Författardrömmar (tråd för oss som skriver)

Bukefalos 30 år!

Jag överväger att släppa lite noveller via Digibook. Någon som har erfarenhet av dem? Kommer isåfall fixa inlaga och e-pubfil själv. Eventuellt köper jag till omslag då jag känner mig rätt lost på det.

Jag överväger att släppa lite noveller via Digibook. Någon som har erfarenhet av dem? Kommer isåfall fixa inlaga och e-pubfil själv. Eventuellt köper jag till omslag då jag känner mig rätt lost på det.
Jag har ingen erfarenhet av dem, men har läst på lite och tycker att de verkar bra :) . Har laddat upp en word-fil (inlagan) och en bokframsida idag. Har valt att låta dem fixa epub-filen. Ska bli spännande att se hur e-boken ser ut sedan. Bokframsidan blev jag - för en gångs skull - galet nöjd med :) !

Kul att höra att det såg bra ut! Redigerade du inlagan i bokformat? Eller ingick det när du valde att låta dem göra epub?
Inte riktigt säker på vad du menar? Inlagan har lästs av ett antal, plus blivit korrekturläst, så förhoppningsvis finns det inte jättemåga stav- och grammatikfel. Sedan följde jag bara instruktionerna på Digibooks hemsida. Den skulle skickas som word-fil bara och gjordes sedan om till epub. Inte som med den fysiska inlagan där jag använde InDesign.

Inte riktigt säker på vad du menar? Inlagan har lästs av ett antal, plus blivit korrekturläst, så förhoppningsvis finns det inte jättemåga stav- och grammatikfel. Sedan följde jag bara instruktionerna på Digibooks hemsida. Den skulle skickas som word-fil bara och gjordes sedan om till epub. Inte som med den fysiska inlagan där jag använde InDesign.

Nej jag tänkte på formatet med vilka marginaler och så du har satt i word? Men man kanske inte måste tänka på samma sätt som en fysisk bok så kanske är en tankevurpa av mig. Ursäkta om jag uttrycker mig otydligt idag hjärnan är lite seg.

Nej jag tänkte på formatet med vilka marginaler och så du har satt i word? Men man kanske inte måste tänka på samma sätt som en fysisk bok så kanske är en tankevurpa av mig. Ursäkta om jag uttrycker mig otydligt idag hjärnan är lite seg.
Inga specfika marginaler eller liknande krävs. Sidnummer ska man inte ha. HELT annorlunda. Vilket typsnitt man använder är inte viktigt. Och så vidare... :)

Inte haft någon ork eller hjärna att fokusera på mitt skrivande alls senaste veckan. Men lyssnade iallafall på ett avsnitt av Vetenskapsradion historia om det året jag skriver om . Var intressant och gav mig några nya tankar till redigering så småningom.

Har skrivit litegrann det sista även om det finns mycket andra tankar just nu. Min protagonist är egensinnig och mystisk ibland. Skrev något kapitel för ett tag sen där hon planerade något i slutet av kapitlet men hon glömde att tala om för mig vad hon planerade. Så fick pröva mig fram i nästa kapitel i hennes perspektiv. Tyckte det var lite halvelakt gjort av henne faktiskt :cool:

Har skrivit lite det sista trots allt annat som händer i livet. Har två och ett halvt kapitel kvar på råmanus. Det är planen att skriva klart på torsdag när jag är ledig. Även om det är väldigt mycket jobb kvar så ska jag ändå fira lite grann för det är ändå ett delmål som jag uppnår! :)

Blev klar med råmanus den 29 maj. Tycker redigeringsprocessen är intressant, har putsat kapitel ett lite för det är väldigt bearbetat innan. Har nytt kapitel ett för fjärde gången 😄. Skrivit nytt kapitel två och delvis nytt kapitel tre. Gillar att det är så enkelt att jobba med planteringar nu när man vet vad som händer framåt! Hört mig för om ett skrivarläger i sommar också håller tummarna för att det finns platser kvar.

Har redigerat halva manuset nu och skrivit nytt till ungefär 50 procent. Valde att köpa ett lektörsutlåtande på de första 12500 orden i manus fram till första vändpunkten som jag arbetat fram i redigeringsprocessen. Fått ett väldigt gediget utlåtande på nio sidor samt kommentarer direkt i manus. Har
definitivt fått saker jag kan ta med till hela manuset.

Har fastnat för en modell med trappstegsredigering i fem steg där man fokuserar på olika saker i de olika stegen.

Någon här som haft ett manus hos testläsare? Hur färdigt var manuset när ni tog in dem i processen? Var du nöjd med att du tog in dem där eller önskade du att du gjorde det tidigare eller senare i processen?

Någon här som haft ett manus hos testläsare? Hur färdigt var manuset när ni tog in dem i processen? Var du nöjd med att du tog in dem där eller önskade du att du gjorde det tidigare eller senare i processen?
Jag skickade ut mina till testläsare när jag ansåg mig klar med min berättelse. Nej, jag ångrar inte att jag skickade ut dem när jag gjorde. Det roligaste var när jag annonserade efter testläsare på mitt instagram och fick helt okända bokintresserade/skrivintresserade människor att läsa mitt manus. De fick sedan en liten tack-present för att de hade läst :) .

Jag skickade ut mina till testläsare när jag ansåg mig klar med min berättelse. Nej, jag ångrar inte att jag skickade ut dem när jag gjorde. Det roligaste var när jag annonserade efter testläsare på mitt instagram och fick helt okända bokintresserade/skrivintresserade människor att läsa mitt manus. De fick sedan en liten tack-present för att de hade läst :) .

Hej okej tack för svar! Jag har testläsare som både är kända för mig och okända. Ska bli intressant att få deras feedback. Tror jag tar in dem i två grupper för det blev ganska många totalt. Men jag tycker att alla tillför något utifrån olika perspektiv och erfarenheter. När du gav dem tackpresent vilken nivå höll du dig på då? Tycker det är svårt att veta vad som är praxis eller vad man ska säga.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka