket halm med grönt i. Kan du få tag på det åt henne? Så hon har att pilla med? Nej, munkorg blir dom bara förbannade av...En kompis provade med en sån men hästen blev helt galen. Jag tycker själv att det är taskigt att sätta för munnen på dom och sen släppa ut på "smörgåsbord". Jag skulle oxå bli galen ...;-)

Klart överviktig.

Stalla in nattetid eller ha henne i en mindre del av hagen. Motionera mera!

Visst kan övervikt vara farligt, både med tanke på insulinresistens, fångrisken och ökad belastning på ben och leder. Tycker du gör helt rätt som reagerar och söker efter tips på bantning!

japp, som sakt, men på ganska magert bete,
vet inte om jag har uppstallnings möjlighet under natten, då
jag sover länge och hon kommer att få stå ensam...
men jag funderar på att börja rida 2 ggr dag, då jag skrittar ett pass och "tränar" ett...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har precis köpt en häst som är relativt mager (alldeles för mager för mitt tycke) Revbenen syns lite, är smal vid rumpan och...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: mackan
·
Dressyr Hej! Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt... 2
Svar
27
· Visningar
3 480
Senast: Sirap
·
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat... 4 5 6
Svar
103
· Visningar
13 685
Senast: Enya
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 836
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka