Fördelar/ nackdelar med tinker?

Nja, jag är inte så säker på det är någon som helst skillnad i dra iväg-förmåga på ett fullblod eller en ardenner egentligen. Det är uppfostran och uppväxt som skiljer

Det är ju annars lite konstigt att inga av de kallblod som jobbar i skogen och verkligen är ur-starkaoch lärt sig använda sin kropp för maximal styrkeutväxling försöker slita sig. Inte ens dra iväg fast de inte ens sitter fast.
Håller med. Det mest imponerande samspel jag sett mellan häst och människa (och kanske också de nöjdaste hästarna) var på en kurs i brukskörning där jag var med som fotfolk. Det var nån unghäst även där som hade lite myror i brallan men de vuxna och fullt inkörda hästarna var både känsliga för alla typer av kommunikation och superstabila.

Håller med. Det mest imponerande samspel jag sett mellan häst och människa (och kanske också de nöjdaste hästarna) var på en kurs i brukskörning där jag var med som fotfolk. Det var nån unghäst även där som hade lite myror i brallan men de vuxna och fullt inkörda hästarna var både känsliga för alla typer av kommunikation och superstabila.
Att arbeta med häst i skog är ungefär det häftigaste som finns. <3

Att arbeta med häst i skog är ungefär det häftigaste som finns. <3
Det är min dröm i framtiden. Jag tror inte att nån av mina nuvarande hästar är riktigt lämpad (inte än åtminstone och jag måste framför allt lära mig mer själv) men på lång sikt vill jag absolut sköta mina ynka hektar skog med egen häst.

Nja, jag är inte så säker på det är någon som helst skillnad i dra iväg-förmåga på ett fullblod eller en ardenner egentligen. Det är uppfostran och uppväxt som skiljer

Det är ju annars lite konstigt att inga av de kallblod som jobbar i skogen och verkligen är ur-starkaoch lärt sig använda sin kropp för maximal styrkeutväxling försöker slita sig. Inte ens dra iväg fast de inte ens sitter fast.
Det är nog olika erfarenheter kring det jag har mest tråkiga erfarenheter av kallblod förutom tinkrar.
Kan mycket väl bero på dålig fostran men fy så starka när dom inte lyssnar på ryttaren eller människan. Jag har aldrig upplevt en ädlare häst plöja iväg eller pjöja undan folk på samma vis och just vid ridning upplever jag att tar man hårt i en ädlare häst så lyssnar den faktiskt till skillnad från dom kallblod som jag ridit eller sett folk rida. När dom bestämmer sig för att dra så har dom gjort det.

Men självklart handlar det om fostran men jag hanterar hellre en ouppfostrad arab än ett kallblod 🙈 min personliga smak.

Fast det kan ju vara så att dom som faktiskt arbetar och får utlopp för sin energi inte får dom här beteendena som andra kan få och använda styrkan emot en. Kallblod har mycket energi, det är bara det att den inte syns på samma sätt som andras gör. Det är väl också ofta därför som folk tror dom är lugnare än vad dom egentligen är för dom upplevs inte som hästar med mycket energi.

Fast det kan ju vara så att dom som faktiskt arbetar och får utlopp för sin energi inte får dom här beteendena som andra kan få och använda styrkan emot en. Kallblod har mycket energi, det är bara det att den inte syns på samma sätt som andras gör.
Så om de inte arbetade skulle de slita sig pga mycket energi, men inte de ädlare raserna?

Börjar inte hela diskussionen kännas ganska skrattretande nu?

Jag gick och skaffade en IC för lite drygt ett år sedan. Hade egentligen inte alls tänkt skaffa en sådan ras, då jag träffat några tidigare med lite knepig mentalitet, men kärade ner mig totalt i denna häst och trots att hon hade problem med skabb och lite annat så blev det ett köp. Och jag har faktiskt inte ångrat mig en sekund då hon är bara helt fantastisk😍

Tryggare, mildare och vänligare häst får man verkligen leta efter. Alltid pigg och glad, nyfiken och otroligt cool. Än så länge har jag inte mött nått som skrämmer henne och vi har stött på det mesta känns det som, enda är att hon har respekt för el men det är nog inget negativt egentligen.
Min sambo som inte är en van ryttare rider också mkt, (vi ha två hästar) gärna barbacka och i grimma, trav och galopp. Inga tendenser att sticka, bocka eller så.

Var lite orolig i början över hennes ben, tror hon har mild cpl och fick ett skov av mallanders när hon kom. Vågade inte raka först då jag läste att det kunde förvärra allt, men i vintras så funkade det inte med behandling och hovskägg så då rök allt. Och efter det så blev det så mkt lättare att sköta, skabben har jag nog fått bukt med, malladers ser fint ut och jag hoppas att cpl inte förvärras. Så nu lägger jag inte mer än nån min i veckan på benvård, smörjer kanske varannan vecka när det är torrt ute och sen lite oftare under den blöta säsongen. I hennes fall är det lite så att ju mindre man grejar desto bättre ser det ut (malladers).

Så om de inte arbetade skulle de slita sig pga mycket energi, men inte de ädlare raserna?

Börjar inte hela diskussionen kännas ganska skrattretande nu?
Klart inte alla gör, sa bara att det kan ha med det att göra. Många arbetar inte sina kallblod på det sättet som dom är avlade för att göra. Dom har ofta mer energi än vad dom ser ut att ha och då är det inte konstigt att det kommer ut på olika sätt i hanteringen eller ridningen.

• Gilla
Reactions: Sel
Kan det inte vara så enkelt att det är svårare att böja en kort kraftig hals än en längre slankare?

Japp, tror du satte huvudet på spiken. I kombination med att dom ofta är betydligt tyngre i relation till sin mankhöjd...

Jag brukar kalla det för att "tåget går", när dom låser nacken och passerar en med bogen. Man får se till att aldrig hamna i det läget med ett kallblod, man har inte en chans då 😅.

Japp, tror du satte huvudet på spiken. I kombination med att dom ofta är betydligt tyngre i relation till sin mankhöjd...

Jag brukar kalla det för att "tåget går", när dom låser nacken och passerar en med bogen. Man får se till att aldrig hamna i det läget med ett kallblod, man har inte en chans då 😅.
Shettisar också. :D Som fullvuxen kvinna tänker man "äsch, den där lilla...!", sedan sitter man där i diket!

Med det sagt har de flesta kallblod jag haft att göra med varit himla lyhörda hästar väl medvetna om sin styrka och storlek... undantaget frieser ibland. Huvudet flyter liksom så högt att de missar vad som är under fötterna!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 323
Senast: Edla
·
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 730
Senast: axel
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 621
Senast: moonstruck
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 290
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka