Försäkringen

Bukefalos 30 år!

machafuko

Trådstartare
Jag fick häromdagen uppdatering på försäkringen för Cessna, min 8-åriga tollare. Ska alltså betala över 18000 för året. Det känns helt galet om jag ska vara ärlig. Man vågar heller inte i första hand byta pga alla reservationer man hört om. Hur resonerar ni? Sväljer ni bara att försäkringsbolagen höjer så hutlöst varje år, eller har någon bytt bolag?

Är det lika illa idag att byta som det var förut?

Jag fick häromdagen uppdatering på försäkringen för Cessna, min 8-åriga tollare. Ska alltså betala över 18000 för året. Det känns helt galet om jag ska vara ärlig. Man vågar heller inte i första hand byta pga alla reservationer man hört om. Hur resonerar ni? Sväljer ni bara att försäkringsbolagen höjer så hutlöst varje år, eller har någon bytt bolag?

Jag betalade tillslut 12000kr per år för min äldre vovve och jag tog det helt enkelt för jag vågade inte byta. Jag har dock hört att man faktiskt kan förhandla med försäkringsbolaget så testa att ring och prata med dom.

Hitintills har jag bara varit tyst och gått med på höjning. Men är inte uppe i din summa ens på 3 hundar?

Har tre stycken försäkrade, liv 15-25', veterinärvård 120', självrisk 2' eller 3,5'+25%. Totalt ca 16 000 kr/år totalt.

Hitintills har jag bara varit tyst och gått med på höjning. Men är inte uppe i din summa ens på 3 hundar?

Har tre stycken försäkrade, liv 15-25', veterinärvård 120', självrisk 2' eller 3,5'+25%. Totalt ca 16 000 kr/år totalt.

Nej, jag har nått en gräns nu där jag faktiskt tycker det är hutlöst för en hund. Jag har liv ca 16’, vetvårz 90’, självrisk någonstans 2-3 och 15 %.

Tollaren är väl inte den billigaste rasen men nu känner jag mig liksom irriterad. Det är bisarra höjningar varje år 😅

Har du livvärde?

Om ja så sparar du mycket pengar på att ta bort den delen.

Se även över hur mycket hunden är försäkrad för. Stor skillnad mellan 120` och 60`.

Vilka ingrepp är du beredd att göra på äldre hund?

Jag har 60 000 veterinärvård och inget livvärde (kastrerad tik på drygt 2 år). Betalar 3918 kr/år.

Jag hade personligen tagit bort försäkringen om vi pratar de siffror du betalar.

Har du livvärde?

Se även över hur mycket hunden är försäkrad för. Stor skillnad mellan 120` och 60`.

Jag har 60 000 veterinärvård och inget livvärde (kastrerad tik på drygt 2 år). Betalar 3918 kr/år.

Jag hade personligen tagit bort försäkringen om vi pratar de siffror du betalar.

Hon fick pyo i vintras och det var visserligen en ”enkel” pyo-op, men bara den gick på dryga 50 lax och det var det lägsta veterinären gissade på i förhand. Mellan 50-90 sa de för en sån op. Jag skrev villkoren precis ovan och det känns inte relevant därför för mig att sänka från 90 än. Hon är ändå ”bara” 8.

Har du livvärde?

Det skiljde 31 kr/månad för mig när jag la till livvärde. Borde väl inte skilja så mkt mellan försäkringarna?
Jag skulle inte våga ha bara 60 längre. Mina äldre hundar har det för att för 12 år sedan räckte det.
Nu tog försäkringen slut när vovve låg inne tors-sön med anaplasma.
8 är ju inte så gammalt tycker jag.

Hutlös summa!
Du kommer ner i rätt mycket i kostnad om du ökar din fasta självrisk (om det går att göra på ditt bolag). Men hade ärligt talat övervägt ett byte, 18.000kr för EN hund nej tack jag hade ringt runt till andra fb-bolag.
Betalar inte ens så mycket för mina tre (varav två är över 13 år och med flera diagnoser) och då har jag betydligt högre veterinärvårdsbelopp.

Hutlös summa!
Du kommer ner i rätt mycket i kostnad om du ökar din fasta självrisk (om det går att göra på ditt bolag). Men hade ärligt talat övervägt ett byte, 18.000kr för EN hund nej tack jag hade ringt runt till andra fb-bolag.
Betalar inte ens så mycket för mina tre (varav två är över 13 år och med flera diagnoser) och då har jag betydligt högre veterinärvårdsbelopp.
Ja, kikar jag runt på några av de stora försäkringsbolagen; Folksam, Sveland, Agria etc verkar det billigaste jag kan komma undan med för att ha ungefär samma vetbelopp vara 1 000kr per månad hos Sveland, vet 80’. Men frågan är hur begränsade villkoren blir om man byter på en äldre hund? Förut var det ju no go, är det fortfarande så?

Bör tillägga att jag alltid kollar 15 % rörlig eftersom det är vad jag har idag. Det är väldigt skönt tycker jag.

Ja, kikar jag runt på några av de stora försäkringsbolagen; Folksam, Sveland, Agria etc verkar det billigaste jag kan komma undan med för att ha ungefär samma vetbelopp vara 1 000kr per månad hos Sveland, vet 80’. Men frågan är hur begränsade villkoren blir om man byter på en äldre hund? Förut var det ju no go, är det fortfarande så?

Bör tillägga att jag alltid kollar 15 % rörlig eftersom det är vad jag har idag. Det är väldigt skönt tycker jag.
Det beror helt på vad försäkringsbolaget säger och om hunden är frisk vs har diagnos och om den varit sjuk i något och hur länge sedan det var. Så man behöver lägga lite tid att prata med varje bolag men det är inte en omöjlighet att byta!

Det beror helt på vad försäkringsbolaget säger och om hunden är frisk vs har diagnos och om den varit sjuk i något och hur länge sedan det var. Så man behöver lägga lite tid att prata med varje bolag men det är inte en omöjlighet att byta!
Okej! Jag ska prata med dem då, helt enkelt. Får väl börja i den änden, är ju inte hållbart med det här priset om man ska ha en till hund snart dessutom. (Självklart klarar jag det, men hutlös summa) O_o

Fattar inte hur du får det så dyrt på sveland? 😅
Nu har jag ju förvisso flera djur försäkrade där så kanske det påverkar priset också? Men såhär ser Gripas försäkring ut, hon är 9,5 år.

Screenshot_20260625_000921_Chrome.webp

Ja, hon är ju schäfer. Ett år äldre än din så om något borde den ju vara dyrare. Men är tollare så mycket sjukare än schäfrar alltså? 😅
Tollare har börjat få en hel del problem, dels problem med autoimmunt som man haft tidigare och sedan har cancer ökat i rasen på senaste. Så ja, inte den friskaste rasen direkt :down:

Jag skulle kolla runt med andra försäkringsbolag. Beroende på hur din ekonomi ser ut skulle jag dessutom överväga att helt enkelt strunta i försäkring och spara pengar istället. Om inget försäkringsbolag erbjuder bättre.

Jag bytte på min åttaåring i vintras. Från Agria till Trygg-Hansa. Gick ner i kostnad och upp i ersättning utan reservationer. Klart värt!

Jag bytte försäkring på mina äldsta när de var ca 5 och 2 år, och båda hade varit friska utöver en lätt öroninflammation på den äldsta. Inga reservationer, och inga krångel sen när försäkringen behövts. Men de har ju inte heller haft några stora problem innan försäkringen ändrades - allt har kommit efter.

Jag har alla mina tre tikar försäkrade i 60K, 15% och ca 3500 kr fast självrisk och betalar mellan 5000 och 8500 kr per hund (olika raser och åldrar, äldsta är kastrerad efter pyo).
För mig har den summan räckt för korsbandsskada, malign lymfom, ta bort enkla juvertumörer, pyo+knäckta tänder etc. Pyon var ca 1,5 år sedan, och det var kvar tillräckligt mycket för att det inte skulle vara några problem att försäkringen även tog när vi 1-2 månader senare drog ut fyra tänder som hon knäckt. En operations kostnad på 55 000 kr för ju att det fortfarande är ca 16 000 kr kvar på försäkringen. Det hade inte funkat med fler stora operationer samma år, men den som blivit dålig mest har hittills blivit det ca en gång om året, och var 11 år och levde redan på bonustid (och har nu hjärtfel som gör att man inte bör operera). Hade det blivit komplikationer hade jag redan bestämt att avliva.

Liknande trådar

• Hundförsäkring
  • Problem med sambons ex..
  • Byta försäkringsbolag?
  • Byta försäkringsbolag

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026