formfråga

J

josse

efter senaste ridkursen så fick jag träningstipset att jag i första hand måste jobba med att min häst blir lösgjord i nacken, och att få upp energin (Jo jag vet två stoooora utmaningar som låter lättare än vad det är :angel: ).

Jag har alltås börjat ställa mer krav på formen och att hon inte tillåts köra upp huvet och bita fast i bettet, och på hennes koncentration/fokusering, dvs att hon ska fokusera på hjälperna och inte på allt annat runt omkring.

Nu behöver jag träningstips!

probelemt är att i paddock så blir hon snabbt lösgjord och söker sej framåt nedåt, det går att styra rikting och tempo hon lysnar på alla signaler, fast hon slappnar av så mkt att jag tycker att energin saknas.

När vi rider ut så har hon mer energi och det kan vara svårt att få henne att fokusera, visst hon ger efter när man kramar tygeln och driver, men när jag ger efter på tygeln(när hon gett efter)så kör hon direkt upp huvet och börjar titta på saker runtomkriing. Jag försöker rida aktivt och byta övningar gångarter så att hon ska koncentrera sej men då blir hoj lite för uppspelt, och då blir det svårt pga det.

Vissa turer däremot flyter allt jättebra, både energi och lösgjord :love:

Nu till frågorna :angel:
Är det bättre att låta henne gå i vilken form hon vill i början och sedan krärva mer form efter hand?

Kan det vara så att jag kräver för mkt av henne att hon inte orkar fokusera?

Är det inkonsekvent att inte alltid kräva att hon ska ge efter i nacken?

nån som har några reflektioner, tanker ideér ???
 
Sv: formfråga

josse skrev:
efter senaste ridkursen så fick jag träningstipset att jag i första hand måste jobba med att min häst blir lösgjord i nacken, och att få upp energin (Jo jag vet två stoooora utmaningar som låter lättare än vad det är :angel: ).

Jag har alltås börjat ställa mer krav på formen och att hon inte tillåts köra upp huvet och bita fast i bettet, och på hennes koncentration/fokusering, dvs att hon ska fokusera på hjälperna och inte på allt annat runt omkring.

Nu behöver jag träningstips!

probelemt är att i paddock så blir hon snabbt lösgjord och söker sej framåt nedåt, det går att styra rikting och tempo hon lysnar på alla signaler, fast hon slappnar av så mkt att jag tycker att energin saknas.

När vi rider ut så har hon mer energi och det kan vara svårt att få henne att fokusera, visst hon ger efter när man kramar tygeln och driver, men när jag ger efter på tygeln(när hon gett efter)så kör hon direkt upp huvet och börjar titta på saker runtomkriing. Jag försöker rida aktivt och byta övningar gångarter så att hon ska koncentrera sej men då blir hoj lite för uppspelt, och då blir det svårt pga det.

Vissa turer däremot flyter allt jättebra, både energi och lösgjord :love:

Nu till frågorna :angel:
Är det bättre att låta henne gå i vilken form hon vill i början och sedan krärva mer form efter hand?

Kan det vara så att jag kräver för mkt av henne att hon inte orkar fokusera?

Är det inkonsekvent att inte alltid kräva att hon ska ge efter i nacken?

nån som har några reflektioner, tanker ideér ???

beror ju lite på hur gammal hon är, man ska ju inte kräva för mkt av en unghäst i början...Ja hade samma problem me min häst innan men nu går de jätte bra...Om hon drar upp huvvet väldigt mkt hela tiden så kan du ju prova att rida me gramtyglar. de gjorde jag å de hjälpte jätte mkt ;) Lycka till :)
 
Sv: formfråga

Om hon drar upp huvvet väldigt mkt hela tiden så kan du ju prova att rida me gramtyglar. de gjorde jag å de hjälpte jätte mkt

*suck* Visst är det synd att man måste montera på hjälpmedel på hästen, när det i själva verket är ryttaren som har behov av hjälp.
 
Sv: formfråga

Boj skrev:
*suck* Visst är det synd att man måste montera på hjälpmedel på hästen, när det i själva verket är ryttaren som har behov av hjälp.

Det var ju konstruktivt.
 
Sv: formfråga

Pratar du om min lilla häst...? :) känner precis igen mig! Jag tycker det är lite svårt att få "rätt" hjälp på kurser då hon blir en ängel inne i ridhuset... Energi har vi väl däremot alltid, men samling, och formen är vi väl inte alltid överrens om... Grunden till de problemen är väl att jag inte alltid varit konsekvent med att bestämma tempo skulle jag tro...
Jag brukar rida i fri form i början, där hon vill gå och har det bekvämt, sedan kräver jag form och samling korta bitar och låter henne däremellan gå i det bekväma... Samma sak med tempot, korta bitar i det jobbiga och svåra, sedan tillbaka till det bekväma, där de kan känna sig duktiga. Jag ser nu att jag läste dina frågor lite för snabbt--- men... Så länge du aktivt låter henne gå i den form hon är hemma i så tycker inte jag att det är inkonsekvent.
Med tanke på att hon kan fokusera sig i paddocken så borde det inte bero på att du kräver för mycket av henne när du rider ut att hon inte kan fokusera sig... Däremot kanske du är lite mer "förstående" att hon tittar på en massa annat och tycker att det finns roligare saker att göra än att jobba... Något som jag har märkt på båda mina hästar är att de snabbt lägger sig till med knep för att slippa undan... Tillexempel så höll den ena på och tittade på allt som rörde sig och blev "rädd" för de mest underliga saker, och lilla jg var förstående, klappade och lugnade,,, men så va jag på dåligt humör en dag (vet att man ska hålla sig borta från hästryggen då men...) och blev istället arg på honom.... inte sjutton hade han någonsin varit rädd:) han visste bara för väl att det va okej att göra så... Samma sak tror jag det här med fokus utomhus har att göra med... Inne kräver jag verkligen koncentration, medans jag själv kanske inte ens är lika koncentrerad utomhus som jag kräver att hästen är...

Jaja.. svamlar mycket känner jag...
 
Sv: formfråga

Suck, jag känner igen problemen. Jag har samma problem med min tjej där hemma. Hon kan gå i jätte fin "form" (vill egentligen inte kalla det form eftersom jag inte anser att det är form när dom inte bär sig själva) men så fort jag släpper på tyglen är hon uppe med huvudet. Jag har provat det mesta på henne. Jag har spänt in henne och så vidare. Inspänning funkade inte alls. Slutade med en häst som var spänd som en järn stång och inte alls ville samarbeta.


Är det bättre att låta henne gå i vilken form hon vill i början och sedan krärva mer form efter hand?

Jag tycker att det är bättre att låta henne gå i valfri form till att börja med. Brukar aldrig konsentrera mig på vart huvudet är plaserat utan bara var hon sätter bakbena. När hon sätter bakbena rätt och är avslappnad så kommer även den övriga formen (min häst funkar så iaf). Sen vet jag inte vilken form du menar? Alla hästar är ju inte byggda för att gå i en hög respektive låg form.

Kan det vara så att jag kräver för mkt av henne att hon inte orkar fokusera?

Det kan det ju vara. Hur gammal är hon? Hur ser hon ut (muskler, kondis och så). Det kan ju vara att du kräver något nytt och hon inte orkar för hon har inte rätt muskler som krävs för att bära upp sig.

Lycka till!!!

Jag är absolut inget proffs och försökte så gott jag kunde. Kommer nog inte vara till någon hjälp, men det kan alltid vara skönt och känna att man inte är ensam med alla problem.
 
Sv: formfråga

nefretel skrev:
Det var ju konstruktivt.

Ja det finns ju just inte så mycket mer att säga till en sådant fall, när ryttaren tror att en genväg är bättre än att lära sig orsak och verkan.
 
Sv: formfråga

Hej
Antar att din häst är klar för att jobbas på det sätt som sas på kursen.

Jag skulle begära eftergift i nacken från början. Bara för att du har eftergift i nacken betyder det itne att du har korta tyglar ohc hög form.

