Försäkring häst

Bukefalos 30 år!

Mig med. Jag har 3 hästar varav 1 har typ 20 000 i liv kanske (halvblod) och 1 har 10 000 i liv (halvblod). Den 3e har ingen livförsäkring.
Varför har du ens liv på så små belopp? Blir de utdömda så har du ju ändå lagt mer på behandlingen än så (i regel).

Under 50' hade jag inte tyckt det var värt det. Men jag kanske tänker fel? :confused:

Varför har du ens liv på så små belopp? Blir de utdömda så har du ju ändå lagt mer på behandlingen än så (i regel).

Under 50' hade jag inte tyckt det var värt det. Men jag kanske tänker fel? :confused:
Det har varit mer för att täcka avlivningen. Jag har aldrig satt ihop det med nån behandling.
10 var det det kostade mig att seminera osv stoet o försäkringsbolaget ville att jag skulle ta liv på det beloppet. Eller ja, det gjorde jag ju då ifall nåt gick åt skogen. Nu är han ju 3.

Allmän reflektion:

Vad gäller försäkrat livvärde, så har jag nyligen avlivat en häst som blev utdömd. Hon hade ett livförsäkringsbelopp på 40.000 och del av det gick till själva avlivningen.

Det hade varit trist att inte få ut de pengarna då jag tyvärr inte hade henne ens ett år.

Men låt säga att jag hade haft hästen i fem år? Då hade jag ju kunnat spara ihop hennes livvärde på samma tid?

Det gör att jag är mindre benägen att ha ett livvärde på mina hästar, eftersom det kostar såpass mycket pengar.

Å andra sidan, om hästen skall försäkras av någon annan, så är det ju bättre om hästen redan innan är bättre försäkrad.

Men... och nu blir det lite cirkelresonemang, jag är ju köpare själv då och då, och jag har ju själv sänkt livvärdet. Min 40.000-kronors häst, sänkte jag livvärdet på... Så dumt, i efterhand.

Jag valde en trav- och galoppförsäkring på min gamle shetlandsponny. 40’ i veterinärvård, 3600 i självrisk. Försäkringspremie: 470:- per år! Den täcker trots allt dom vanligaste åkommorna 🙂 Kommer ej utreda smärtproblematik/hälta på en snart 20-årig ponny.

Det har varit mer för att täcka avlivningen. Jag har aldrig satt ihop det med nån behandling.
10 var det det kostade mig att seminera osv stoet o försäkringsbolaget ville att jag skulle ta liv på det beloppet. Eller ja, det gjorde jag ju då ifall nåt gick åt skogen. Nu är han ju 3.
Har 40 i liv på min och det är för att täcka avlivning och ev lite buffert till nya hästköpet

Jag valde en trav- och galoppförsäkring på min gamle shetlandsponny. 40’ i veterinärvård, 3600 i självrisk. Försäkringspremie: 470:- per år! Den täcker trots allt dom vanligaste åkommorna 🙂 Kommer ej utreda smärtproblematik/hälta på en snart 20-årig ponny.
Har samma på min :D
Hältutredde ändå och behandlade, rimligt mycket (tyvärr hjälpte det inte :( hade nog inte gått vidare med CT/MR oavsett försäkring eller inte, det var veterinärens nästa förslag typ).

En längre boxvila hade aldrig varit aktuellt för min stora häst oavsett, därför jag funderar på om det verkligen är värt att försäkra honom.
Det handlar alltså inte om pengar i det fallet utan hästvälfärd.
Jag förstår det, har också haft en sån häst. Problemet som jag upplevt kan uppstå är när man från början inte vet hur skadan kommer att sluta. Vad gäller den hästen så tog jag bort hennes försäkring när hon fyllde 22 och sista fölet var avvant. När hon var 27 fick hon kolik en kväll, och medan vi väntade på jourveterinären bestämde jag mig för att jag skulle ta bort henne om det inte kunde lösas i stallet. Nu gick det och hon levde i ytterligare ett och ett halvt år.

Med hennes dotter som fick en broddspark började det med ett telefonsamtal som sa att hon fått ett sår på hasen och vill inte gå in från hagen. Jag fick kasta mig i bilen och försöka få tag i jourveterinären. Jag tänkte egentligen bara såromläggning och smärtstillande, men fram tills dess hade jag lyckats vara hästägare i 20 år utan några större skador, om man bortser från ett föl som dog tre dagar gammal.

Så har jag också tänkt. Man vet ju inte i vilken ekonomisk situation man är I när det blir enda utvägen typ.

Men spelar det roll för dig vad livbeloppet är?
Det är ju få hästar som är försäkrade i det belopp de ska säljas för. Det blir ju ofantliga summor att ha liv och användbarhet i säg 250 000 i några år för att inte ha risk för reservationer hos en ny ägare.

Försäkrad (användbarhet) till försäljningspriset då eller har försäkringsvärdet betydelse för dig?
Svarar båda. Jag vill att det ska finnas en livförsäkring och jag vill ha möjlighet att höja till inköpsbeloppet om jag vill, utan reservationer.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka