Försäkring - människa?

pixietail

Trådstartare
Har tänkt en del på huruvida jag är försäkrad på något vis eller inte när jag spenderar tid med och ovanpå min "vildhäst" (d-ponny med mycket stor personlighet), eller om jag kanske borde teckna något? Är det något som borde ingå i hemförsäkringen (som står på sambon, ingår jag automatiskt i den när vi är skrivna på samma adress men bara han står på lägenhetskontraktet och själva försäkringen? eller borde jag/vi ringa dom?) eller borde man teckna någon specifik olyckfallsförsäkring? Hur gör ni? Man vet aldrig när olyckan är framme... har jag börjat tänka nu iallafall, när hästen är halt och står och jag har TID att tänka på annat än att hålla mig kvar på hästryggen ;)

Sv: Försäkring - människa?

Jag har faktiskt sett över mitt försäkringsskydd. Det är dyrt om det händer något, jobbet blir lidande, pengarna tryter etc.

Kolla hemförsäkringen först, oftast ingår inget där. Är du med i facket, kan du ha olycksfall genom dem. Mamma & pappa kanske har någon sedan du var barn?

Annars, ring ditt försäkringsbolag. Folksam har en försäkring för oss som håller på med hästar, Hästsäker.

Jag har liv- och olycksfallsförsäkring. En särskild sjukvårdsförsäkring genom jobbet har jag också.

Jag har hemförsäkring samt en olycksfallsförsäkring. Detta pga. de allvarliga skador man riskerar att få när man håller på med hästar.

Jag har en speciell olycksfallsförsäkring som jag får en rejäl klumpsumma om jga eller någon i familjen hamnar på sjukhus minst 1 dygn.

Är hästen försäkrad nyligen i Agria så har jag för mig att det ingår en försäkring som täcker upp olycksfall för den person som är med i olycksögonblicket.

Hästen är försäkrad i Agria, tecknad december -06. Kanske värt att titta på.

Kan man teckna Folksam's Hästsäker även om man inte har hästen i folksam?

Jag tittade på sambons hemförsäkring nu (länsförsäkringar) och jag ingår inte i den, men med ett telefonsamtal och en premiehöjning på 200kr/år gör jag, och där ingår någon sorts Privat olycksfallsförsäkring.

Är hästen försäkrad nyligen i Agria så har jag för mig att det ingår en försäkring som täcker upp olycksfall för den person som är med i olycksögonblicket.

Saxat fr: http://www.lrfforsakring.se/LrfForsakringNodeServlet?command=layout&n=1216

Agria Incident

Genom ett samarbete med Agria Djurförsäkring är LRF Försäkring försäkringsgivare för Agria Incident. Agria Incident är en världsunik försäkringslösning som täcker alla personskador som en häst orsakar.

Från och med 1 januari 2002 ingår den som standard i alla Agrias hästförsäkringar.

Försäkringen är knuten till hästen och skyddar alla personerna runt omkring. Det innebär att den gäller oavsett vem som drabbas och om det finns ett försäkringsskydd eller inte.

Många människor har begränsade olycksfallsförsäkringar genom sitt arbete, sin skola eller fritidsorganisation. Detta gör att de, likväl som de som är dubbelförsäkrade inom vissa områden, kan vara helt oförsäkrade inom andra. Agria Incident täcker det hästen orsakar.

Fakta om Agria Incident
Försäkringen gäller med den Agriaförsäkrade hästen.

Agria Incident ingår i alla Agrias hästförsäkringar, kostar inget extra och täcker personolycksfall som direkt orsakas av en Agriaförsäkrad häst.

Agria Incident innehåller tre delar: ersättning för kostnader vid skada upp till 100 000 kronor, invaliditetsskydd på upp till 200 000 kronor och ersättning vid dödsfall på grund av olycksfall på 40 000 kronor.

Agria Incident är resultatet av ett samarbete mellan Agria Djurförsäkring, Länsförsäkringar och LRF Försäkring.

Då borde jag ha den, gällandes mig och de i min närhet som hanterar hästen t.ex. mig och min sambo?

Edit: Det har jag, enligt försäkringsbrevet: Agria Incident ingår. Det var ju förträffligt smidigt.

Senast ändrad:

Jag har tecknat en olycksfall försäkring i IF.
Den gäller dyngnet runt för alla olycksfall, alltså inte bara i samband med hästen!
Inte specielt dyr 650:- helår det var det värt!

Vad bra att du kollade upp det!
men tänk på att förs. gäller endast om det händer ngt när hästen är inblandad och är orsakande till skadan

Tänk på att Incident är en "liten" olycksfallsförsäkring - det är inga jättebelopp som kan utbetalas enligt den om jag förstår det rätt. Vill du ha ett riktigt bra skydd bör du alltså teckna en egen olycksfallsförsäkring!

Jag har nyss tecknat en olycksfallsföräkring.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring... 3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 712
Senast: nullo-modo
·
Samhälle Jag har fått två fakturor. En exakt enligt offert. Offerten har jag fått efter att hantverkaren var och kollade på bostaden. Det var...
Svar
0
· Visningar
579
Hästvård Jag har nyligen lärt mig den hårda vägen att en A1-försäkring inte nödvändigtvis täcker ens hältutredningen ifall diagnosen inte täcks... 2
Svar
29
· Visningar
4 476
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka