• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare PonnyBus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 705
Sv: Fördel?

Det beror nog mycket på hästen. Står en häst på ridskolan som är en bit över 170cm, kraftig och jag känner mig totalt bortkommen på honom. Samtidigt är favoriten nån centimeter högre men betydligt smäckrare och han går som en klocka! En tredje häst jag bara ridit nån gång med fastnat totalt för är strax över ponnymåttet och det känns inte alls konstig!

Så jag tror det är en väldigt balansgång mellan ryttaren och hästens mått. Känns det rätt så spelar det nog inte så stro roll hur lång ryttaren är.

Men du kan ju fortfarande sluta om med hela benet, hjälpen skall ju inte komma av hälen ändå. Du kan liksom "trycka" på hästen med hela dina ben medanvi korta ofta får använda nederdelen eller häeln på stora hästar...

*kl*

Jag är 1,76 och har långa ben. Det som jag kan se som en fördel med det är att jag har lätt att sitta kvar om de börjar bralla eller nåt. Många frågar om jag har kardborre i sadeln eftersom jag aldrig åker av.:angel:
Sen tycker jag att nackdelen är att jag känner mej så lång på många hästar. Jag vill inte ha några hus till hästar. Den jag har nu är 1,64 i manken och ganska smäcker. Henne av någon anledning känner jag mej inte stor på men det kan bero på att hon är alldeles för mycket häst. Ett :devil: humör och en vilja av stål (starkare än sten:) )
Sen har jag problem med sadlar. Jag måste ha långa kåpor på både hopp och dressyr. Vissa hoppsadlar kan fungera med normala kåpor. Jag skulle aldrig kunna sätta långa kåpor på min häst för då skulle de gå runt magen på henne. Så nu måste jag hitta en sadel som jag kan ha lite kortare läder i men ändå sitta bra.

Jag är väll halv lång vad man ska säga.. 166, men saken är den att jag harlängre över kropp än ben (inte så super mkt men iaf) Så ibland när man rider ser det ut som jag är jätte lång "upp åt"men "lagom" vid skänklarna.. ^^ kanske inte så bradet heller.. Min kompis däremot är tvärt om, väldigt långa ben så då blir det tvärt om.. Vet faktiskt inte vilket som är bäst..^^ om man tänker på sadlar är det nog bäst att ha långa ben ^^ :)

Kort lång för emot. Det bästa är nog att ha en häst som man harmonierar med. Man bör nog ställa sig den frågan ,hur rider jag min häst. Det finns duktiga dresyrryttare på os nivå som inte har några ben , proteser. Deras tävlings hästar lottas ut. Dom har då ingen chans att harmoniera som ekipage. Vi andra har nog ett o annat att lära oss utav dessa ryttare. Vi borde nog rida in våra hästar i samling med hjälp av sättet mer än klämmihop med ben. Det finns mycket att lära av alla duktiga ryttare.

jag är typ 1,75 cm ...tycker inte om att vara lång, men jag kommer upp på min häst ( halvblod) utan sadel:) ...:bump: :bump:

Haha, det där har nog inte med längden att göra, jag är visserligen "bara" 165 cm men kommer knappast upp på något över B-ponny måttet utan sadel iaf ;) :rofl:

Åjo, med lite hot kommer du nog upp ;).
När jag gick min utbildning så red vi en period alltid utan stigbyglar. Om vi inte kom upp på hästen så fick vi inte rida, vilket faktiskt resulterade i att alla faktiskt kom upp på hästryggen (iofs efter en del om och men).

jag är strax över 1,60 lång, och jag rider allt ifrån russ till en stoor pålle. lite shettis på skämt oxå, men russen blir rätt ordentligt. känner mej inte alls stor på dom, det känns snarare precis lagom. större häst vill jag inte ha.
har sedan augusti varit medryttare på en mkt stor pållen, måste vara många cm över 1,70 (känns så iaf). han är inte bara hög, utan även lång å stor på alla ledder. i början hade jag probelm att rida ihop honom ordentligt, det gick liksom inte. kändes som jag satt ovanpå och pickade lite i sidorna på honom. men nu, efter ett par månader med ridning på honom ca 3 dar i veckan, känns mina ben inte alls korta längre, utan jag känner att jag kommer om honom rätt bra. inte som russen såklart, men ändå, det är inte alls stort på samma sätt. om det är vanan, alltså att det sitter i huvudet, känslan av hur låntgt det är till backen, eller om jag har ändrat sitsen på nåt sätt vet jag inte, men nu funkar det iaf. han går fint, och det käns verkligen bra. fast russen kommer jag aldrig överge, dom är ändå bäst :love:
en tränare tipsade om hur man skulle göra om man har korta ben, för att kunna utnyttja dom till max. läng lädren till dressyrlängd, och sitt djupt i sadeln. lägg trycket i lilltårna, och tänk på det. jag tyckte det lät väldigt konstigt först, men efter att jag provat själv så upplevde jag hur jag kom runt på ett helt annat sätt, och kom ner i sadeln. vet itne om jag lyckades förklara, låter kanske lite lustigt, men jag kan nog inte säga på nåt annat sätt. ev behöver lädren längas.
blev väldans långt dethär... :p

*kl*

Ja, jag tillhör de lite kortare människorna :angel: . Är nääästan 1.60 långt (har växt, så himla stolt!) Jag red ponny i 2 år, efter 4 år på isisar. Där red jag dom små b-ponnierna mest, ibland fick jag turen att rida en d-ponny :D . Nu har jag bytt tillbaka till isisar, och har en stor och maffig medryttarhäst. Han känns som en stoor d-ponny att rida, men jag når runt och får honom att gå fint :smirk: .
Min förra medryttarponnys ägare var ungefär lika lång som jag, och hon hade 3 stora halvblod. Hon var hoppryttare, men endå, hon hade inga som helst problem med dressyren! Ska du köpa/rida stor häst, välj då en som känns lätt att rida. En liten häst kan ju vara svårare att hålla ihop än en stor ;) Beror helt på typen av häst

Oj oj, hoppas någon fattar vad jag menar :D

jag e 160 o min häst e 163 . Men jag har inga problem att rida henne. Dock använder jag snodd i dressyren. Hjälper mig jättemkt

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka