Äh, skärp dig! Fantastiskt lärorikt juHallå, förstör inte mina illusioner nu
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Äh, skärp dig! Fantastiskt lärorikt juHallå, förstör inte mina illusioner nu
![]()
Välförtjänt.När vi väntade vår änglatös fick vi höra alla hemskheter om föräldraskap man kan tänkas få höra. -När ni får barn kommer ni inte hinna med ditten och datten, det kommer bli stökigt och ni kan glömma allt vad komma i tid heter och ni kommer inte få sova. Blöjsprängningar med ryggbajs och allt vad det va. Alltså en inte helt glamorös bild av föräldraskapet öht.
Nu när vi äntligen har vår lille kille i familjen så får jag får väl säga att precis allt har blivit tvärtom!
Sammy är 9mån nu och vi har fått världens gladaste bebisVi har farit kors och tvärs över Sverige, husvagnssemestrat, fjällvandrat, vi åker på jaktprov och hundträningar och nu totalrenoverar vi kök och största delen av nedervåningen och Sammy är med på allt utan större bekymmer.
Mesta tiden går dock åt till att njuta av vardagen och gosa i massor!
Livet blev så mycket bättre med bebis än utan![]()
Eller hurVälförtjänt.
Nån liten rättvisa får det ju finnas i världen...
![]()
Jodå, jag tänker så jag medÄh, skärp dig! Fantastiskt lärorikt jujag läser typ precis allt jag kan komma över för att förbereda mig. Tänker att jag kommer klara mig bättre utan illusioner. Förbered dig på det värsta, hoppas på det bästa liksom
![]()
Jag har löst den där vägran att smaka på saker genom att säga att barnet får stå vid komposten om hon vill och om det är äckligt är det fritt fram att spotta ut direkt. Funkar dock inte på 2-åringen än, tror inte att hon greppar vad det innebär helt."Bara man ser till att barnet äter varierat från start så kommer dom äta samma mat som jag eller iallafall smaka."
Hahahaha! Äldsta dottern åt allt fram till 18 månader. Från en vecka till en annan dög plötsligt ingenting annat än pasta och korv. Efter 3 år börjar det släppa, men fortfarande svälter hon hellre än smakar på vissa saker. Man får ge henne kredd för konsekvens iaf, hon är lika kategorisk på förskolan.
Jag har löst den där vägran att smaka på saker genom att säga att barnet får stå vid komposten om hon vill och om det är äckligt är det fritt fram att spotta ut direkt. Funkar dock inte på 2-åringen än, tror inte att hon greppar vad det innebär helt.
Vi lyckades inte få henne att överväga det heller förrän vi lyckas förhandla fram dealen att stå vid komposten. Jag är tacksam att det funkar men om det inte gör det så är det ju så. De har ju en del egen vilja de små. Sannolikheten är ju ganska stor att de smakar på det mesta framöver när de blir äldre i alla fallSkulle vara nöjd om vi kom så långt som att överväga att smaka. För mycket press i mat sammanhang leder till strejk i nuläget. Vilket slutar med att hon inte äter något alls, inte ens sådant hon älskar.
Dottern på 2 år äter dock allt och smakar glatt på allt, tala om kontrast. Så om barn blir vad man gör dom till, undrar jag vilken fundamental ändring vi gjort för att ådstakomma det här.
Citatet ovan håller jag verkligen med om. En annan grej jag blev lite överraskad över är att jag kan tröttna på mina barn (jag vet att det låter hemskt). Det kan ha att göra med att jag är introvert och kräver lite space för att kunna funka och sociala grejer kräver mycket energi av mig. Så väldigt intensiva dagar med barnen gör tiden i stallet så värdefull för att ladda mina batterier och orka vara mamma. Det var jag väl inte riktigt beredd på.
Jag är ett övermoget barn som fortfarande inte gillar nya smaker. Typ thaimat, indiskt, quorn, grönsaker utom tomat o gurka.Känner f ö också igen mig om det där att barnet kan äta allt bara man är avslappnad... Vi har ett barn av varje, ett som ratar typ allt och ett som äter allt. Båda har vi gjort likadant med, dvs de har fått smaka allt. Dottern som är kräsen äter ffa inte om maten är "ihopgeggad" ex lasagne. Spaghetti och köttfärsås är ok om det ligger var för sig.
Så är det ju!Eller hur
Sen tror jag att det inte spelat nån roll ifall Sammy varit en bebis som varit superkrävande vi hade nog tyckt allt varit toppen ändå. För alternativet ingen bebis har vi testat och då snackar vi om att det är jobbigt att vara förälder.
Jag saknar barnen mer än vad jag saknar andra när jag är själv, men jag är också en människa som älskar att vara ensam. De timmarna man var hemma själv efter skolan innan föräldrarna kom hem var så himla sköna!Mitt barn har inte varit hemma på hela dagen, han är i väg med pappan. Och det är _så_ skönt att vara ensam i huset. Men det är däremot inget jag är förvånad över, jag har älskat att vara ensam hemma sedan jag var stor nog att få vara det.
Jag är ett övermoget barn som fortfarande inte gillar nya smaker. Typ thaimat, indiskt, quorn, grönsaker utom tomat o gurka.
Jodå, jag tänker så jag med. Därav min
i förra inlägget.
Brukar skicka diverse länkar till sambon emellanåt, bla trådar här på Buke.
Sambon säger hela tiden "små barn sover mycket". Jag är rädd han får äta upp det.