fördommar mm i hundvärlden

Sv: fördommar mm i hundvärlden

Vadå fördommar? :o

"Vaddå blandrasavel... alla hundraser är faktiskt blandraser från början!"

"Golden retriever leder bitstatistiken" (i Sverige när det gäller antal bett)

"Blandraser är friskare än renraser" (jag antar att man menar att de har färre genetiska sjukdommar?)

kl

Man ska passa sig för att ha hunden bredvid ett spädbarn, för hunden tror det är ett byte och kan döda den om den skriker.

Lösa hundar anfaller ALLTID människor som springer.

Vad menar du?

Att "blandraser är friskare än renrasiga hundar" inte är en fördom eller vad ?

"Stackars (jakt)hunden som bor i lägenhet!"
Det kan ju jag med tycka faktiskt, om de nu inte får komma ut och jaga tillräckligt också! Men känns som att såna hundar kan behöva yta.

"Golden retriever leder bitstatistiken"
Det gör de väl också i sverige? För att de är så många antar jag.

"Tiken ska ha minst en valpkull för att inte drabbas av livmoderinflammation"
Det har jag hört nånstans? Betyder ju inte att det stämmer såklart..

"Blandraser är friskare än renraser"
Inte samma kända genetiska defekter antar jag, men en hund är en hund, oavsett ren eller blandras..

"Varför ska jag köpa renrasig hund när jag inte är utställningsintresserad?"
Det kan jag dock förstå, jag ser ingen vits med att köpa renras om man inte vill pyssla med något som kräver det, men såklart ska man inte ta första bäst blandras på blocket heller, man ska ju veta vad man gör

Jag har alltid fått höra tvärtom, att blandraser alltid nedärver föräldrarnas bästa egenskaper. Det står tom i en hundbok jag har hemma :p
:rofl::rofl: Vem skrev den?

Fördomar jag hört:

Vi har köpt en Golden Retriever till våra barn! (2 och 4 år gamla)
Man behöver inte lära dem något för de kan allt redan, och de är så snälla mot barn, man kan slita och dra och bita och de gör ingenting alls, de behöver knappt någon motion heller.

Alla hundar av kamhundsras vill döda människor, de är födda till det.
(nej jag gillar inte "kamphundar", men inser mycket väl att den fördomen ovan är väldigt överdriven.)

Vadå fördommar? :o

Nummer ett:

"Vaddå blandrasavel... alla hundraser är faktiskt blandraser från början!"

Detta har ingenting med "blandrasavel" att göra.

Nummer två:

"Golden retriever leder bitstatistiken" (i Sverige när det gäller antal bett)

Det där finns det inga belägg för, jag vågar påstå att det är en regelrätt skröna. Men visa mig gärna bevisen? ;)

Nummer tre:

"Blandraser är friskare än renraser" (jag antar att man menar att de har färre genetiska sjukdommar?)

Ja? Blandraser är inte friskare än renrasiga hundar. Det enda värdet i påståendet är att resultatet av en korsparning (dvs renras+renras) visar att de friska generna nedärvs... Resten är bullshit.

"Stackars (jakt)hunden som bor i lägenhet!"
Det kan ju jag med tycka faktiskt, om de nu inte får komma ut och jaga tillräckligt också! Men känns som att såna hundar kan behöva yta.

En hund varken jakttränas eller motioneras väl i lägenhet? Yta för sådant har vi gott om här i norrländska skogarna.
"Lägenhet" är förresten ett begrepp som kan betyda alltifrån en etta på 18 kvm mitt i betongen till en femrummare på bottenplan med tillhörande jättestor bakgård... eller hur?

"Golden retriever leder bitstatistiken"
Det gör de väl också i sverige? För att de är så många antar jag

Som sagt i ett nyligt postat inlägg - Kom hit med siffrorna! ;) (förresten, bör inte goldenaveln allvarligt ses över, när denna ras "leder Sveriges bitstatistik" år efter år efter år...?)

"Tiken ska ha minst en valpkull för att inte drabbas av livmoderinflammation"
Det har jag hört nånstans? Betyder ju inte att det stämmer såklart..

De flesta har nog hört detta någonstans.
Det stämmer tack och lov inte.

"Blandraser är friskare än renraser"
Inte samma kända genetiska defekter antar jag, men en hund är en hund, oavsett ren eller blandras..

Se tidigare inlägg...

"Varför ska jag köpa renrasig hund när jag inte är utställningsintresserad?"
Det kan jag dock förstå, jag ser ingen vits med att köpa renras om man inte vill pyssla med något som kräver det, men såklart ska man inte ta första bäst blandras på blocket heller, man ska ju veta vad man gör

Ett par fördelar med renrasig hund:

*Du kan kolla upp hela släktens sjukdomsstatistik... ingen garanti för att få en felfri hund, men det lär inte komma lika många aha-upplevelser när det gäller rasens problemområden... en blandras = vild chansning.
*Du kan läsa in dig på en viss ras, och har större chans att få en hund med egenskaper som passar dig som handen i handsken...

Senast ändrad av en moderator:

*Du kan kolla upp hela släktens sjukdomsstatistik...

Var kan du ta reda på detta? Inte hos försäkringsbolag eller hos veterinärer i a f. De lämnar inte ut några journaler. Så jag vill gärna veta hur jag får reda på hela släktens sjukdomsstatistik. Det är inte ens alla som har sina hundar försäkrade.

kl

Lite om chihuahuor som man fått höra.

Chihuahuor måste ha kläder på sig såfort det närmar sig nollan, annars fryser de ju ihjäl (inte min hund, springer otäckad i -30 :grin: )

Chihuahuor orkar inte gå ordentliga promenader (De klarar utmärkt att följa med på det mesta, 4h skogspromenad utanför stigarna i raskt tempo är ex inga problem sålänge hunden är van. Det som sätter begränsningarna är farten, promenadtempo är inga problem men snabb löpning i en timme går inte.)

Chihuahuor är rädda för allting

Ser man en man med en chihuahua är han tvingad av flickvännen att rasta denna (Har träffat endel män, ej bögar, som äger chihuahua även omdet inte är så vanligt)

Chihuahuor är ingen riktig hund (Nähä, vad jag vet är de precis som vilken hund som helst, bara fysiskt mindre, kan göra i princip allt bara man anpassar till deras storlek)

Chihuahua ägare kan ingenting om hundar, för de har ju bara en chihuahua (hört samma om ägare till sällskapshundar, som om det är något negativt, mindre värt att ha valt en sällskapshund :mad:)

Senast ändrad:

Åh, det där sistnämnda, som du skrev inom parentes, får mig att komma ihåg en sak :D

Hörde en person säga att de som har sällskapshundar enbart har det för att de inte har kunskap nog att aktivera en hund och därför köper en hund som inte "ska" aktiveras :p

Alla raser som ingår inom bekämpningsprogram får testresultaten från sådana åkommor registrerade hos SKK. På Schäfer kan man exempelvis följa ledstatisitken årtionden tillbaka.

Rasvärlden är dessutom ganska liten så även det som inte är officiellt ryktas det snart om. Finna det linjer med exempelvis klåda är det snart känt.

Ja men det är ju en viss skillnad på testresultat för vissa sjukdomar o hela släktens sjukdomsstatistik.
PL

Min personliga favorit är:

"Afghanhund är den mest korkade rasen"

Själv vill jag påstå att det är tvärtom, att de är jäkligt smarta. Ibland för smarta för sitt eget bästa. Inte alla, men de flesta.

//Flo

Var kan du ta reda på detta? Inte hos försäkringsbolag eller hos veterinärer i a f. De lämnar inte ut några journaler. Så jag vill gärna veta hur jag får reda på hela släktens sjukdomsstatistik. Det är inte ens alla som har sina hundar försäkrade.

SKK Hunddata - rasbundna sjukdomar som ingår i bekämpningsprogrammet.

Saknas det mycket uppgifter (tex många oröntgade hundar) så vet du om det.

På en oreggad hund har du INGENTING att gå efter.

Mina fördomar/erfarenheter

- Flattar får cancer

- Westies har hudproblem

- Cavalierer har hjärtfel

- Spaniels har hudproblem och ständiga otiter

SKK Hunddata - rasbundna sjukdomar som ingår i bekämpningsprogrammet.

Saknas det mycket uppgifter (tex många oröntgade hundar) så vet du om det.

På en oreggad hund har du INGENTING att gå efter.

Men att påstå att du får hela släktens sjukdomshistoria är väl att ta i? Alla schäfrar röntgas ju inte t ex.

Håller med PL i hans uttalande: "Ja men det är ju en viss skillnad på testresultat för vissa sjukdomar o hela släktens sjukdomsstatistik."

Och visst finns det många oreggade hundar som besöker veterinär där ägarna behåller papper och kollar sina hundars ledstatus. Tycker du är fördomsfull i det uttalandet.

Men att påstå att du får hela släktens sjukdomshistoria är väl att ta i? Alla schäfrar röntgas ju inte t ex.
Men precis, och har inte hunden röntgats står inga resultat på SKK och därför
kan man då enkelt ifrågasätta varför den hunden inte har röntgats och kan därmed undvika fortsatt avel med den hunden/kullen.

Håller med PL i hans uttalande: "Ja men det är ju en viss skillnad på testresultat för vissa sjukdomar o hela släktens sjukdomsstatistik."

Och visst finns det många oreggade hundar som besöker veterinär där ägarna behåller papper och kollar sina hundars ledstatus. Tycker du är fördomsfull i det uttalandet. Tråden handlar ju om att vara fördomsfull? Sedan ä det givetvis kanon att dessa hundägare gör det, men det är sällan något krav från uppfödaren till skillnad mot hu det oftast ser ut hos renrasiga hundar där röntgen är ett krav för att få köpa valp.

Tioooooooooooooooo

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 191
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 880
Senast: Snurrfian
·
J
Hundavel & Ras Har väldigt mycket funderingar just nu och jag hoppas att iallafall någon orkar läsa igenom och ge sin åsikt på det hela. Jag har...
Svar
11
· Visningar
3 730
Senast: Josefinelandgren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka