Fördelar/ nackdelar med tinker?

Kan hålla med till viss del, men det finns ändå en hel del uppfödare i Sverige som är erfarna och seriösa. Jag tycker också att man gott kan titta på både nordsvensk och fjording om man är sugen på tinker, men det finns fina svenskfödda tinkrar om man tittar liiiite längre bort än bara första bästa annons på häst med mycket man och hovskägg.
Jag tycker inte fjording och nordsvensk är mer lika än araber och engelska fullblod är,

Tinkrar upplever jag saknar både den där framtunga känslan och känslan av att sitta på en boll.

Dom känns mer som smäcker modell häst fast dom är robusta, är det inte typiskt.. ja cob?

Jag tycker inte fjording och nordsvensk är mer lika än araber och engelska fullblod är,

Tinkrar upplever jag saknar både den där framtunga känslan och känslan av att sitta på en boll.

Dom känns mer som smäcker modell häst fast dom är robusta, är det inte typiskt.. ja cob?
Och jag har ridit många fjordingar som absolut inte har en framtung känsla eller känslan av att sitta på en boll. 🤷‍♀️ Jag tycker nog att det är en lite tråkig fördom (nu är det här inte en tråd som handlar om fördomar om fjordingar, och mitt syfte är inte att gå in på det). Som jag skrev i mitt första inlägg tycker jag inte att det är något fel alls på att vilja ha just en tinker, men det är bra att fundera ett extra varv på varför. Är det mest roliga färger och mycket hår, eller är det något annat?

Inom flera kallblodsraser finns det rätt stor variation i både storlek, hur de är byggda och psyke, men jag tror att det är tydligare på tinker för att de kan vara så olika i färg och ganska olika stora (dock inte hur olika stora som helst, om den är mindre än 135 räknas den inte som tinker).

Och jag har ridit många fjordingar som absolut inte har en framtung känsla eller känslan av att sitta på en boll. 🤷‍♀️ Jag tycker nog att det är en lite tråkig fördom (nu är det här inte en tråd som handlar om fördomar om fjordingar, och mitt syfte är inte att gå in på det). Som jag skrev i mitt första inlägg tycker jag inte att det är något fel alls på att vilja ha just en tinker, men det är bra att fundera ett extra varv på varför. Är det mest roliga färger och mycket hår, eller är det något annat?

Inom flera kallblodsraser finns det rätt stor variation i både storlek, hur de är byggda och psyke, men jag tror att det är tydligare på tinker för att de kan vara så olika i färg och ganska olika stora (dock inte hur olika stora som helst, om den är mindre än 135 räknas den inte som tinker).
Det gör det säkert men jag föredrar en tinker före en fjording alla dar i veckan av många olika anledningar och nej det har ingenting med utseendet att göra utan känslan av vad jag trivs med.
Nu är inte tinker något jag själv hade skaffat men av kallblodens föredrar jag absolut tinker före dom andra men även tinker ligger långt ifrån min favoritras welshponnyn.

Och där erkänner jag det är utseendet och egenskaperna en Welsh har allt.

Det gör det säkert men jag föredrar en tinker före en fjording alla dar i veckan av många olika anledningar och nej det har ingenting med utseendet att göra utan känslan av vad jag trivs med.
Nu är inte tinker något jag själv hade skaffat men av kallblodens föredrar jag absolut tinker före dom andra men även tinker ligger långt ifrån min favoritras welshponnyn.

Och där erkänner jag det är utseendet och egenskaperna en Welsh har allt.
Ja, och det är ju supersubjektivt :) Några i tråden har skrivit att deras upplevelse av tinkrar är att de är tunga/introverta/hårda i huvet/"lömska", andra att de är lättare och enklare än andra kallblod men bara om de är över en viss mankhöjd (?). Så då tror jag, som med alla raser, att det är en individfråga - både hos häst och människa.

Men jag kan ändå inte låta bli att tänka att det är väldigt lätt, om man vill ha en lite grövre häst, att falla pladask för en importhäst med diverse okänt i bagaget. Det kan gå jättebra men jag tror också det är en grogrund för att en ras ska få dåligt rykte. Så därför menar jag att om man nu hemskt gärna vill ha just tinker kanske man ska kolla upp häst, bakgrund och uppfödare lite extra noga och vara medveten om de rasbundna nackdelar som faktiskt finns (för mig är det framför allt överdriven behåring och förhöjd risk för skabb och mallanders).

Vill man inte ha en tinker så struntar man i att köpa tinker 🙂

Ja, och det är ju supersubjektivt :) Några i tråden har skrivit att deras upplevelse av tinkrar är att de är tunga/introverta/hårda i huvet/"lömska", andra att de är lättare och enklare än andra kallblod men bara om de är över en viss mankhöjd (?). Så då tror jag, som med alla raser, att det är en individfråga - både hos häst och människa.

Men jag kan ändå inte låta bli att tänka att det är väldigt lätt, om man vill ha en lite grövre häst, att falla pladask för en importhäst med diverse okänt i bagaget. Det kan gå jättebra men jag tror också det är en grogrund för att en ras ska få dåligt rykte. Så därför menar jag att om man nu hemskt gärna vill ha just tinker kanske man ska kolla upp häst, bakgrund och uppfödare lite extra noga och vara medveten om de rasbundna nackdelar som faktiskt finns (för mig är det framför allt överdriven behåring och förhöjd risk för skabb och mallanders).

Vill man inte ha en tinker så struntar man i att köpa tinker 🙂
Ja verkligen men så är det ju med vilken häst(ras) man än ska köpa tänker jag?
Att kolla upp en häst och dess bakgrund och hälsa åtminstone om det gäller en vuxen häst?
Vet att vissa beställer hem hästar från andra länder men antar att man räknar med att det kan bli fel då?

Ja verkligen men så är det ju med vilken häst(ras) man än ska köpa tänker jag?
Att kolla upp en häst och dess bakgrund och hälsa åtminstone om det gäller en vuxen häst?
Vet att vissa beställer hem hästar från andra länder men antar att man räknar med att det kan bli fel då?
Jo, men min uppfattning är att just tinkern är en sån ras som blivit hyfsat poppis på rätt kort tid. Det är ju en risk med alla djurraser där det händer, men särskilt med en ras där det då finns en stor mängd importhästar tillgängliga där det kanske inte alltid varit jättenoga med bakgrund och stam.

När jag själv blev intresserad av rasen var det just en importhäst jag fastnade för på annons. Den hade flera av de egenskaper jag gillar - det var ett ganska litet, nätt kallblod som dessutom var fint att se på och som egenskapsmässigt beskrevs på ett tilltalande sätt. Det är inte alls säkert att det hade varit en dum idé att köpa den hästen, det får jag ju aldrig veta, men en kompis med viss raserfarenhet påminde mig om de risker som finns med importhästar och därför ändrade jag mig och köpte svenskfött istället. Just eftersom det är risker med hud och hår hos rasen är det dumt att ta extra risker, tycker jag. Det är inte kul med skabb och mallanders.

Jo, men min uppfattning är att just tinkern är en sån ras som blivit hyfsat poppis på rätt kort tid. Det är ju en risk med alla djurraser där det händer, men särskilt med en ras där det då finns en stor mängd importhästar tillgängliga där det kanske inte alltid varit jättenoga med bakgrund och stam.

När jag själv blev intresserad av rasen var det just en importhäst jag fastnade för på annons. Den hade flera av de egenskaper jag gillar - det var ett ganska litet, nätt kallblod som dessutom var fint att se på och som egenskapsmässigt beskrevs på ett tilltalande sätt. Det är inte alls säkert att det hade varit en dum idé att köpa den hästen, det får jag ju aldrig veta, men en kompis med viss raserfarenhet påminde mig om de risker som finns med importhästar och därför ändrade jag mig och köpte svenskfött istället. Just eftersom det är risker med hud och hår hos rasen är det dumt att ta extra risker, tycker jag. Det är inte kul med skabb och mallanders.
Ja det är ju tråkigt när det blir så men folk får ta ansvar själva tänker jag?
Likaså folk som köper hundar på import och sen gråter ut för hunden är sjuk.
Det är ingen annans än deras eget fel.
Man gör dom val man gör bara synd att djuren ska lida på köpet.

Jag visste inte att tinker var en populär ras men det kanske den är? :)

Ja det är ju tråkigt när det blir så men folk får ta ansvar själva tänker jag?
Likaså folk som köper hundar på import och sen gråter ut för hunden är sjuk.
Det är ingen annans än deras eget fel.
Man gör dom val man gör bara synd att djuren ska lida på köpet.

Jag visste inte att tinker var en populär ras men det kanske den är? :)
Allt är relativt men säg så här då: nog finns det rätt många fler tinkrar i Sverige idag än för 30 år sen. Jag skulle tro att rasen blivit ett intressant alternativ för ett särskilt segment av köpare som kanske förr hade letat efter antingen SWB av en typ som inte är så hemskt vanlig längre (eller som kostar jättejättemycket), eller så fjordhäst eller islandshäst.

Nu handlar ju den här tråden av erfarenheter av och risker med just tinker, så trådstartaren vill förmodligen veta just sånt som jag själv ville veta när jag en gång började kika på rasen. Och då säger jag framför allt att kolla upp sånt som hur huden ser ut under hovskägget, köp gärna svenskfött av en uppfödare du får bra kontakt med och fundera på vad med den här rasen som tilltalar dig. Personligen tycker jag kanske det är mindre hjälpsamt med råd som "de jag ridit har varit introverta/snälla/lömska/tröga", för det är ju en individfråga. "Lömsk" är väl ungefär det sista ordet jag skulle sätta på min egen tinker, men det är ju en redogörelse för en individ. Däremot rasbundna grejor som många gånger innebär problem är superviktigt att vara medveten om, just sånt som pssm, skabb etc.

Någon med erfarenhet av tinker här? Hur är dom att rida? Överlag tunga eller? Fång-benägna? Robusta och friska? Bra hovar? Har hört om risken med fotskabb/klåda. Såg även en säljesannons var det stod att hästen emellanåt upplevde klåda i hovskägget? Varningsklocka?

Personligen älskar jag rasen, hade några som medryttare i yngre år och vi har nu haft ca 10st på ridskolan där jag arbetar.

Det positiva är att alla jag träffat är extremt arbetsvilliga, snälla och lagom! De är stabila, aldrig rädda, man kan göra ALLT med dem! 😍

Till det negativa. Vi har varit en del vändor med dem hos veterinären, som dessutom säger att de är uteslutande dessa hästar de får in från ridskolor. De klarar säkerligen privathäst livet bättre!

Sen så har vi fotskabben. Vi har gjort otaliga omgångar av behandlingar på konstens alla vis och regler och de tycks alltid vara hos cobbarna de "överlever" och sen smittas de andra 😅😭

Mallander/samllander existerar också och är mindre roligt.

Men överlag älskar jag dem ♥️

Svarar inte dig specifikt, utan mer en allmän kommentar på importer.
Jag håller med dig!
Och lägger till; Det är en stor skillnad att från Irland/UK köpa en "vanlig" cob från nån random hästhandlare (som i princip dammsuger landsbygden på jakt efter snälla typ gårdshästar de kan sälja till ridskolor/hobbyryttare) och att köpa en show cob från en privatperson eller seriöst stall där man kan se vad den har gjort tidigare.

Dom nordsvenskar jag träffat har inte varit trevligare än dom tinkrar jag träffat.
Visst är det en sund häst kanske men dom har ju sina negativa egenskaper dom med plus att dom är enormt starka på gott och ont.
Dom jag ridit och träffat tycker jag varit rätt otäcka inte så att dom varit elak utan dom har tex plöjt rakt in i skogen om dom velat det och klivit rakt på en i stallet om man stått ivägen.

Krävs nog rätt mycket fostran på en sån med.
Jag har fostrat min på samma sätt som varmblodiga raser och hon lyder minsta vink nu efter bara 6 månader så tror det är som med alla hästar, de får inte lära sig sin styrka och att använda den mot människan. Var samma sak med min ardenner som jag fick som 2,5 åring.

Jag har fostrat min på samma sätt som varmblodiga raser och hon lyder minsta vink nu efter bara 6 månader så tror det är som med alla hästar, de får inte lära sig sin styrka och att använda den mot människan. Var samma sak med min ardenner som jag fick som 2,5 åring.
Ja så är det ju hästar överlag behöver en bra fostran och särskilt dom stora tunga raserna som faktiskt kan plöja iväg trots utrustning.

Byter ut ordet kan. Självklart kan dom. Men betydligt enklare att stoppa en ädel ras då dom generellt är känsligare för hjälper.
Alltså jag håller faktiskt inte med om det. Det betyder inte att jag har rätt, men det är inte min erfarenhet att kallblodshästar är minsre känsliga för hjälper.

Alltså jag håller faktiskt inte med om det. Det betyder inte att jag har rätt, men det är inte min erfarenhet att de är känsligare för hjälper.
dom kallblod jag ridit har varit mindre känsliga för min inverkan jämfört med dom ädlare raser jag ridit.
På gott och ont.

Byter ut ordet kan. Självklart kan dom. Men betydligt enklare att stoppa en ädel ras då dom generellt är känsligare för hjälper.
Nja, jag är inte så säker på det är någon som helst skillnad i dra iväg-förmåga på ett fullblod eller en ardenner egentligen. Det är uppfostran och uppväxt som skiljer

Det är ju annars lite konstigt att inga av de kallblod som jobbar i skogen och verkligen är ur-starkaoch lärt sig använda sin kropp för maximal styrkeutväxling försöker slita sig. Inte ens dra iväg fast de inte ens sitter fast.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 320
Senast: Edla
·
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 730
Senast: axel
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 621
Senast: moonstruck
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 285
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka