Förmånsbeskattning

Sv: Förmånsbeskattning

Men har de tagit bort att man är momsredovisningsskyldig vid en viss omsättning?
Förut så var det 45000:-/år.
Jag har dessutom F-skatt för att kunna ta betalt för tjänster.

Det mesta av mitt underskott är avskrivningar på byggnader och markanläggningar.
Fram till de avdragen så brukar det se bra ut.
Kanske spelar det roll att där finns ett stort värde i inventarier och lager?

Fast det är i dessa fall som det blir upp till bedömning. Man kan dessutom driva näring, utan att vara momsregistrerad. Och det är momsregistreringen som kräver vinstsyftet.

Tänker man omvänt förstår man varför. En verksamhet som medvetet går med förluster varje år, där man tar en massa kostnader som inte finns intäkter för - ger skattesubventioner i form av avdragen moms på kostnader. Så är inte systemet tänkt och därför finns vinstsyfteskrav.

Sedan kan en framtida försäljning av något täcka just det vinstsyftet, även om man går med förlust i massor med år innan dess. Och då får man betala tillbaks all moms man dragit av för på den försäljningsdagen.

Det är fullt möjligt att rörelsen går med förlust år efter år men att man netto betalar in moms till staten varje år.

Riverside

Min man kan försörja oss båda och gården på sin lön om det behövs. ÄR det alltså en fördel för mig om min hästverksamhet går lite mindre bra?

Det kan aldrig vara en fördel att en verksamhet går mindre bra! Om det inte är så att det egentligen är hobbyverksamhet som man vill få momsavdragen för eftersom det finns pengar att hämta där. För man vill väl ändå tjäna pengar på sitt företag hur man än vänder och vrider på det?

Det är fullt möjligt att rörelsen går med förlust år efter år men att man netto betalar in moms till staten varje år.

Det är alldeles möjligt eftersom alla intäkter och kostnader man kan ha inte ligger inom momssystemet (exvis lönekostnader). Dessutom finns det ett gäng olika undantagsregler när det gäller moms, som ger olika momssatser, vilket också kan ge sådana effekter.

När man pratar om små verksamheter som gränsar till hobbyverksamhet torde det dock vara ganska ovanligt att det är så.

Det är alldeles möjligt eftersom alla intäkter och kostnader man kan ha inte ligger inom momssystemet (exvis lönekostnader). Dessutom finns det ett gäng olika undantagsregler när det gäller moms, som ger olika momssatser, vilket också kan ge sådana effekter.

När man pratar om små verksamheter som gränsar till hobbyverksamhet torde det dock vara ganska ovanligt att det är så.

Jag tror tvärtom att det är ganska vanligt. Vi har precis som Inte_Ung ganska stora avskrivningar på byggnader. Det blir ofta så när man köper en ganska dyr gård. Så själva verksamheten går med plus egentligen men avdragen drar ner till minus.

Om verksamheten i sig går med plus så blir det ju netto momsinbetalning till staten.

TomasN skrev:
Vi har precis som Inte_Ung ganska stora avskrivningar på byggnader. Det blir ofta så när man köper en ganska dyr gård.
Men när man köper en gård som man både bor på själv och driver verksamhet på, hur fördelar man inköpskostnaden då? Menar ni att "ert företag" har köpt delar av eran gård, eller hur har ni gjort för att avskrivningarna ska komma in?

Men när man köper en gård som man både bor på själv och driver verksamhet på, hur fördelar man inköpskostnaden då? Menar ni att "ert företag" har köpt delar av eran gård, eller hur har ni gjort för att avskrivningarna ska komma in?

Det normala sättet att är att fördela ut inköpspriset i förhållande till taxeringsvärdena på de olika delarna. Det är också så som Skatteverket brukar vilja att man gör. Det går att fördela på andra sätt om man kan motivera varför dock.

Om man en gång i framtiden säljer gården så skall man föra tillbaka alla de här avdragen igen.

Senast ändrad:

Usch då, det har jag missat... Jag har "köpt hela gården privat", och bokför bara renoveringar och investeringar osv som har med verksamheten att göra på företaget... :o

Det här känns ju jättesnårigt allting... Kan jag fortsätta ha det så här eller hur gör jag för att justera detta? :crazy:

Hur långa avskrivningstider är brukligt på mark och byggnader?

Mark skrivs inte av men byggnader brukar skrivas av med 5% per år. Outnyttjat avdragsutrymme kan sparas hur länge som helst. Det kan vara vettigt att inte utnyttja allt avdragutrymme om det går knackigt för att åtminstone komma över ett nollresultat. Då har man ju avdragsmöjligheten kvar när kulorna börjat rulla in.

Mark skrivs inte av men byggnader brukar skrivas av med 5% per år. Outnyttjat avdragsutrymme kan sparas hur länge som helst. Det kan vara vettigt att inte utnyttja allt avdragutrymme om det går knackigt för att åtminstone komma över ett nollresultat. Då har man ju avdragsmöjligheten kvar när kulorna börjat rulla in.

Även om man utnyttjar hela avdragsutrymmet så blir ett minusresultat. Förlusten rullar man sedan bara vidare så även då utnyttjar man avdraget fullt ut sedan när vinsten blir högre.

Personligen så tycker jag att det är osunt att redovisa minusresultat. Det ger rörelsen direkt en sunk- skattesmitar- hobbystämpel. Men det är min alldeles personliga åsikt.

Personligen så tycker jag att det är osunt att redovisa minusresultat. Det ger rörelsen direkt en sunk- skattesmitar- hobbystämpel. Men det är min alldeles personliga åsikt.

Du betalar ju inte mer skatt vid ett nollresultat än vid ett minusresultat.

Sen tycker inte jag att vi skall moralisera över hur skattesystemet säger hur en lantbruksfastighet skall beskattas. Det görs ibland på forumet men det är helt enkelt så att man ibland kan dra nytta av att man har en lantbruksfastighet. När jag sålde min förra gård så var det inte riktigt lika roligt med reavinstbeskattningen däremot. Så man får ta det goda med det onda helt enkelt. Många verkar dock inte inse att man ibland har skattemässiga fördelar men ibland har man väldigt stora nackdelar av att skatta för en lantbruksfastighet.

Kan inte annat än att skratta åt skattemyndighetens inställning vad gäller hästverksamhet. Ta ut dem till gården så att de får se hur mycket arbete det innebär. Riskfyllt med unghästar dessutom. Jag kallar i alla fall inte hästavel för hobbyverksamhet även om man får en mental hälsokick av hästarna.

Detta kan likställas med jägarens fridsamma liv i skogen, och vem hade kommit på att ifrågasätta skogsägaren som finansierar sitt jaktintresse (läs hobby) med att köpa och äga skog. :rofl:

Nu ska vi inte ge skattemyndigheten fler tips...

Finns många fritidsintressen som är både riskfyllda och ansträngande utan att man kallar det företagande. Eller vad sägs om AB Bergsklättring?
En ganska medioker skogsfastighet går till miljonen eller mer så vill man bara jaga så är det enklare att hyra jakträtt för ett par tusenlappar. Jakten är ju bara en liten bonus på egen fastighet.

Kan inte annat än att skratta åt skattemyndighetens inställning vad gäller hästverksamhet. Ta ut dem till gården så att de får se hur mycket arbete det innebär. Riskfyllt med unghästar dessutom. Jag kallar i alla fall inte hästavel för hobbyverksamhet även om man får en mental hälsokick av hästarna.

Detta kan likställas med jägarens fridsamma liv i skogen, och vem hade kommit på att ifrågasätta skogsägaren som finansierar sitt jaktintresse (läs hobby) med att köpa och äga skog. :rofl:

Nu ska vi inte ge skattemyndigheten fler tips...

Nu handlar ju inte näringsverksamhet och beskattning om hur mycket jobb man åtar sig i timmar utan om det finns ett vinstsyfte eller inte.

Självklart ska inte alla vi gemensamt finansiera folks hästhobby bara för att det är mycket självpåtaget arbete.

Skatteverkets regler är väldigt luddiga.

Köpte en gård för ca 7 år sedan och ämnade ha den bara som hobby och inte bedriva något lantbruk. Vid första deklarationen skrev jag till Skatteverket och sa detta men de tvingade mig att fylla i en blankett för Näringsverksamhet. Visste inte hur man gjorde så jag fick ta hjälp av LRF konsult. Sen rullade allt på och jag fick F-skatt, moms reg nr. etc. Nu sköter jag all marken själv och säljer hösilage, hyr ut några byggnader etc.

När det kommer till hästarna så hade jag med mina egna 2 hästar från början, köpte 2 unghästar som jag sålde för 250% mer 1 resp. 2 år senare. Nu blir inte mina 2 egna hästar några bra avelshästar så jag drar bara av kostnaden för hösilage och spån för dem eftersom de betar hagarna som endast kan betas och jag använder spånet och deras gödsel för att gödsla åkern som jag tar hösilage på. Antar att det är ok skattemässigt.

Funderar på och bygga nytt stall eftersom höjden är för låg i den ena byggnaden men jag vågar helt enkelt inte göra den investeringen. Hur ser skatteverket på det? Har även en tredje häst som är lovande som jag drar av alla kostnader för eftersom vi räknar med att han blir värd mycket pengar om ett par år. Han är 4 nu.

Allt är så jäkla luddigt att man varken vet in eller ut. Hade de inte börjat tjata om att jag skulle fylla i en massa närings verksamhets blanketter så hade jag skött allt som en privatperson.

Ursäkta det blev en massa svammel.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text... 2
Svar
28
· Visningar
5 121
Anläggning Hej alla kloka Bukeare! Jag ska äntligen köpa min första egna häst. Därför är jag också på jakt efter en lämplig stallplats där jag kan...
Svar
12
· Visningar
1 379
Senast: KattisL
·
Ekonomi & Juridik Jag vill ha lite input på det här lilla "dilemmat" jag har fastnat med. Jag har mina hästar inackorderade, och vår muntliga... 2
Svar
28
· Visningar
3 847
Senast: TinyWiny
·
J
Hästmänniskan Efter en tung vecka med avlivning av min ena häst så kommer nästa "slag" som gör att man bara vill kravla in under en sten och inte... 2
Svar
37
· Visningar
3 404
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer