Fördomar om "lantisar"

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare fejko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 5 207
Sv: Fördomar om "lantisar"

Men det kan det väl vara? Om man bor på 6 kvm, eller är självförsörjande och bor billigt?
Likväl som det kan vara snordyrt.
Det här är ju bara tre exempel på folk som valt en smal väg ytterst få väljer.

Men då är det ju lika billigt att bo i en pappkartong på sta'n :idea: eller?

Att bostadspriserna är billigare per kvadratmeter på landsbygden än i Stockholms innerstad är väl knappast en fördom? 30 000 för väg- och vattenunderhåll är ju ingenting jämfört med att själva bostaden skulle kosta x antal miljoner mer ifall den låg i Stockholm.

Fast ingen som läser den där artikeln kommer ju att tro att något av det som står i den gäller för vanliga "lantisar", det var ju tre rätt extrema exempel på livsstilar. En som bor i kollektiv, en som bor i en vagn på sex kvm och en som bor i en ekoby i ett egenbyggt hus och lever av att odla grönsaker.

Och nog tycker jag, som kan jämföra, att vi har billigare boendkostnader nu när vi bor på landet än när vi bodde i stan. Inte minst med tanke på vad vi får för pengarna.

I en liten by nära mig så får man en trevlig villa för under 600 000:-.
Nära bad, båtplatser och allmänna kommunikationer.
Så det är ju definitivt billigare.

Ingen av personerna verkar ha ett jobb som innebär resande, tänkte jag när jag läste artikeln... Möjligen snickaren, då. Som glesbygdsbo, tänker jag på alla slantar som läggs på bilresor och bilägande... Att pendla 10+ mil om dagen är ju verklighet för många i glesbygden.

Men, det är klart: Vad avses med "landet"? Är det landsbygd med tillgång till kollektivtrafik, bensinmackar och affärer? Eller är det landsbygd utan tillgång till det?

Lägenhet i samma by kostar under 30 000:- och har en avgift på under 3000:- för en 2a.
Bostadsrättsradhus under 100 000:- med en avgift på under 5000:-.

Busskort till "Staden" kostar 350:- för barn och det dubbla för vuxna.
Det blir inte dyrt hur man än vänder på det.

Alltså jag har svårt att se några fördomar i den artikeln överhuvudtaget. Det är ju intervjuer med människor som lever på det viset; det är alltså deras verklighet och därför inga fördomar.
Uppenbarligen har det ju blivit billigare för dem, annars hade de väl inte sagt det?

Dessutom står det ju t ex att det är ett heltidsarbete. Så bekvämt verkar det ju inte vara ens enligt dem själva, däremot ett annat lugnt etc kanske och det är ju, som sagt, så de upplever situationen?

Jag tror du läser in något annat än mig i artikeln... Jag läser om stockholmare som flyttar ut på landet och lever gröna vågen liv... Antagligen en hel del fördomar från min sidan men å andra sidan så har jag sett en hel del av dem komma och gå.

Självklart finns det fördomar, men jag är inte utan dem heller, men jag försöker se till att de jag träffat förlorar några även om det inte är så lätt alla gånger. ;)

Hittade en helt otroligt fånig artikel i DN som verkligen bekräftar de fördomar stadsbor har om folk som bor på landet. Fördomar som tex att det är så billigt att bo på landet och att det är så bekvämt (dvs lite att göra)

http://www.dn.se/livsstil/intervjuer/jag-klarar-mig-pa-2000-i-manaden/

Fejko som precis betalat 30000 för vägunderhåll och ny vattenledning och som ägnat hela sommarsemestern åt att kalka hus.

Fast....

Det finns så olika aspekter att det inte ens går att jämföra. Man har alltid ett val?

Jag ( som bor i lägenhet i stan) betalar för grönsaker, potatis mm som jag annars hade kunnat odla billigare hemma. Jag betalar fortfarande för min transport till jobbet oavsett buss, tåg eller bil. Jag betalar för att åka bil till grönområden för min hunds skull ( istället för att ha trädgård/skog omkring mig). Jag betalar för hundvakt i stan, istället för att bygga mig en hundgård där jag kunnat ha ett par hundar till som sällskap och de haft fri tillgång till inne och utevistelse när jag jobbar nätter.

Man kan jämföra tid och pengar om man vill, men det är alltid ett frivilligt val. Jag hade gärna bott på landet och betalat för vägunderhåll, arbete i trädgård, sått mina grödor mm för att jag älskar det. Att jag älskar det, är inte detsamma som tiden jag offrar, utan kvalitetstid jag får på köpet. Man väljer sina val och sanningen är ändå att ett hus på landet är billigare i inköp än en villa/lägenhet i stan. Vad man gör med sin tid, hur man vill utnyttja resten är upp till var och en. På hur sätt är det dyrare enligt dig?

Jag jämför min brors husköp 3 mil bort som kostade runt en miljon. Han fick en stor villa som är modern och snygg. Jämför med kompisen som köpte i "stan" (3 mil bort) och betalade 3 miljoner för en villa i bottenskick och behöver renoveras...

Senast ändrad:

Fast....

Det finns så olika aspekter att det inte ens går att jämföra. Man har alltid ett val?

Jag ( som bor i lägenhet i stan) betalar för grönsaker, potatis mm som jag annars hade kunnat odla billigare hemma. Jag betalar fortfarande för min transport till jobbet oavsett buss, tåg eller bil. Jag betalar för att åka bil till grönområden för min hunds skull ( istället för att ha trädgård/skog omkring mig). Jag betalar för hundvakt i stan, istället för att bygga mig en hundgård där jag kunnat ha ett par hundar till som sällskap och de haft fri tillgång till inne och utevistelse när jag jobbar nätter.

Man kan jämföra tid och pengar om man vill, men det är alltid ett frivilligt val. Jag hade gärna bott på landet och betalat för vägunderhåll, arbete i trädgård, sått mina grödor mm för att jag älskar det. Att jag älskar det, är inte detsamma som tiden jag offrar, utan kvalitetstid jag får på köpet. Man väljer sina val och sanningen är ändå att ett hus på landet är billigare i inköp än en villa/lägenhet i stan. Vad man gör med sin tid, hur man vill utnyttja resten är upp till var och en. På hur sätt är det dyrare enligt dig?

Jag jämför min brors husköp 3 mil bort som kostade runt en miljon. Han fick en stor villa som är modern och snygg. Jämför med kompisen som köpte i "stan" (3 mil bort) och betalade 3 miljoner för en villa i bottenskick och behöver renoveras...
Ja allt beror ju på läge, intressen och vad man kräver. Jag tror att landet är billigare att bo på för en del, men dyrare för andra. Men det är ju likadant för stadsbor. Lantisarna åker till stan för att handla och stadsborna åker till landet för att gå ut med hunden och ta hand om sin häst. Lantisen pendlar till jobbet, kanske med bil och/eller buss medan många stadsbor faktiskt åker med buss eller tåg till anda ställen/städer för att jobba. Men jag tror absolut att boendekostnaden för lantisar är lägre än för stadsbor. hyran för huset jag hyr här på landet är 4000-5000 kr lägre än vad en motsvarande lägenhet hade kostat i stan.

Jag tror det är billigare att bo på landet, men kräver mer arbete vissa perioder på året.

Att bostadspriserna är billigare per kvadratmeter på landsbygden än i Stockholms innerstad är väl knappast en fördom? 30 000 för väg- och vattenunderhåll är ju ingenting jämfört med att själva bostaden skulle kosta x antal miljoner mer ifall den låg i Stockholm.
Statsungen:
På min gata hemma i stan..där betalar jag inte ett rött öre i vägunderhåll, där åker jag med subventionerade offentliga färdmedel och har nära till allt.
Att min lägenhet kostar ngr mille gör ju inget eftersom värdestegringen vida överstiger räntekostnaden

Lantisen:
Min kåk kostar en bråkdel av en lägenhet i stan, och eftersom den ligger i en glesbygd så ligger priset för en ny kåk under byggnadskostnaden, sedan får jag hålla väg själv. Några bekymmer med offentliga färdmedel har jag inte ty de lyser med sin frånvaro, istället så kör jag egen bil vars vägskatt bara till en bråkdel går till vägunderhåll.

:banghead::)
var jag vill bo?

Minst 500 meter från närmaste granne..

Jag bor både för mycket lantligt, och för lite lantligt just nu i min mening. Pendlar 11 mil per dag för att jobba. 1/4 av min lön och en tiondel av min dag försvinner pga det. Och då har jag ändå grannar! Och bara 0,5ha. Skandalöst. Men huset var såklart väldigt, väldigt billigt.

Inför nästa sommar letar vi ett nytt boende, närmare jobbet men med färre grannar :P. Lite högre prislapp. Inga problem att hitta något som är öde, men ändå några mil närmare "storstan" om man bor här i norr hehe.

Jag bor både för mycket lantligt, och för lite lantligt just nu i min mening. Pendlar 11 mil per dag för att jobba. 1/4 av min lön och en tiondel av min dag försvinner pga det. Och då har jag ändå grannar! Och bara 0,5ha. Skandalöst. Men huset var såklart väldigt, väldigt billigt.

Inför nästa sommar letar vi ett nytt boende, närmare jobbet men med färre grannar :P. Lite högre prislapp. Inga problem att hitta något som är öde, men ändå några mil närmare "storstan" om man bor här i norr hehe.

jag jobbar hemifrån och de gånger jag måste åka så handlar det om en vecka så..
kan egentligen inte ha det bättre.:)

Men, det är klart: Vad avses med "landet"? Är det landsbygd med tillgång till kollektivtrafik, bensinmackar och affärer? Eller är det landsbygd utan tillgång till det?
Jadu, ibland verkar det som att vissa anser att svensk landsbygd är allt utanför Storstockholm, Göteborg och Malmö och alla som bor utanför detta område är lantisar.

Det jag personligen anser vara landsbygd är områden där det finns hus och gårdar med åkermark och/eller skog runtomkring, inkluderat halvstora byar.
Tillgången till kollektivtrafik och annan service har inte med saken att göra, i min värld.

Så här ser det ut där jag bor - min paddock syns ungefär i mitten av bilden - detta är landsbygd för mig... (knappt en mil från kommunens centralort, knappt 3 från grannkommunens centralort)
karta_zps52d8ef8e.jpg

Hur gorde du den bilden? Vad coolt! det är lite skillnad mot hur det ser ut här!:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Pyramider i Sverige
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka