FÖrsÄkra Gammal HÄst - HjÄlp!

Sv: FÖrsÄkra Gammal HÄst - HjÄlp!

Man kan alltid försöka, men jag tvivlar jag med... :p

Tycker så synd om dig som hamnat i den här sitsen!

Hoppas att det kan lösa sig på något sätt!

Jag funderade också på katastrof, men om det bara täcker skador på häst vid katastrof, ej bil eller tåg eller vad nu mer som är inblandad, så tror jag inte riktigt att det är värt det. Jag ska nog anntingen ha kvar honom oförsäkrad och bara vara väldigt försiktig (värre än vad jag redan är :p) eller så ska jag och min tränare leta efter ett nytt hem, för han är en sånn underbar häst, så min tränare tror att han skulle gå att omlpacera. Han är välutbildad och så himla lugn, perfekt läromästar :)!

Tack tack! Jag börjar faktiskt tro att jag ska ha kvar honom nu, har pratat med stallägaren och min tränare och nu känner jag mer att det kanske är okej att ha en oförsäkrad häst, speciellt om det är Larry det gäller, han är så lycklig nu! Jag vill inte ta bort honom (än). :)

Vilken tråkig situation..

Men faktiskt så tycker jag att du ska ha hästen kvar.
Om den nu mår bra och ni trivs tillsammans så är ju det den bästa lösningen.

Har själv en gammal oförsäkrad häst.
Jag fick honom när han var 17 år och det gick inte att nyteckna honom. Han hade aldrig vart försäkrad tidigare då den tidigare ägaren hade så pass många hästar att det inte lönade sig att betala så mycket i premier. Bättre att betala veterinärkostnaderna när dom kom.

Naturligtvis hade jag velat att det skulle gått att teckna en veterinärvårdsförsäkring på min gubbe, det hade ju vart bra.
Dock så är han idag en pigg och frisk 22 åring som under de 5 år jag haft honom endast behövt veterinärvård 1 gång. (förutom vaccinationer och tandkontroll)

Hade jag betalat premier under 5 år på honom så hade jag förlorat pengar på det om jag jämför vad den enda veterinärvården kostade mig.

Skulle det bli någon stor skada på honom så skulle jag ju inte välja att tex operera, han är ju gammal nu och ett sådant ingrepp vill jag inte göra på en äldre häst.

Min andra häst är försäkrad, han har jag haft veterinär ute till ett antal gånger, dock så har jag aldrig fått tillbaka något från försäkringsbolget, för det har knappt gått över självrisken.(bara med någon 100 lapp och det struntade jag i att skicka in om)

Så, nog tycker jag att du ska ha kvar din häst. Lägg undan vad du skulle ha betalat i försäkringspremie på ett eget "skadekonto" så har du ju lite pengar undanstoppade om det blir någon skada.

Doneloge skrev:
Nej, jag har inte missuppfattat nånting. Ägaren kommer troligtvis att avliva hästen om vi inte kan försäkra honom (för jag vill/kan inte ha kvar hästen då). Hon har nämligen själv inte råd att ha honom heller och det kommer inte gå att skänka bort honom.

Förstår inte alls!?!? Varför kan inte du ha kvar hästen om den är oförsäkrad??? Om oturen är framme så kan ni ju ta avlivningsbeslutet då istället!

Det verkar helt sjukt att avliva en i övrigt frisk häst för att den inte kan försäkras...... :cry:

Jag kan tillägga att jag har 8st pållar själv som helt VALFRITT är oförsäkrade eftersom premierna är helt sjukt höga..... Alltså kan man själv sätta undan pengar varje månad (exakt samma summa som försäkringspremien) och ha till hands vid ev. veterinära utgifter.

Det är inte mitt beslut, han är inte min foderhäst längre. Han skulle bara tas bort om jag väljer att inte ha kvar honom, men tränaren ska hjälpa mig att hitta en ny ägare om det blir så...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag undrar hur mycket ni rider era gamla hästar. Jag har ett kallblods sto som är 27 år. Pigg och mår bra men vet inte hur mycket...
Svar
12
· Visningar
981
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 845
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 902
Senast: MalanMjöl
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 172
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31