Förnuft och känsla

Bukefalos 30 år!

Min första häst gick jag helt på känsla, hon var det vackraste jag sett! ❤️ Hon tickade dock alla boxarna över vad jag letade efter.

När jag köpte Rut så hittade jag en annons på horse and hound, blev störtförälskad och efter ett snack med en väns mamma så bokade jag flygbiljett över dagen och åkte och provred. Jag var just då sjukskriven pga en fraktur i handleden, så då hade jag ju tid att ut och flyga! 🤣🙈

Det är nog den bästa dagen i hela mitt vuxna liv, så jävla gött att bara göra nåt helt galet. Aldrig känt mig så fri som då. ❤️
Säljaren hämtade upp mig på flygplatsen med hästen i lastbilen och så åkte vi till en ridbana och provred. Bytte om i lastbilshytten med min brutna handled. 🤣

Slutade ju med att jag köpte henne och hade så mycket kul med den hästen! 😍

Min förra var mer förnuft typ ”det är en sån här häst jag behöver”. Var inte särskilt förtjust i känslan han gav på provridningarna men köpte ändå och hoppades att det skulle gå att ändra honom till mer det jag ville ha. Det misstaget vill jag aldrig göra igen, även om jag har älskat även den hästen högt och nu saknar honom mycket.

Har nog varit olika för mig med :D

Första, då köpte jag liksom inte ens hästen som jag var där för, den som var till salu. Utan jag köpte en häst de trodde ingen skulle vilja ha 😅
Jag sa direkt att jag tyvärr inte va intresserad av hästen jag tittade på. "men hon kanske vill köpa Deci?" sa ena ägaren. "nej! de vill hon inte!" sa den andre och då blev jag såklart nyfiken 😉
Blev kär direkt då hon försökte bita mig i gången och den hästen saknar jag än ❤️

Jag har gjort 5 oövertänkta hästköp i mitt liv. Första var en oinriden fjordvalack, det var vad budgeten räckte till. Och som ung och oerfaren satt jag bara upp och red ut. Och det gick bra! Och alla andra hästar jämförs med min Fabian, som jag tyvärr inte hade råd att ha kvar så länge. Sisådär 30 år senare köpte jag nästa, kallblod på film från Litauen, vilket inte gick så bra. Provred nästa (BWP) och bestämde mig på plats. Blev en del problem med han med tyvärr. Bestämde mig då för att hitta en fjording igen, vilket jag gjorde och köpte henne osedd och åkte från Norduppland till Skåne och hämtade. Och hon var allt jag ville ha! Det blev så bra. Men så drabbades jag av en stroke och sålde henne (till sin fantastiska medryttare). Hittade sedan Frasse på annons, oinriden, och åkte och tittade med släpet på. Det lilla charmtrollet bet mig i bröstet och han fick följa med hem! Och han blev också världens bästa, om än något liten.

Jag har inget förnuft i nåt jag gör typ🙄. Min absoluta hjärtehäst är köpt på ett foto och 30 sekunder dålig film. Men han är ett hundra gånger bättre köp en den svenskfödda unghästen andra tyckte jag absolut skulle köpa. Det var mitt sämsta köp nånsin. Så för min del kommer jag alltid köpa på känsla.

Dock tittar jag alltid enbart på ridna hästar nuförtiden, kommer aldrig köpa nånting som inte visat att den håller för träning.

Jag letar bara i ett spann jag vet att jag vill ha (minimerar risken för oöverlagda handlingar ;)) och jag vet verkligen vad jag vill ha också. :)
Egentligen behöver jag inte ens provrida om jag sett tillräckligt med film, jag vill mest sitta upp för att känna att den är hyfsat rak och hur inställningen till vad jag ber om känns men för övrigt tänker jag att de blir som jag vill ha dem (eller förtjänar... :angel:) efter ett tag ändå.

Jag har aldrig ångrat ett köp och alla har hittat en plats i hjärtat även om vissa fått större plats än andra. :)

Jag går i princip bara på känsla, jag går i varje fall inte på förnuft 😅 Måste finnas ett "klick" där, och det finns verkligen inte med alla hästar. När det väl infinner sig vet jag att det är rätt.

Inser att enda jag egentligen ångrar är köpet jag inte gjorde i år. 💔 100 % känsla och jag kan inte släppa tanken på den hästen.

IMG_7353.webp

Vid hästköp!
Hur resonerar ni?
Har läst väldigt mycket annonser och tittat på ännu fler videos av olika hästar.

Idag var jag på en första provridning och nu är jag kär! 😍
Men det kanske inte är den hästen jag behöver?
Den är också lite i äldsta laget, född 2012 och inte gjort så mycket, men så häftig känsla! 😍
Går mest på känsla.

Känns det rätt är det kanske just den jag behöver.
Men nu när jag kollade senast sorterade jag bort unghästar direkt och kollade inte på de då jag redan har en unghäst.

Född 2012 är väl ingen ålder om den inte tävlats/ridits hårt..

@Sryoqwe
Det där med ålder och kön går sådär 🤣, min intresse-lista just nu har allt mellan 3,5-åringar till 14, flera i både fel kön och färg (jag skulle ju inte ha en skimmel!) Men storlek är jag nog mer noggrann med.

Jag tror jag är ute efter en känsla! Men jag vågar inte bara gå på känsla.
En grundlig veterinärbesiktning är ju lämpligt.
Förutom att försöka hitta eventuella veterinära problem, vad skulle vara fel med att gå på känslan? 😇

Jag vet knappt vad jag går på. Senaste köpen har varit häst till barnen, och då har jag misslyckats när jag valt "rätt", och det har blivit bäst när barnet valt "fel" häst.

Så jag ska inte uttala mig med denna tveksamma track reckord.

Till mig själv valde jag dock en häst baserat på känsla. Det blev jättebra. Hon hade flera delar jag kunde gått bet på. Relativt nyss inriden, känslig men med ett ljuvligt temperament som vägde upp alla but:s and maybe:s. Hon var iaf inriden.

Mina övriga köp har varit oinridna unghästar.

Korkat och urdumt, men jag älskar dem ändå!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka