Förbyglar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare C_V_B
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 138
C

C_V_B

Vilken skillnad är det på en sån här förbygel

2399.jpg

och en helt vanlig? Den här har ju liksom ett "handdtag" över manken :p :)

Sv: Förbyglar

Så som jag fattar det är det en vanlig förbygel/martingal, o de två öglorna till vänster o höger om stycket som ligger över hästens hals, ska väl fästas i sadeln? Antagligen för att se till att den ligger bättre o inte riskerar åka fram.

det är precis som steffie säger. Hittade en bild, fast utan martingalen så du ser hur den sitter. använder hellre en sån martingal med förbygel, än en "vanlig. De sitter mycket bättre på hästen. :)

hbp-dx-bl520__Custom_.jpg

Stefffie skrev:
de två öglorna till vänster o höger om stycket som ligger över hästens hals, ska väl fästas i sadeln? .
Så är det ju på alla förbyglar.

C_V_B: Menar du varför grejen över halsen är där?

Ja, precis. Annars brukar det ju bara vara två "resår remmar" som man fäster i sadeln.

Ja, det har du ju rätt i. Är lite insnöad på martingal, så jag tänkte inte på att alla förbyglar ser ut så :p
Men gällande själva "halsstycket" ser jag inget konstigt förutom att den är uppdelad i tre delar?

Jag tror inte den har nån speciell funktion mer än att vissa kanske
tycker det är snyggare med den typen av förbygel. Sen går den ju
att hålla sig fast i om man inte vill ta i manen ;)
Det känns på nåt sätt säkrare med sån också, om spännet i sadeln
nu skulle gå sönder så faller inte remmen ner mot frambenen på hästen.

Stefffie: Det finns ju två sorters förbyglar. Såna som C_V_B visade och såna
utan remmen över halsen.
17100040.jpg

Senast ändrad:

Det är väl ingen skillnad i själva funktionen. Jag fick den andra varianten när jag satte en i stallet på att shoppa åt mig, och jag hade hellre haft den varianten som du visade på bild nu. Jag tycker att den jag har nu sitter lite långt ut på sidorna. Men då är min häst väldigt tunn också, så det beror nog lite på det.

Men om ni tittar på de två hästarna som är "påklädda" med de olika förbyglarna, så syns det ju att den med remmen över halsen ligger "ovanpå" bogen (eller vad det nu heter.. jag och hästens anatomi.. :crazy: ), den utan ligger mer på.

Det är en helt vanlig förbygel med martingal på bilden.
Utan remmen över manken blir det en brösta.

Nej? En brösta är en sådan som inte har någon rem mellan benen. Antingen den som går mellan ringarna på framvalvet eller den man spänner på sidorna i sadelgjorden och som har en rem över halsen.

*knapplån*

Den som visas på bilden i grundinlägget är en förbygel med löstagbar martingal.

Den andra varianten som visas är en brösta med löstagbar martingal.

Stefffie skrev:
Så som jag fattar det är det en vanlig förbygel/martingal, o de två öglorna till vänster o höger om stycket som ligger över hästens hals, ska väl fästas i sadeln? Antagligen för att se till att den ligger bättre o inte riskerar åka fram.

Ja dels åker inte förbygeln fram på halsen som en vanlig martingal kan göra, men förbyglar och brösta hindrar sadeln från att åka bakåt något också.

Men det är så jag inte tycker det borde vara. Jag tycker det är som jag skrev i mitt inlägg. De två visade är förbyglar och de andra två är bröstor.

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nej, jag har inte testat strömmen i tråden ännu. Men nu när jag hade dragit om alla trådarna i hagen och satt igång aggregatet (nät)...
Svar
2
· Visningar
265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ögonfärg
  • Sängproblem...
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka