Tänkte uppdatera med förlossning nr 2 som jag hade i förra veckan.
Med barn nr 2 blev jag igångsatt. Ettan kom ju tio dagar efter bf, så jag var ganska inställd på att gå över tiden men den här gången var det segare än segast. Var hos barnmorskan i 40+3 och gjorde hinnsvepning, då var det nästan helt omoget men tappen hade "börjat mjukas upp". Hade haft sammandragningar (många, inte smärtsamma) innan men det avtog nästan helt efter det.
I 41+2 fick jag en kontroll av läkare, ny hinnsvepning och bedömning inför igångsättning. Då var läget fortfarande detsamma.
Sattes tillslut igång i 41+5, med start kl 8. Då hade jag haft ganska lätta men väldigt oregelbundna värkar i drygt ett dygn så hoppades att det skulle vara lite igång. Barnmorskan konstaterade att så icke var fallet, tvärtom var status vid inskrivningen i princip densamma som 1,5 vecka tidigare. När vi kom till förlossningen avstannade alla värkar igen.
CTGn visade att min bebis hade ganska täta och relativt djupa dippar i hjärtljuden, utan synbar orsak (sammandragningar) som skulle kunnat påverka. Här blev vi (sambon och jag) oroliga och i mitt huvud var jag i princip redan akutsnittad... Eftersom bebis ev mådde dåligt och allt var omoget tog man bara hinnorna och satte inte in någon mer åtgärd. Vi väntade, noterade att värkarna inte kom igång, och tittade på kurvan som fortsatte dyka lite för mycket...
Kl 11 sa det plopp och vattnet gick tillslut. Fostervattnet visade att bebis hade bajsat. Eftersom det fortfarande fanns oro för bebis ville läkaren kolla hennes blodsocker med ett blodprov från bebis huvud, genom tappen men kom inte åt eftersom det var för trångt och bebis plötsligt var ruckbar. Här började jag tänka att det inte skulle bli någon förlossning eftersom absolut ingenting hade hänt. Och vi visste fortfarande en riktigt om bebis mådde bra...
Nästa åtgärd var att man satte in en koksaltskateter som skulle byta ut/fylla på fostervattnet eftersom bebis hade bajsat.
Kanske funkade det misslyckade provet som ännu en hinnsvepning för plötsligt kom värkarna igång, först lite glest men väldigt snabbt gjorde det väldigt ont väldigt ofta.
Jag var dock inte alls med på att det här hände, eftersom jag var så inställd på att
ingenting hände. Tillslut kom jag på att det var läge att be om lustgas och efter en stund när det började bli svårt att andas genom frågade jag sambon om inte värkarna var ganska täta? Jodå, det stämde. Och plötsligt insåg jag att jag nog faktiskt skulle föda barn ändå
Läkaren försökte ta blodsockerprov ännu en gång och lyckades tillslut, nu var jag tillslut öppen 4cm. Provet visade tack och lov bästa möjliga resultat, så blev lite lugnad av det. Därefter är processen ganska dimmig. Nu hade jag iallafall ett stadigt värkarbete, som kommit igång av sig självt och jag fokuserade mest på lustgasen och att försöka andas. Noterade att det började trycka på likt krystvärkar efter en stund, men den känslan kom ganska tidigt även med ettan så jag la ingen vikt vid det.
När kvällspersonalen kom in för att säga hej och kolla status gjorde barnmorskan en undersökning "när hon ändå var där". Var då öppen drygt 8cm och jag sa att jag hade krystkänsla. Bm spådde barn inom en kvart och plötsligt hade dom riggat upp och förberett för bebis att komma ut. Här var jag fortfarande inte med utan tänkte att det bara var "tidig" krystkänsla, men precis som med ettan hade jag absolut inget att säga till om under krystfasen, utan kroppen tog över helt. 5 minuter och tre krystvärkar senare var bebis ute ca kl 14, och tack vare den alerta barnmorskan som sa "KOLLA NU!" lyckades jag (trots att jag var helt snurrig av lustgas och hade blundat konstant senast halvtimmen) faktiskt fokusera och titta när hon kom ut

Bm hade förvarnat oss om att de kanske behövde ta ut bebis från rummet när hon var född, de var fortfarande inte helt hundra på hur hon mådde, men hon skrek i princip innan hon var helt ute, och slutade inte på en bra stund

Även provet från navelsträngen bekräftade sen att hon mått hur bra som helst under sista delen av förlossningen, vilket var skönt.
Summa summarum efter världens längsta berättelse, så har jag faktiskt svårt att säga om det här var en bättre eller sämre upplevelse än med första barnet. Så mycket besvikelse och frustration när kroppen aldrig kom igång, en igångsättning som kändes som om den mest bestod av kontroller och prover och fler i fler slangar in i livmodern... Jag var mentalt mycket mindre "med" på förloppet pga att det sen gick så fort och att det var svårt att förbereda sig på vad nästa steg skulle vara. Och att det gick så fort bidrog antagligen till att smärtan blev mer överrumplande den här gången. Jag hade mycket svårare att andas genom värkarna, visualisera positiva bilder etc etc än jag hade första gången, försökte mest stå ut. Men jag är också stolt över att min kropp kom igång tillslut, att jag var mer närvarande under sista delen och slutligen också förundrad över att raketkroppen tyckte det var rimligt att öppna sig från 4 till 10 cm på knappt 30 minuter. (Skrev 15 i annan tråd men lyckades se fel i journalen..

)
En negativ aspekt är att vi kände oss mer ensamma den här gången. Personalen kom främst in vid provtagning för kontroller, i övrigt var vi själva. (Jämfört med sist när vi hade en undersköterska nästan konstant på rummet) Tror inte de heller hade räknat med ett snabbt förlopp trots att det stod i journalen om min förra förlossning. Jag har snuddat lite vid tanken på vad som hänt om jag inte tajmat krystfasen med personalbytet. Jag förstod ju knappt att det var läge, än mindre sambon. Tveksamt om vi hade haft närvaro att trycka på larmet, faktiskt...