Förkyld häst...ute eller inne?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Benzon_lover
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 7 801
B

Benzon_lover

Tycker att det är så svårt att avgöra vad som är bäst och får dåligt samvete hur jag än gör!
Som idag, hur hade ni gjort? Hästen är förkyld, snorar och hostar men har ingen feber. Ute töar det, massa slask och ett jämnt duggregn. Alernativen är: Ute i hagen några timmar, med regntäcke, eller inne i boxen hela dagen... :confused:

Sv: Förkyld häst...ute eller inne?

Har inte hästen någon feber hade jag låtit den gå ut i hagen som vanligt, inte bäddar vi människor ner oss i sängen bara för att vi är lite snoriga eller hostar, vid feber är det dock mysigt att ligga i sängen och tycka synd om sig själv.

Har du haft kontakt med någon vet? Har du fått några tips på preparat du kan använda för att underlätta för hästen?
Råd gör med en vet. om hur du ska sköta hästen på bästa sätt och avgör sedan hur du ska göra.. :)

En mindre förkylning reder hästen ut själv utan att vi människor ska vara där och stoppa i dem massa preparat. Har hästen dock rejäl hosta och hög är det lämpligt, men att trycka i hästen massa medel pga förkylning är onödigt.

Jag skulle ha släppt ut hästen i hagen om den är feberfri. Den kan ju hosta och snora i veckor (precis som vi människor) och kan ju inte stå inne så länge för den sakens skull...

Jag har min häst inne idag bara för det störtregnar.
Men jag har dörren uppe så det kommer frisk luft.
Sen får du utgå efter din häst.
Min häst har lätt host och kan snora ibland, det blir gärna det när väderet ändras sig. Från minusgrader till plusgrader(regn). eller tvärtom. Det är som att hon inte hinner ställa om sig.
Jag har märkt på min häst att hon "kan" bli värre om hon blir kall.
Men hon har fortfarande ingen feber, pigg och glad som alltid.

Ingen feber = ute i hagen en stund med regntäcke. Sedan hade jag tagit en promenad i em/kväll i stället med pållen.
Men jag hade inte släppt en förkyld häst ngn längre stund i hagen med nederbörd! Kyla däremot hade jag inte backat för att släppa ut den i.

Feber = inte ut i hagen alls om det är nederbörd. Promenad i stället.

Promenad är bättre än hagvistelse om hästen är för krasslig. För i hagen står den ju still i stort sett hela tiden, men promenerar man så blir hästen ju varm.

I stallet där min ena häst är uppstallad, där går de inte heldagar i hagen om det är horribelt väder. Dvs storm, storm/nederbörd, eller extrem nederbörd. Utom på sommaren då när det är varmt, då går de ut heldagar trots regn.

Håller med om att man inte ska behandla i tid och otid mot smärre infektioner, däremot tycker jag att det är indicerat att antibiotikabehandla även den häst som står med lindrigare symptom (hosta och gulgrönt snor) under lång tid. Dessa hästar har visats vara predisponderade för kroniska bronkiter längre fram i livet, något som man naturligtvis ska försöka undvika.

När jag skriver detta så (öh....) minns jag plötsligt att mitt ena sto går och skräller i hagen, ibland kommer det en klutt ur näsan. Hon är pigg och glad och den enda behandlingen består i ett styck täcke och fö lika mkt utevistelse som vanligt.

Här i trakterna har vi haft problem med någon subklinisk infektion som bryter ut efter vaccination. Drygt.

Har precis haft samma dilemma som du. Mina två hästar +den inhyrde var förkylda, de hostade och snorade. Till saken hör att mina två är en shettis och en nordis ( korsat med halvblod ) och den inhyrde är miniknabstrupper och ingen av dem har täcke. när de var som sjukast ringde jag vet och han tyckte att eftersom de inte har täcke så skulle de stå inne den dagen jag ringde, men stalldörren skulle vara öppen. Dessutom skulle de vara inna när det snöade eller blåste ( eller både ock ) så att de inte blev kalla. Att det var minusgrader gjorde inget eftersom de inte frös eftersom de harfri tillgång på grovfoder. Jag följde det schemat och de är nu friska. I dag har de inte fått vara ute alls. Det har regnat konstant hela dagen och vinden har ökat från och till också, hela gårdagen regnade och de var ute hela dagen. Just kombbinationen regn och blåst gör att de tar sig ut genom hagen, och det vill jag undvika en dag som denna när jag inte har varit hemma. Det märkliga är att min shettis inte gillar regn, det tycker jag verkar konstigt!
Så inne vid feber annars ute med täcke en kortare dag.

Tack för svaren!
Den dagen släppte jag ut hästarna, med täcke, några timmar senare än normalt och dagarna efter har det varit uppehåll och nu lyser tom solen :) Inga problem , altså!
Det var intressant att läsa om hur ni behandlar era förkylda hästar och skönt att inse att jag förmodligen inte resonerar helt fel!...Vi har inte haft dom så länge och tills nu har de varit friska.
Jag ger hästarna vitlök och den förkylda hästen får även en kur Enchiacea.
Skall passa på att utöka tråden...Under veckan som varit så har vi bara promenerat eller skrittat runt med den förkylda hästen. Har hört någon gång att det är viktigt att de får röra på sig, så de får lättare att göra sig av med ev. slem. Gör ni likadant och i såfall, hur vet ni när det är dags att öka på igen...Det var ju som nån skrev, en förkylning kan ju hålla på veckovis...

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 096
Senast: Mint
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 132
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
2 978
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 015
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025