Fast....
Det finns så olika aspekter att det inte ens går att jämföra. Man har alltid ett val?
Jag ( som bor i lägenhet i stan) betalar för grönsaker, potatis mm som jag annars hade kunnat odla billigare hemma. Jag betalar fortfarande för min transport till jobbet oavsett buss, tåg eller bil. Jag betalar för att åka bil till grönområden för min hunds skull ( istället för att ha trädgård/skog omkring mig). Jag betalar för hundvakt i stan, istället för att bygga mig en hundgård där jag kunnat ha ett par hundar till som sällskap och de haft fri tillgång till inne och utevistelse när jag jobbar nätter.
Man kan jämföra tid och pengar om man vill, men det är alltid ett frivilligt val. Jag hade gärna bott på landet och betalat för vägunderhåll, arbete i trädgård, sått mina grödor mm för att jag älskar det. Att jag älskar det, är inte detsamma som tiden jag offrar, utan kvalitetstid jag får på köpet. Man väljer sina val och sanningen är ändå att ett hus på landet är billigare i inköp än en villa/lägenhet i stan. Vad man gör med sin tid, hur man vill utnyttja resten är upp till var och en. På hur sätt är det dyrare enligt dig?
Jag jämför min brors husköp 3 mil bort som kostade runt en miljon. Han fick en stor villa som är modern och snygg. Jämför med kompisen som köpte i "stan" (3 mil bort) och betalade 3 miljoner för en villa i bottenskick och behöver renoveras...