Försäkringen

Bukefalos 30 år!

Nu så har vi inte hund längre, men om försäkringar.

Jag försäkrar hela min gård för den summan, inklusive verksamheten och 3 bostadshus.
En annan variant är att spara de pengarna själv i stället och hoppas på det bästa. På 10 år blir det 180 000:- som du med tur har kvar och kan använda till något roligare.

Sen går det väl knappt att ha tillräckligt hög försäkring för att verkligen klara allt om hunden är riktigt illa ute. En bekants tik fick pyo på akuttid, och kanske en vecka efter operationen gick såret upp väldigt ordentligt och det var akut in igen (troligtvis helg också). Hon låg nog där någon dag, men i slutändan överlevde inte hunden, och trots ordentlig försäkring hade de fått betala ca 100K själva.

Jag försäkrar hela min gård för den summan, inklusive verksamheten och 3 bostadshus.
En annan variant är att spara de pengarna själv i stället och hoppas på det bästa. På 10 år blir det 180 000:- som du med tur har kvar och kan använda till något roligare.
Och avliva hunden om det händer något då?

Har inte svar på hur det fungerar att byta men såhär resonerar jag iallafall. När försäkringen blir för dyr enligt mina mått mätt ryker först livförsäkringen, sedan kommer jag ändra till en mindre omfattande variant för jakthund. Skulle den tangera TS summor hade jag sagt upp den helt, satt en summa som jag anser är rimligt att lägga på veterinärvård på ett konto, sedan är det slut. Betala närmre 20 000 per år för en säkring gör jag inte, kanske inte 10 000 heller.

Som en jämförelse bara, jag har min snart 5 åriga whippet i Folksam (120k veterinär vård, 3500 + 25% självrisk) betalar 3895 kr/år. Min mamma och syster har sina whippar (6 och 7 år) i Agria, över 10k om året per hund. Tror de har 120k vetrinärvård också, möjligen lägre rörlig självrisk.
De ska kolla och byta innan deras förnyas i höst. Ingen av hundarna har nyttjat sin försäkring.

Som en jämförelse bara, jag har min snart 5 åriga whippet i Folksam (120k veterinär vård, 3500 + 25% självrisk) betalar 3895 kr/år. Min mamma och syster har sina whippar (6 och 7 år) i Agria, över 10k om året per hund. Tror de har 120k vetrinärvård också, möjligen lägre rörlig självrisk.
De ska kolla och byta innan deras förnyas i höst. Ingen av hundarna har nyttjat sin försäkring.
Ja, bara av att köra 25 % rörlig kommer man ju ner en del. Men det gör jag helst inte…

Däremot verkar Sveland ändå betydligt billigare så kommer kolla på att byta dit. 😅

Ja, bara av att köra 25 % rörlig kommer man ju ner en del. Men det gör jag helst inte…

Däremot verkar Sveland ändå betydligt billigare så kommer kolla på att byta dit. 😅
Jag bytte från sveland till folksam stor. Blev mycket billigare och jag fick väldigt mycket mer för pengarna. Jag kan ha hunden livförsäkrad och jag har 120 i vetrinär mot ingen liv och endast 20 i veterinär hos Sveland. Sveland täcker väldigt lite sett till vad du betalar.

Och avliva hunden om det händer något då?
Nej betala från kontot som man har sparat pengarna på.
Med en investering i fonder på ett ISK-konto så blir det mycket pengar till veterinärvård.

Det förutsätter att man antingen kan lägga ut de pengarna om det händer något eller att man börjar tidigt med sparandet i stället för att köpa en försäkring.
Jag gjorde så ett tag när jag hade många hästar.

När hunden eller hästen så småningom går ut tiden så kan man ju hoppas att det har blivit pengar kvar.
Om du har 90 000:- i veterinärvård på försäkringen, så är det väl ungefär den summan som du behöver ha på kontot.

Nej betala från kontot som man har sparat pengarna på.
Med en investering i fonder på ett ISK-konto så blir det mycket pengar till veterinärvård.

Det förutsätter att man antingen kan lägga ut de pengarna om det händer något eller att man börjar tidigt med sparandet i stället för att köpa en försäkring.
Jag gjorde så ett tag när jag hade många hästar.

När hunden eller hästen så småningom går ut tiden så kan man ju hoppas att det har blivit pengar kvar.
Om du har 90 000:- i veterinärvård på försäkringen, så är det väl ungefär den summan som du behöver ha på kontot.

Jag har god ekonomi och investerar regelbundet (är fondförvaltare så det kanske förklarar ett och annat 😂). Det är dock pengar jag helst inte rör och nu har vi nyss sålt bostad och är på väg att köpa en ny lägenhet i innerstan med renoveringsbehov, så en försäkring är värt väldigt mycket för mig just nu där jag är i livet. Om något år kanske det är mindre nödvändigt dock ☺️

Jag har god ekonomi och investerar regelbundet (är fondförvaltare så det kanske förklarar ett och annat 😂). Det är dock pengar jag helst inte rör och nu har vi nyss sålt bostad och är på väg att köpa en ny lägenhet i innerstan med renoveringsbehov, så en försäkring är värt väldigt mycket för mig just nu där jag är i livet. Om något år kanske det är mindre nödvändigt dock ☺️
Jag gick plus på att vara mitt eget försäkringsbolag.
Men då gällde det 15 hästar.
En annan fördel var att jag inte behövde förhandla med försäkringsbolaget om behandlingar utan kunde bestämma det själv.
T.ex. behandla en häst med fång onödigt mycket och länge, den blev frisk efter ett år.

Jag bytte från Agria till Folksam och sänkte mina kostnader med 2/3. De var 12 resp 13 år när jag bytte (kelpie). Jag tror det lönar sig att ringa och prata med dem för att få ner kostnaderna så mycket som möjligt. Men ha ett högt försäkringsbelopp på sjukvård! Det krävs verkligen inte mycket för att komma upp i närmare 100 tkr. Lite infektion eller något som kräver operation och ett par dygn som inlagd räcker.

Här är min tråd med liknande funderingar: https://www.bukefalos.se/threads/forsakring-var-gar-smartgransen.1508735/#post-19882966

I mitt fall betalade jag upp till ca 16.500 i premie och då var hunden 10 år sen valde jag att sänka från 60.000 i ersättningsnivå till 30.000 då de året efter ville ha strax över 20.000 i premie och jag tänkte ändå inte göra några större ingrepp + hade bytt till billigare medicin. Valde hemförsäkring i det bolaget också, blev billigare även fast jag redan hade gratis hemförsäkring.

Min försäkringspremie höjdes med 40 % på ett bräde precis, jag höll på att storkna. Gick från 10 tkr till 14 tkr om året.
Har precis samtalat med försäkringsbolaget som skulle räkna på lite olika alternativ och återkomma till mig. Ska bli spännande att se vad de säger. Deras förklaring var att hon precis passerat sju år men en höjning med FYRTIO procent känns barockt.

Min försäkringspremie höjdes med 40 % på ett bräde precis, jag höll på att storkna. Gick från 10 tkr till 14 tkr om året.
Har precis samtalat med försäkringsbolaget som skulle räkna på lite olika alternativ och återkomma till mig. Ska bli spännande att se vad de säger. Deras förklaring var att hon precis passerat sju år men en höjning med FYRTIO procent känns barockt.
Slutresultatet blev 7700 kr om året istället för 13800 kr. Med BÄTTRE villkor. 🙃 ring och förhandla, säger jag bara.

Fast jag hade då inte vågat räkna med att aldrig behöva söka veterinärsvård under en 10 års period så jag tycker inte man kan tänka eller räkna så. Händer något kan det tyvärr snabbt bli höga summor. Bara att ta bort en skadad tand kostade ca 12 000 kr för Ascot för ca 3 år sedan. Dra mjölktänder på Otis kostade ca 18 000 kr i januari i år. Och då är ju detta relativt snabba ingrepp. Händer något där hunden behöver ligga inne över natten är man snabbt uppe i högre summor.

Nu, 18 000 om året är en jättehög avgift, det håller jag verkligen med om.

Fast jag hade då inte vågat räkna med att aldrig behöva söka veterinärsvård under en 10 års period så jag tycker inte man kan tänka eller räkna så. Händer något kan det tyvärr snabbt bli höga summor. Bara att ta bort en skadad tand kostade ca 12 000 kr för Ascot för ca 3 år sedan. Dra mjölktänder på Otis kostade ca 18 000 kr i januari i år. Och då är ju detta relativt snabba ingrepp. Händer något där hunden behöver ligga inne över natten är man snabbt uppe i högre summor.

Nu, 18 000 om året är en jättehög avgift, det håller jag verkligen med om.
Jag håller med inte ung.

Jag har de summorna sparade oavsett. Så i flera fall struntar jag faktiskt i försäkringen och står för risken själv.

Sålänge din hund inte varit sjuk innan så kan du byta bolag. Ta bort liv och höj den fasta självrisken. Ha kvar den rörliga på 15 %. Rekommenderar Sveland eller folksam!

Väldigt ovanligt att hundar blir 18 år gamla dock så några 180 000 blir det nog inte man sparar.

Liknande trådar

• Hundförsäkring
  • Problem med sambons ex..
  • Byta försäkringsbolag?
  • Byta försäkringsbolag

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026