Rid hästen ute somom du red i paddock. när hästen är ofokuserad - fokusera dig själv, flytta lite i sidled, ställ om i nacken, kontrollera eftergiften, byt ytterhand, variera tempo, byt gångart. Rid på ett sådant sätt att du får hästen med dig och var tydlig så att den förstår vad du vill. När du tappar hästens (och din egen) fokus så tar du tillbaka den (det är itne synd om hästen att den måste lyssna på dig hela tiden, kanske 1/24 del av dagen)

Bättre att rida korta pass där ni är fokuserade än långa som bara dräller. Jag tycker det ger väldigt fort resultat om man är noggrann hela ridpass (om än korta) hästen förstår fort att den behöver lyssna hela tiden och då går det att rida längre turer där man ex. travar eller töltar längre sträckor (naturligtvis med bibehållen eftergift osv osv). Det ser ut somom man bara gör en sak, travar, men man rider egentligen med vad det innebär - koll på eftergift, temop, takt, bogar, samling osv.

kotte
 
Sv: formfråga

Tack för samtliga mkt kloka svar ;) ska försöka svara sammanfattningsvis.

Min häst är inte unghäst, utan 12 år, däremot har jag väl ridit henne fel (men jag kämpar för att göra rätt, och det går bättre och bättre).
Inressant att fler känner igen sej :smirk: , det är ju en liten tröst.

Med form menar jag till att börja med lösgjordhet i nacken (när hon är lösgjord i nacken, så känner jag att hon rundar ryggen, får mer svikt i steget och jobbar mer balanserat och inte lika vingligt, blir mer lyhörd för förhållande och drivande).

Att jag strävar efter lösgjordhet är ju för att vi ska kunna få till mer samlad hållning, med ökad energi utan att det går fortare. Då måste hon ju lyssan på förhållningarna.

Förmodligen är det jobbigt och kanske trist att fokusera på matte, så det gäller ju att försöka göra det roligt, som nån sa kanske rida kortare pass, variera mkt osv osv.

eller vid längre ridpass mkt skritt i rätt form varavat med fri form, kortare trav, galopp och töltsträckor.

Ja det är väl tålamod, variation och glädje som gäller. Rom byggdes ju inte på en dag.



Fast jag kan hålla med Boj om att tekniska hjälpmedel inte är ngt jag tror på, utan det är ryttarens kommunikation med hästen som måste förbättras. Tar man till skarpare bett eller inspänningstyglar så ger det ju effekten att symptomet försvinner, men grundproblemet kvarstår. Jag är ju av grundinställningen att om ryttaren gör rätt så blir hästen samarbetsvillig.
Grundproblemet kan ju orsakas av flera olika saker, som jag inte ska gå in på nu.

Fast det är egentligen grundprobelemt som jag ville komma åt i den här tråden:angel:
 
Sv: formfråga

Om man nu ska säga något kan man ju välja mellan att banka neråt med storsläggan, och lyfta uppåt med diskreta tips och råd. Jag tror för min egen del att det är väldigt ovanligt med människor som aktivt vill sina djur illa. Människor gör väl så gott de kan efter förmåga. Då är det bra att det finns föredömen, som har mer kunskap och erfarenhet och gärna delar med sig, eller hur?
 
Sv: formfråga

Jag tror för min egen del att det är väldigt ovanligt med människor som aktivt vill sina djur illa.

Och det tror inte jag heller för min del, orsaken till att man använder sig av dessa sak hjälpmedel är just pga ren okunskap och mindre erfarenhet/utbildning.

Graman, pessoa, eller andra hjälpmedel kan visst vara rätt beroende på när de används och av vem. men här har vi en ryttaren med liten erfarenhet som behöver mer kunskap och utbildning, antagligen kanske även hästen annars så är det tyvärr ett strikt ryttar problem.

När man börjar använda hjälpmedel så bör man vara på det klara med vad man vill uppnå, samt varför hästen beter sig på ett visst sätt.

En graman i händerna på en erfaren ryttare, som kan rida hästen i en bra grundform men kanske instabil. Här skulle kanske en graman kunna vara ett alternativ. För en oerfaren ryttare som inte har tagit sig igenom grundproblemen, skapar det en stor frustration hos hästen. Det vi söker som ryttare är att få den i arbete under harmoni, för en graman krävs att man kan känna vad man skall ge och vad man bör ta. I slutändan kommer man att få tampas med problem av annan sort, och de är ofta sådana som inte är att önska och kan vara mycket svårare att få bort.

Att jag tog med en del av texten från trådskivarens eget inlägg, berodde på att hon själv angav orsaken. Nämligen att hon behövde den hjälpen, alltså inte hennes häst. Jag är ingen diskret person, utan för mig får man rätt raka svar. Men jag skriver ej heller vad som helst, så detta får nog ses som rätt vänligt.
 
Sv: formfråga

Jag har fått lära mig ett jättebra sätt att angripa detta - eller egentligen två.

Förut var min häst sådan att han aldrig sökte sig framåt nedåt vid skritt på lång tygel utan gick hela tiden med högt huvud, tittade sig omkring och var spänd. Då fick jag tipset att göra på detta sätt: när han sätter upp huvudet kortade jag upp tyglarna och drev kraftigt så att han måste börja samla sig. När han skrittat samlat en stund längde jag på tygeln och när han slappnade av igen sökte han sig framåt, nedåt. Fast i början bara några steg innan huvudet kom upp igen och han började spana runt... Men då kortade jag tyglarna igen och började driva till samling o s v... Förvånansvärt snabbt kom han på hur SKÖNT det kan vara att söka sig framåt nedåt! (Vet inte om du har detta problem, men du skriver ju att hästen ska titta på allt i alla fall.)

Problem nr två var att när hästen skrittat eller travat i form ett antal steg så sätter han upp huvudet - som är ett symptom på att hästen "tappat bakdelen". Då fick jag lära mig ett riktigt supertips av min superinstruktör!!! :love: När huvudet åker upp gör jag genast halt och ryggar så många steg som det behövs för att hästen ska ge efter i nacken igen. Detta är OERHÖRT effektivt! Dels upptäcker hästen att det är jobbigt att sätta upp huvudet - för då får man rygga. Dels åtgärdar man själva problemet - "den tappade bakdelen återställs där den ska vara"! Smart va´??!! :banana:
 
Sv: formfråga

Boj skrev:
Och det tror inte jag heller för min del, orsaken till att man använder sig av dessa sak hjälpmedel är just pga ren okunskap och mindre erfarenhet/utbildning.

Graman, pessoa, eller andra hjälpmedel kan visst vara rätt beroende på när de används och av vem. men här har vi en ryttaren med liten erfarenhet som behöver mer kunskap och utbildning, antagligen kanske även hästen annars så är det tyvärr ett strikt ryttar problem.

När man börjar använda hjälpmedel så bör man vara på det klara med vad man vill uppnå, samt varför hästen beter sig på ett visst sätt.

En graman i händerna på en erfaren ryttare, som kan rida hästen i en bra grundform men kanske instabil. Här skulle kanske en graman kunna vara ett alternativ. För en oerfaren ryttare som inte har tagit sig igenom grundproblemen, skapar det en stor frustration hos hästen. Det vi söker som ryttare är att få den i arbete under harmoni, för en graman krävs att man kan känna vad man skall ge och vad man bör ta. I slutändan kommer man att få tampas med problem av annan sort, och de är ofta sådana som inte är att önska och kan vara mycket svårare att få bort.

Behövs fler som säger vad de tycker, håller med för övrigt
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: formfråga

tips! jag brukar ta en galopp så att hästen kan sträcka ut innán jag samlar ihop den. detta brukar göra så att hästen kan slappna av och sedan bli lösgjord. (galopp är en lösgörande gångart). men om din häst är het kanske den bara blir hetare om du galopperar.
 
Sv: formfråga

Massor av islandshästar har ju lärt sig från början att det är korrekt att ta upp huvudet. Hur många av oss har inte varit med om att höra "tag upp huvudet och så kommer tölten"? Ett sådant beteende blir såklart lite automatiserat hos hästen och kräver massor med jobb att bli av med.

För att orka söka sig framåt nedåt, som väl är en grundförutsättning för att senare klara en högre form (bära mer på bakdelen) måste hästen först lära sig av med att genast ta upp huvudet när man kräver något och även vara tillräckligt stark att orka bära sig.

Om jag var som du skulle jag kanske börja från marken. Genom att vibrera i tygeln, eller något annat skulle jag be hästen att sänka huvudet, och så snart den gjorde minsta ansats berömma av bara den. Snart förstår pålle vad du vill med ditt tecken. Nu tar du med dig det upp på ryggen och berömmer igen, av bara sjutton. Du kan till och med hoppa av när du får en riktig reaktion. Du kan förenkla lite för hästen genom att sätta dig i avlastningssits också.

Begär bara en korrekt form korta stunder, det är jobbigt för hästen. Jag tyckte att det var lättare att hitta en avslappnad form på volt.

Jag har haft det ganska ok i skritten men fått jobba mycket med min häst när vi bytte gångart. Nu vågar han gå kvar i avslappning och god form en stund även i andra gångarter.

Har även longerat mycket med kapson för att få sökningen framåt nedåt.

När hästen klarar den sökningen, kan du försiktigt börja samla i några steg, dvs begära att din häst lägger mer på bakbenen. Några steg, sedan släpper du fram den i den lägre formen igen.
Efter ett tag kommer hästen på att det är vilsamt att slippa leka giraffleken.

Även min häst har mycket svårare med koncentrationen ute på ridtur. Då har jag valt att kräva lite korta stunder och sedan rida mer avslappnat emellan. Träna på min fokus och sits istället.

Så har jag jobbar, kanske att det funkar för dig också.

Lycka till

OlleAtlas
 
Sv: formfråga

Läste igenom mitt eget svar och kom på att jag verkligen inte menar att du tagit upp huvudet på din häst, verkligen inte. Bara en mer generell grej.

Sen såg jag att jag bergis inte ens svarat på dina frågor. Ber om ursäkt, hjärnan for iväg lite för snabbt :angel: .

OlleAtlas
 
Sv: formfråga

Eftergiften i nacken sitter i bakdelen. Så fort man slutar kräva den där förbannade eftergiften och rider hästen bakifrån istället i den form man med hjälp av rumpan orkar trycka dit så bygger man upp hästen för att den nån gång i framtiden kunna gå i den formen dommare vill se.
Allting man kräver av huvud och hals blir fel i resten av hästen medan det man kräver av bakdelen oftast blir rätt i resten av hästen.
Synd för det är faaan så mkt lättare att dra i tåtarna än att använda häcken.
 
Sv: formfråga

En vanlig misuppfattning är att vingel = dåligt och nått som ska arbetas bort.
Det är fel, vingel betyder lösgjord häst med ryttare som håller om den för dåligt och sitter med slapp rumpa. Det är hemskt men sant.......
När en häst blir lösgjord så släpper den spänningar som den i normala fall har för att kunna gå äta skita och sova. Då blir den som ett hjälplöst barn som måste stöttas och balanseras.
En lösgjord häst är vinglig och går rätt långsamt, en spänd häst med sänkt rygg går rakt och gärna fort.

När det vinglar gör din häst rätt, då ska du med hjälp av ben och rumpa få bort vinglet, se till att du får lika mkt bakbensskjut i varje hand genom att inte sitta snett och först då kan hästen börja dansa. Då är det kul att rida!!!!!
 
Sv: formfråga

Djurjouren skrev:
En vanlig misuppfattning är att vingel = dåligt och nått som ska arbetas bort.
Det är fel, vingel betyder lösgjord häst med ryttare som håller om den för dåligt och sitter med slapp rumpa. Det är hemskt men sant.......
När en häst blir lösgjord så släpper den spänningar som den i normala fall har för att kunna gå äta skita och sova. Då blir den som ett hjälplöst barn som måste stöttas och balanseras.
En lösgjord häst är vinglig och går rätt långsamt, en spänd häst med sänkt rygg går rakt och gärna fort.

När det vinglar gör din häst rätt, då ska du med hjälp av ben och rumpa få bort vinglet, se till att du får lika mkt bakbensskjut i varje hand genom att inte sitta snett och först då kan hästen börja dansa. Då är det kul att rida!!!!!

:bow: Det har jag suttit o funderat över i några dagar nu!
 

Liknande trådar

J
Islandshäst Det har ju diskuterats en hel del om korrekt form osv, och jag fortsätter :smirk: Jag har nu börjat rida min häst med lösare kontakt...
Svar
8
· Visningar
1 076
Senast: josse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp