Försäkringen

Bukefalos 30 år!

Fast jag hade då inte vågat räkna med att aldrig behöva söka veterinärsvård under en 10 års period så jag tycker inte man kan tänka eller räkna så.
Nej det kan man ju inte räkna med.
Men om man spara 180 000:- på 10 år så har man råd med det.
Och med litet tur blir det pengar över.

Jag tänkte att man började när hunden är valp.
Det är mycket vanligt att hundar blir 10 år gamla.
Försäkringen börjar aldrig med att kosta 18.000 kr så det blir ändå inga 180.000.

Och med lite otur blir det 100.000 back. Det är såklart en risk man kan ta, om man har råd eller är okej att avliva.

Vad kostar försäkringen för en hund i 10 år då?
Totalt?
Hur långt är ett snöre?

Min äldre hund är 10 år i September och kostar nu ca 6500 kr/år. Min 2 åriga hund kostar ca 3.300 kr/år. Uppskattar att det var ungefär det jag betalade för äldre hunden när jag tog över hans försäkring vid 2 års ålder. Så om vi låtsas att jag haft honom från 0-10 år mellan 40-50 tusen, totalt. Då höjde jag också försäkringens tak för något år sedan vilket gjorde det dyrare.

Min numera avlidna tik däremot började högre, runt 4.500 kr (då var hon 3 år). Under hennes 10 år gjorde jag en del förändringar, ex. byte till fast+rörlig för att få ner premien så jämförelsen blir inte helt korrekt men vid 10 år kostade försäkringen 16.500 kr. Så en bit över 100.000 totalt?

Grejen är också att försäkringsbolagen inte berättar innan hur dyr försäkringen kommer bli om 10 år. De vet de inte ens själva eftersom det beror på massa variabler.

I mitt fall har jag gått back på den äldre hundens försäkring. I år är nog första året jag fått tillbaka mer än jag betalt in i premie. Vi har haft tur. 50.000 är två dagars inläggning på Djursjukhus. Tvärtom med tiken, försäkringsbolaget har betalt way more än jag betalt i premie. De är back över 100.000 kr på oss.

Med det menar jag inte att man behöver inte ha försäkring. Men exakt hur mycket man sparar in i premie går inte att säga innan och huruvida du faktiskt tjänar några pengar går inte att veta.

Senast ändrad:
Vad kostar försäkringen för en hund i 10 år då?
Totalt?
Min äldsta hund är född 2013. Jag kunde inte se de första årens försäkring smidigt, eftersom det var ett annat bolag, men kunde se från 2017 och framåt (så jag kan ju också gissa mig till ungefär vad det skulle ligga på de tidigare åren). Sammanlagt har jag betalat ca 40 000 kr i försäkringspremier för henne (om snabbräkningen i Excel stämde, kan behöva dubbelkollas). Blandrastik, kastrerad efter pyo när hon var 10/11 år, försäkrad i 60k, 15% och 3500 kr (minns inte vad det låg på i tidigare bolaget). Hon är den hunden som varit mest skadad, och jag har av försäkringsbolaget fått ut ca 135 000 kr genom åren (dvs det som försäkringen betalat ut, sen har jag ju betalat en del själv i och med fasta och rörliga självrisker).

Pudeltiken blir 10 år i år, har inte använt sin försäkring förrän i år, och kostar mer varje månad än den äldre blandrasen - så för henne har försäkringsbolaget än så länge tjänat pengar (eller, hennes premier har betalat för blandrasen :p )

Med det menar jag inte att man behöver inte ha försäkring. Men exakt hur mycket man sparar in i premie går inte att säga innan och huruvida du faktiskt tjänar några pengar går inte att veta.
Det får man ju ta och räkna på.
Men om man har flera hundar så går det nog plus på att vara sitt eget "försäkringsbolag".

Men om man har flera hundar så går det nog plus på att vara sitt eget "försäkringsbolag".
Som sagt, det går inte att räkna på eftersom du inte vet innan hur prisutvecklingen kommer se ut eller exakt hur sjuk hund du kommer få. I mitt exempel skiljde det ca 1.000 när försäkringen började och 10.000 kr år 10.

Om man har väldigt många hundar är det nog vanligare att man inte har försäkring ja, eller kanske bara olycksfall. Undantag uppfödare eftersom förlossningar innebär en rad risker som snabbt blir dyrt.

Min äldsta hund är född 2013. Jag kunde inte se de första årens försäkring smidigt, eftersom det var ett annat bolag, men kunde se från 2017 och framåt (så jag kan ju också gissa mig till ungefär vad det skulle ligga på de tidigare åren). Sammanlagt har jag betalat ca 40 000 kr i försäkringspremier för henne (om snabbräkningen i Excel stämde, kan behöva dubbelkollas). Blandrastik, kastrerad efter pyo när hon var 10/11 år, försäkrad i 60k, 15% och 3500 kr (minns inte vad det låg på i tidigare bolaget). Hon är den hunden som varit mest skadad, och jag har av försäkringsbolaget fått ut ca 135 000 kr genom åren (dvs det som försäkringen betalat ut, sen har jag ju betalat en del själv i och med fasta och rörliga självrisker).

Pudeltiken blir 10 år i år, har inte använt sin försäkring förrän i år, och kostar mer varje månad än den äldre blandrasen - så för henne har försäkringsbolaget än så länge tjänat pengar (eller, hennes premier har betalat för blandrasen :p )
Jag dubbelkollade excelberäkningen nu, och det stämde inte, utan det var någon rad som inte hängde med - 47 000 kr, snarare än 40 000 kr. (men hunden är ju då äldre än 10 år)

Jag dubbelkollade excelberäkningen nu, och det stämde inte, utan det var någon rad som inte hängde med - 47 000 kr, snarare än 40 000 kr. (men hunden är ju då äldre än 10 år)

Ökade gissningen på äldsta hundens första år, och kollade även de andra (ja, jag är en excel-nörd som gillar siffror :p )

2013 blandrastik kastrerad 20242016, pudeltik okastrerad2022, blandrastik okastreradSumma
Betalt i premie49 094 kr53 833 kr19 791 kr122 718 kr
Fått utbetalt från försäkringen133 602 kr10 175 kr5 857 kr149 634 kr

När jag läser här blir jag lite undrande över vad man betalar.
Jag har själv tre hundar i olika åldrar och raser.
Alla tre har 120 000 i veterinärvård. Självrisk 5000 fast och 15% rörlig.
Självriskperiod 135 dagar.
För alla tre betalar jag 18518 om året. Det är ju långt ifrån vad t ex tsk betalar.

Om ens hund tex behöver ligga inne i några dagar, säg 3-5 dagar, så är risken stor att man är uppe i 50 000 i vetkostnad eller mer. Möjlighet att gå plus utan försäkringar finns väl men sannolikheten tror jag tyvärr är låg

På min hund som är 10 år så har jag gått plus på försäkringen och då har hon bara råkat ut för pyo och tandfraktur.

Betalar ca 12k per år för tre hundar. 120 000 på två och en på 60 000. 1800 fast och 25% rörlig.

Försäkringsbolagen ägnar sig ju inte åt välgörenhet, så de lägger sina priser för att täcka alla kundernas vårdkostnader + sin personals lön + vinst (som vad jag har hört generellt sett är betydligt högre än veterinärbolagens..). Rimligtvis blir det alltså billigare för den genomsnittliga djurägaren att inte ha försäkrat. MEN det förutsätter ju att man har tillräckligt god ekonomi för att kunna täcka allt man vill göra i vårdväg, även om man skulle få ett djur som är dyrare i vård än genomsnittsdjuret. Har man många djur jämnar det väl oftast ut sig, men har man otur och alla gör något olämpligt samtidigt en lördagkväll (kalasar på något olämpligt som ger magsjuka/förgiftning/fastnar i tarmen, hamnar i en olycka eller liknande) kan det ju bli väldigt stora summor även om prognosen är bra. Även om man "bara" har ett djur och det får t.ex. en okomplicerad fraktur och en rejäl magsjuka samma år kan det ju bli mycket pengar, och det vore tråkigt att behöva avliva ett i övrigt friskt, ungt djur för sådant.

Min första hund maxade sin försäkring och dog 18 mån gammal. Fick ju ut fullt liv också som gick till inköpet av ny. Så det hade definitivt varit tufft utan försäkring på honom, den kostade knappt något då dessutom. Under 2k för ett år.

När jag läser här blir jag lite undrande över vad man betalar.
Jag har själv tre hundar i olika åldrar och raser.
Alla tre har 120 000 i veterinärvård. Självrisk 5000 fast och 15% rörlig.
Självriskperiod 135 dagar.
För alla tre betalar jag 18518 om året. Det är ju långt ifrån vad t ex tsk betalar.

Allt beror ju på vad för ras du har. Det här är vad tollare kostar och sedan finns det vissa något billigare bolag. Men några 18000 för tre tollare tror jag inte man får om man vill ha ett rimligt vetbelopp 😜 (om det inte finns någon helt otrolig flerhundsrabatt jag inte vet om)

Jag har fått min nya räkning för en av hundarna nu. De höjer med 500 och då blir årspremien 5500 kr.

Den hunden är livförsäkrad för 25000 kr, självrisk 2000 plus 25 proc och inkl rehab och mediciner.

Kanske är det ganska prisvärt?

Detta är Folksam.

Ökade gissningen på äldsta hundens första år, och kollade även de andra (ja, jag är en excel-nörd som gillar siffror :p )

2013 blandrastik kastrerad 20242016, pudeltik okastrerad2022, blandrastik okastreradSumma
Betalt i premie49 094 kr53 833 kr19 791 kr122 718 kr
Fått utbetalt från försäkringen133 602 kr10 175 kr5 857 kr149 634 kr
Ja det där förklarar ju de höga premierna.
Någon annan måste ju täcka upp för den förlusten hos försäkringsbolaget.

Ja det där förklarar ju de höga premierna.
Någon annan måste ju täcka upp för den förlusten hos försäkringsbolaget.
Ja, min äldsta hund har definitivt använt sin försäkring (korsbandsskada, juvertumör, malignt lymfom, livmoderinflammation, knäckta tänder etc). Så jag kan ju inte precis klaga på premierna eftersom hon fått ut mer än alla de tre hundarnas premier tillsammans :p Men det är ju just det - vissa hundar (och andra djur) är mer friska, andra är mer otursdrabbade och sjuka - och man vet inte vilket i förvägen.

Sen är det ju också lite olika om det är en "dyr" skada med bra prognos, eller något som inte går att göra så mycket åt annat än att avliva när djuret mår för dåligt. Äldsta hundens korsbandsskada var ju dyr då när det hände, men prognosen var ju god och hon har sedan dess levt ett bra liv utan att det har påverkat henne. Samma med livmoderinflammationen, juvertumören etc. Så hon har ju varit väldigt dyr, eftersom hon har överlevt allt som hänt henne utan några komplikationer.

Pudeln, å andra sidan, kommer nog aldrig använda sin försäkring särskilt mycket - men kommer nog inte bli lika långlivad som den äldre. Hon satte i sig en stor mängd choklad en julafton, vilket kostade några tusenlappar, men annars har hon varit helt frisk tills nu när hon plötsligt fått problem med artros och en svag hälta som än så länge inte försvunnit. Om hon inte blir bättre nu den närmsta tiden med rehab etc så är sista chansen Librela, där inte särskilt mycket (om något alls) går på försäkringen. Funkar inte det och hon fortfarande verkar lite påverkad avlivas hon nog.

Samma sak med hästarna jag haft - en häst jag hade fick problem med hälta när hon var äldre, men jag valde att ta bort henne snarare än göra en massa ordentliga utredningar. Hon kostade inte försäkringsbolaget många kronor. Samma med hästen som togs bort pga melanom, hon använde aldrig försäkringen eftersom jag valde att ta bort henne istället för att börja operera bort knutorna en efter en samtidigt som de fortsatte att växa. Däremot har försäkringen använts för hästen som behövde operera patellaupphakning, kolik etc, och hästen som blev huggormsbiten, och nu senast hästen som fick ett sår i munnen. Det har alla varit saker med god prognos. Dyrare, men hästen lever och mår bra efteråt.

Självklart går man plus under förutsättning att inget händer. Men det man betalar för är ju att någon annan tar på sig risken att punga ut pengar OM något händer. Precis som med alla andra försäkringar. Med hundförsäkringar har du också större osäkerheter då veterinärvården har skenat i pris, och jag antar att försäkringsbolagen försöker balansera lite för framtida kostnader för att kunna hålla en någotsånär jämn premie. Och självklart ska de göra vinst också.

Kostnaderna för att försäkra hundar behöver angripas på ett sätt, dels genom konkurrens (vilken jag anser är god, även om SKK tycker att det är rimligt att framhålla ett försäkringsbolag framför alla andra) och dels genom kostnaderna för veterinärvård. Så länge det är kutym att behandla allt kommer kostnaderna fortsatt vara höga, även om man förbjuder allt för stora vinster, tvingar fram bättre konkurrens. Jag tycker att man behöver underlätta för djurägaren att välja bort den dyraste vården. Förr hette det "vi kan inte göra mer". Nu ska det kanske heta "vi kan inte göra mer för en rimlig kostnad" istället för "här har du vårt utbud av alla möjliga behandlingar och undersökningsmetoder".

Liknande trådar

• Hundförsäkring
  • Problem med sambons ex..
  • Byta försäkringsbolag?
  • Byta försäkringsbolag

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd