Jag bytte försäkring på mina äldsta när de var ca 5 och 2 år, och båda hade varit friska utöver en lätt öroninflammation på den äldsta. Inga reservationer, och inga krångel sen när försäkringen behövts. Men de har ju inte heller haft några stora problem innan försäkringen ändrades - allt har kommit efter.
Jag har alla mina tre tikar försäkrade i 60K, 15% och ca 3500 kr fast självrisk och betalar mellan 5000 och 8500 kr per hund (olika raser och åldrar, äldsta är kastrerad efter pyo).
För mig har den summan räckt för korsbandsskada, malign lymfom, ta bort enkla juvertumörer, pyo+knäckta tänder etc. Pyon var ca 1,5 år sedan, och det var kvar tillräckligt mycket för att det inte skulle vara några problem att försäkringen även tog när vi 1-2 månader senare drog ut fyra tänder som hon knäckt. En operations kostnad på 55 000 kr för ju att det fortfarande är ca 16 000 kr kvar på försäkringen. Det hade inte funkat med fler stora operationer samma år, men den som blivit dålig mest har hittills blivit det ca en gång om året, och var 11 år och levde redan på bonustid (och har nu hjärtfel som gör att man inte bör operera). Hade det blivit komplikationer hade jag redan bestämt att avliva.