Fördelar/ nackdelar med tinker?

Det svåra är väl att hästar med mindre behåring mer sällan får symtom/inte drabbas lika hårt, så om man får in skabb i stallet och bara behandlar de hästar som har symtom är risken stor att det bara går runt runt runt.

Det svåra är väl att hästar med mindre behåring mer sällan får symtom/inte drabbas lika hårt, så om man får in skabb i stallet och bara behandlar de hästar som har symtom är risken stor att det bara går runt runt runt.
Och den håriga får skulden.
Samma sak när en hårig flyttar in. Och 4 v senare börjar stampa/klia sig. Och vid provtagning har hela stallet skabb. Då är det alltid den håriga som får skulden för att ha "dragit dit" skabb. Medan der är mer troligt den smittades av de tunnpälsade som hade skabb utan symptom.

Det var av den anledningen jag förbyggande behandlade för benskabb både när jag köpte W och när vi bytte stall - och var extremt tydlig med det gentemot stallägare och stallkamrater. W hade ingen skabb men just för att inte få skulden om det skulle visa sig finnas symptomlöst i stallet

Så är det, det är hopplöst svårt att få bort. Min häst gick med skabbhäst som bästa vän i flera år och han fick trots det aldrig några symptom alls, inte minsta lilla. Jag behandlade honom ändå såklart men det verkar inte gjort någon skillnad för hästen som hade skabb, han blev inte av med det ändå.

En av de största nackdelarna är väl att de flesta som säljs inte är svenskfödda, vilket gör det svårare att kontrollera kvaliteten. Rasen (hästtypen ?) verkar väldigt hipp som happ och är inte konsoliderad. Det gör det är svårt att förutsäga vad man får om man tex köper en unghäst. .Jag anser även att det säger rätt mkt om aveln när man har ett behåring som en bedömningspunkt på avelsvärderingar...
Jag tycker det är en bra grej att gynna svenska uppfödare och ännu bättre om man väljer en svensk inhemsk ras. Söker man en grövre ridhäst med stabilt temperament är nordsvensk brukshäst därför ett bättre alternativ. Lång historia av genomtänkt avel med sunda avelskriterier, bruksprov som utvärderar temperament (körprov) och det finns en naturlig variation i storlek och utseende.
Kanske lite OT, men när det gäller raser som inte har en svensk moderstambok så tvingas man som svensk uppfödare förhålla sig till vad moderlandet bestämmer vad gäller rasstandard och bedömningskriterier. Man kan tycka att det är snurrigt och rent ovetenskapligt med vissa regler för färg och tecken eller som här behåring, men säger moderstamboken att det är det som gäller så är det bara att tugga i sig - eller att byta ras. Sen håller jag med om att behåringen är ett problem inom tinker/irish cob med tanke på de hudproblem det drar med sig. Och är rätt svag för nordsvenskar typmässigt.

Kanske lite OT, men när det gäller raser som inte har en svensk moderstambok så tvingas man som svensk uppfödare förhålla sig till vad moderlandet bestämmer vad gäller rasstandard och bedömningskriterier. Man kan tycka att det är snurrigt och rent ovetenskapligt med vissa regler för färg och tecken eller som här behåring, men säger moderstamboken att det är det som gäller så är det bara att tugga i sig - eller att byta ras. Sen håller jag med om att behåringen är ett problem inom tinker/irish cob med tanke på de hudproblem det drar med sig. Och är rätt svag för nordsvenskar typmässigt.
Ja men absolut, jag är helt med på det. Har själv haft en utländsk ras tidigare. Hur som haver så tycker jag oavsett att det är klokt att gynna svenska uppfödare istället för en ganska ostrukturerad import till gemene hobbyryttare. Låt de kunniga uppfödarna importera de avelsdjur som behövs för att utveckla och stärka den svenska avelsbasen istället :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 347
Senast: Edla
·
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 733
Senast: axel
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 621
Senast: moonstruck
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 291
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka