Formel1 (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 31.)

Charles Leclerc, Max Verstappen och Lewis Hamilton i FP3.

Russell FP6, Gasly FP11. Varenda träningspass är jag verkligen, 'Vart är Gasly? Hmm .. Och vart är den lymmeln Ocon i relation till det?' :D
 
Gasly i Q1! Jag repeterar, Gasly i Q1! :love: Det såg lovande ut på sista varvet i Q1 till och med men så tappade han bilen lite i slutskedet. Men oj, så nöjd jag är! Nöjdaste P10 i världen. Och vilken topp 5. :heart

Här kommer kvalresultat och startordning inför Monacos Grand Prix:

1000024098.jpg
 
Unpopular opinion: Monaco är ett så otroligt tråkigt race 🙈 hade det inte varit för historian där så hade de skrotat den dirr för det är sådan snoozefest.

Det fanns en dokumentär på svtplay med Leclerc om Monaco GP som är sevärd dock 👍
Det är väl en ganska vanlig åsikt?
Jag gillar det dock - tycker absolut inte det är det roligaste racet ur race/konkurrenssynpunkt, men tycker ändå kvalen brukar vara roliga och att banan kräver sån precision och något ”annat” än många andra banor vilket gör att det ofta kan se lite annorlunda ut på podiet.

Sen är jag lite kär i staden också, vilket gör att jag älskar att se det av den anledningen. Hela atmosfären runtom gör att helgen är nåt speciellt.
Gillar Singapore av lite samma anledning. Övriga stadsbanor kan jag vara utan. 😅
 
Kul kvalresultat för övrigt! Hoppas, hoppas, hoppas nu att Leclerc faktiskt kan få passera mållinjen det här racet också, helst först.
 
Unpopular opinion: Monaco är ett så otroligt tråkigt race 🙈 hade det inte varit för historian där så hade de skrotat den dirr för det är sådan snoozefest.

Det fanns en dokumentär på svtplay med Leclerc om Monaco GP som är sevärd dock 👍
Själva racet är väl inte rock n roll precis men jag har varit i Monaco flera gånger och kört bil där själv. Fascineras av vilka hastigheter dom kan hålla i den där lilla, trånga staden.
 
Så glad för din skull @Monimaker med P10 igår för Gasly! :love:
Kollar just nu! Lite live-kommentarer: Ocon!! :banghead::banghead::banghead: Gud vilken tur Sainz hade med grid position! Undrar hur det blir med Piastri... Tur att alla kraschen är okej!! Alltså Magnussen, man får ge honom att han inte är nån som backar ut/modig, men kanske dumdristig snarare nu med straffpoängen....... Undrar hur det blir med pitstoppen nu?! Man behöver ju egentligen inte stanna om de byter däck nu. Blev så glad för Leclerc igår! Hoppas, hoppas allt går vägen denna gång men vågar knappt skriva det :DBlir väldigt spännande detta!
 
Så glad för din skull @Monimaker med P10 igår för Gasly! :love:
Kollar just nu! Lite live-kommentarer: Ocon!! :banghead::banghead::banghead: Gud vilken tur Sainz hade med grid position! Undrar hur det blir med Piastri... Tur att alla kraschen är okej!! Alltså Magnussen, man får ge honom att han inte är nån som backar ut/modig, men kanske dumdristig snarare nu med straffpoängen....... Undrar hur det blir med pitstoppen nu?! Man behöver ju egentligen inte stanna om de byter däck nu. Blev så glad för Leclerc igår! Hoppas, hoppas allt går vägen denna gång men vågar knappt skriva det :DBlir väldigt spännande detta!

Tack!! :heart Jag är så himla glad över Q3 – jag var så uppspelt igår att jag skrev Q1, haha! – och poängen vi fick idag. Så stolt över honom, verkligen! Vi tog poäng, för fasen! :love:

Allvarligt så var jag halvt skämtsam, halvt allvarlig när jag tänkte, 'Åh nej, ska han ha Estie bakom sig?' efter kvalet. De har ju varit i närkontakt några gånger tidigare denna säsong, men jag tänkte att det går säkert bra, det kanske kunde bli dubbelpoäng för Alpine tillochmed?

Sen kom Ocon. Tala om att wake up and choose violence! Vilken fullständigt idiotisk manöver. Jag tror att det här är Ocon som visar sina sanna färger lite, Gasly har ju pratat om att Ocon medvetet gått in för att sabotera för just honom sedan kart-åldern och att det är i Ocons oförmåga att bibehålla sunda relationer med de han tävlar emot som deras historiska och nuvarande spänningar ligger. Jag är väldigt glad att Gasly blev förbannad och släppte ut sitt, "Why is he attacking me?!" för de är fan inte karting-barn längre. Krafterna och farterna har ökat och då måste man minst kunna vara civiliserad nog att inte utsätta andra för sådan här idioti. Även om Ocon inte bryr sig om Gasly så har han folk att komma hem till och många av oss som bryr sig. Jag är också väldigt glad att teamchefen för Alpine, Bruno Famin, har gått ut med att det var en oacceptabel attack, att det är precis vad de inte vill se och att det kommer få konsekvenser, utöver de tio straffsekunderna som blev omvandlat till ett grid penalty à tre placeringar. Så Ocon förstörde både för teamet och sig själv när han lekte kamikazepilot. Jag såg att han lagt ut en story på instagram där han tar på sig incidenten och ber om ursäkt till "teamet". Jag tror inte han kommer be Gasly om ursäkt någonsin. :cautious:


Men jaa, så drömmigt podium! :love: Leclerc har verkligen förtjänat det här.
 
Så glad för Leclercs skull, äntligen!

Dock mest fascinerad över att hans keps satt kvar på huvudet när han dök i havet under segerfirandet. Var den fastsydd? :rofl:
D(r)iver of the day - klart han fixar att ha kvar kepsen på skallen! ;)

Jag hoppas att vi får se fler segrar från Leclerc nu, kanske har det släppt lite mental press nu när han äntligen har fått vinna sitt hemmarace.
 
Undrar också över kepsen.... Verkligen ett ståtligt dyk! Såg nån kommentar om att "det där är en man som tillbringat mycket tid på yacht:er" och det stämmer nog :p

Tack!! :heart Jag är så himla glad över Q3 – jag var så uppspelt igår att jag skrev Q1, haha! – och poängen vi fick idag. Så stolt över honom, verkligen! Vi tog poäng, för fasen! :love:

Allvarligt så var jag halvt skämtsam, halvt allvarlig när jag tänkte, 'Åh nej, ska han ha Estie bakom sig?' efter kvalet. De har ju varit i närkontakt några gånger tidigare denna säsong, men jag tänkte att det går säkert bra, det kanske kunde bli dubbelpoäng för Alpine tillochmed?

Sen kom Ocon. Tala om att wake up and choose violence! Vilken fullständigt idiotisk manöver. Jag tror att det här är Ocon som visar sina sanna färger lite, Gasly har ju pratat om att Ocon medvetet gått in för att sabotera för just honom sedan kart-åldern och att det är i Ocons oförmåga att bibehålla sunda relationer med de han tävlar emot som deras historiska och nuvarande spänningar ligger. Jag är väldigt glad att Gasly blev förbannad och släppte ut sitt, "Why is he attacking me?!" för de är fan inte karting-barn längre. Krafterna och farterna har ökat och då måste man minst kunna vara civiliserad nog att inte utsätta andra för sådan här idioti. Även om Ocon inte bryr sig om Gasly så har han folk att komma hem till och många av oss som bryr sig. Jag är också väldigt glad att teamchefen för Alpine, Bruno Famin, har gått ut med att det var en oacceptabel attack, att det är precis vad de inte vill se och att det kommer få konsekvenser, utöver de tio straffsekunderna som blev omvandlat till ett grid penalty à tre placeringar. Så Ocon förstörde både för teamet och sig själv när han lekte kamikazepilot. Jag såg att han lagt ut en story på instagram där han tar på sig incidenten och ber om ursäkt till "teamet". Jag tror inte han kommer be Gasly om ursäkt någonsin. :cautious:



Men jaa, så drömmigt podium! :love: Leclerc har verkligen förtjänat det här.
Förstår det!! :love::love: Och jaaa, poäng!!! Underbart! :love::love:

Jaa, det såg ju hoppfullt men lite oroande ut... Sjukt att det ska behöva vara så/att de tankarna kommer upp, med andra team är det ju definitivt inte så!

Gud ja!! :p Otroligt idiotiskt! Ah, intressant!! Vet inte supermycket om deras bakgrund ihop (mer än att det varit mycket känslor och att Estie gjort det svårt för Gasly) Jag förstår inte att Ocon inte insett sitt problem med sina teammates vid det här laget?!?! Otroligt oprofessionellt! Undrar nästan då vilka han har runt sig, att ingen nära person tar upp problemet? Håller med om att det var bra att Gasly röt ifrån! Jättebra uttalande från Bruno Famin! Hur svårt ska det vara att be om ursäkt till Gasly? :confused: Hoppas innerligt att han skärper sig och att Gaslys flyt fortsätter!!

Jaaa, visst?! Tittade på ett klipp med alla hans Monaco-race fram till detta året och gud vad han måste känt sig lättat att det äntligen gick vägen :love:
 
Undrar också över kepsen.... Verkligen ett ståtligt dyk! Såg nån kommentar om att "det där är en man som tillbringat mycket tid på yacht:er" och det stämmer nog :p


Förstår det!! :love::love: Och jaaa, poäng!!! Underbart! :love::love:

Jaa, det såg ju hoppfullt men lite oroande ut... Sjukt att det ska behöva vara så/att de tankarna kommer upp, med andra team är det ju definitivt inte så!

Gud ja!! :p Otroligt idiotiskt! Ah, intressant!! Vet inte supermycket om deras bakgrund ihop (mer än att det varit mycket känslor och att Estie gjort det svårt för Gasly) Jag förstår inte att Ocon inte insett sitt problem med sina teammates vid det här laget?!?! Otroligt oprofessionellt! Undrar nästan då vilka han har runt sig, att ingen nära person tar upp problemet? Håller med om att det var bra att Gasly röt ifrån! Jättebra uttalande från Bruno Famin! Hur svårt ska det vara att be om ursäkt till Gasly? :confused: Hoppas innerligt att han skärper sig och att Gaslys flyt fortsätter!!

Jaaa, visst?! Tittade på ett klipp med alla hans Monaco-race fram till detta året och gud vad han måste känt sig lättat att det äntligen gick vägen :love:

Det pratas nu om att Ocon löper risk att hamna på utbytarbänken under Kanadas Grand Prix och att Jack Doohan får ta hans plats i loppet. :love: Det hade känts välförtjänt åt båda hållen tycker jag – tydligen får Ocon en nedflyttning på fem platser istället för tre, som jag hörde först. Jag är så fruktansvärt säker på att det där inte var en 'olycka' över huvud taget och hoppas att den utskällning Ocon skall ha fått av Famin verkligen sved. Ocon-fansen försöker definitivt förklara bort allt och jag såg någon skriva att det här minsann var 'första gången det skedde en incident mellan de två'. Eh? Miami då, där Ocon försökte pressa ut Gasly rätt i väggen? Jag tror inte att det är något spelvärde i att betta på att just de två hamnar i konflikt. :banghead:
 
Det pratas nu om att Ocon löper risk att hamna på utbytarbänken under Kanadas Grand Prix och att Jack Doohan får ta hans plats i loppet. :love: Det hade känts välförtjänt åt båda hållen tycker jag – tydligen får Ocon en nedflyttning på fem platser istället för tre, som jag hörde först. Jag är så fruktansvärt säker på att det där inte var en 'olycka' över huvud taget och hoppas att den utskällning Ocon skall ha fått av Famin verkligen sved. Ocon-fansen försöker definitivt förklara bort allt och jag såg någon skriva att det här minsann var 'första gången det skedde en incident mellan de två'. Eh? Miami då, där Ocon försökte pressa ut Gasly rätt i väggen? Jag tror inte att det är något spelvärde i att betta på att just de två hamnar i konflikt. :banghead:
Tycker Ocon känns så himla osportslig och hulliganig liksom. Är det någon som ändå känns som en rätt trevlig person och teammate är det väl Gasly.
Hoppas Ocon hamnar på avbytarbänken.
Känner lite samma med Magnussen. Blev ändå lite förvånad över att han inte fick straff nu.

Kul för LeClerc. Och roligt för papaya-team att det fortsätter gå vägen! Älskar Piastri!
 
Skulle vara superspännande att se Jack Doohan på banan! Tycker han är jättebra i Post race-show, kunnig! :)

Intressant med Ocon-fansens syn på det hela! Lätt att stoppa huvudet i sanden…

Synd att det är så här ändå, ett helfranskt team hade ju potential men det ser ju inte särskilt bra ut! Men å andra sidan visste ju alla om deras konflikt sen innan, men kanske inte att Ocon skulle vara så tjockskallig att göra det hela värre gång på gång :p

Och ja, så roligt med McLaren, superkul att det är så tight i toppen nu :love:
 
Feels good to be papaya 🧡 även när det är i tråk-Monaco. Vi hoppade i sändningen efterhand och kollade efter ändringar i positioner men det kom ju inget så det blev långa hopp. Rödflaggen tog liksom död på alla förhoppningar om förändringar i fältet.

Jag har alltid undrat varför alla på gridden verkar ogilla Ocon eftersom han verkar sjukt trevlig off-track. Men sen ser man honom i race och bara "ah, just det" 😅

Screenshot_20240527_225307_Instagram.jpg

Kul att Leclerc fick bryta förbannelsen dock!
 
Tycker Ocon känns så himla osportslig och hulliganig liksom. Är det någon som ändå känns som en rätt trevlig person och teammate är det väl Gasly.
Hoppas Ocon hamnar på avbytarbänken.
Känner lite samma med Magnussen. Blev ändå lite förvånad över att han inte fick straff nu.

Kul för LeClerc. Och roligt för papaya-team att det fortsätter gå vägen! Älskar Piastri!

Skulle vara superspännande att se Jack Doohan på banan! Tycker han är jättebra i Post race-show, kunnig! :)

Intressant med Ocon-fansens syn på det hela! Lätt att stoppa huvudet i sanden…

Synd att det är så här ändå, ett helfranskt team hade ju potential men det ser ju inte särskilt bra ut! Men å andra sidan visste ju alla om deras konflikt sen innan, men kanske inte att Ocon skulle vara så tjockskallig att göra det hela värre gång på gång :p

Och ja, så roligt med McLaren, superkul att det är så tight i toppen nu :love:

Jag vet inte vad Ocons tidigare stallkamrater tycker om honom förutom att jag läst att han och Alonso inte kom särskilt bra överrens i Alpine, så till den milda grad att folk chockades när Ocon la upp en bild på de två efter lopp nyligen utan att de har ihjäl varandra. Det förvånar mig inte. :cautious:

Pierre verkar ju ha gått in i Alpine med inställningen att 'Vi kommer inte vara vänner, men vi borde kunna köra för samma mål". Han har ju sedan tonåren enligt honom själv, kanske ännu tidigare, mitt minne är lite vagt, försökt prata med Ocon om hans saboterande och om hur det måste få ett slut, men Ocon har bara slagit ifrån sig vilket har fått Gasly att säga att, "Synd att han inte ville få relationen att fungera men är det så, så är det så. Jag försökte." Men Ocon verkar ju väldigt benägen om att få träffa Gasly. Med en Alpine A524 i bakhuvudet. :rage:

Magnussen tyckte jag var lite rolig en gång, typ när han hindrade Hamilton och sa att varenda straff var välförtjänt, men nu verkar han bara vara ute i ett mission att sabotera för vem som helst? Jag hoppades lite på att han skulle få (minst) två straffpoäng och en race ban så Ollie Bearman hade fått köra i Kanada. :love:

Ja, jag vill också se Jack på banan – det hade varit superroligt och så välförtjänt för honom att få chansen! Tydligen hade Famin tagit honom åt sidan för diskussion efter att ha varnat Ocon, så jag antar att det är därifrån ryktet kommer. Jack med sin så himla lugna, trevliga personlighet är nog en riktigt bra lagspelare.

Jag ville så gärna skriva "Yeah, sure – an "incident" till alla Ocon-fans som gråter över kritiken han erhåller nu. Men jag försöker först och främst fokusera på det positiva som den där poängen från Monaco och att bilen faktiskt går bättre och bättre. Ingen tjänar något på att jag skriver otrevliga saker på internet, men här kan jag spy lite galla. :D

Jag hade älskat ett helfranskt, konkurrenskraftigt team! Jag tycker att variationen behövs och Alpine med Renault som motortillverkare har ju en så rik historia. Sedan kommer Ocon och krossar min dröm. :grin:
 
@Monimaker hade du inte varit sugen på att få tillbaka Cyril i Alpine? Det hade varit drömmen men så är jag väldigt svag för hela hans aura.

OM jag hade varit! :love: Jag tror att rebrandingen från Renault till Alpine ledde till ett rätt stort successivt kompetenstapp, även om det vore fel av mig att kalla Famin okunnig.
 
Kan jag för övrigt få spy lite galla på några manliga motorsportfans idag? Män som försöker tala ned kvinnor för att de "uppskattar motorsport bara för att förarna ser bra ut", när de inte har en jäkla aning om vilken historia och relation till t.ex. F1 man som kvinna har. Många verkar – precis som jag – ha ärvt intresset från familjen och har följt sporten genom hela livet med massa fina minnen kopplade till denna bara för att få höra att de bara är ytliga "fans". Jag såg en TikTok med en svensk kvinna som introducerade sig själv, sitt favoritstall och favoritförare inom F1 och bad andra kvinnor att göra detsamma i kommentarerna.

Självklart kommer det en man – de vet aldrig när de är oönskade – och bara "Självklart att Lando är allas favorit". Eh? Varför får han inte vara omtyckt? Superduktig, kompetent förare med en riktig guld-personlighet i ett stall som många vill se lyckas utmana främst Red Bull. Ska man automatiskt välja bort honom om man tycker han ser bra ut också för att vara ett legitimt racingfan? Jag tror att det krävs mer än ett vackert ansikte för de allra flesta för att kasta sig in i en sport. Jag hade inga kvinnliga F1-fans omkring mig när jag växte upp, men är tacksam över att få vara en del i ett sammanhang där kvinnor är intresserade av regelverket, av det tekniska, av strategierna men även har favoritstall och förare nu. Men de bekanta jag har som vågar ha åsikter om det som sker inom motorsport blir oftast verbalt attackerade av män direkt de öppnar munnen, män som bara måste tala om för dem att de minsann är kvinnor.

Jag svär, kommer det en 06:a som ska försöka sätta åt mig så kommer jag äta upp honom till frukost. :cautious: Nog för att jag varit förskonad än så länge.
 

Liknande trådar

Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
9 052
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp