första hästen- saker?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Josse58
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 4 179
J

Josse58

hoppas nu jag lägger detta inlägget rätt :o

iaf, ska köpa min första häst !-äntligen- och undrar givetvis vad för saker ni köpte när ni köpte er första häst ? nu menar jag inte bara sakerna till hästen, utan även alla övriga saker, tex fodertunnor osv.. har skrivit ner en massa , men känns som det är tusen grejor till :confused:

en annan fråga, ang. täcken, är det vettigt att köpa alla täcken samtidigt? eller bör man vänta till den rätta perioden ?

Sv: första hästen- saker?

hoppas nu jag lägger detta inlägget rätt :o

iaf, ska köpa min första häst !-äntligen- och undrar givetvis vad för saker ni köpte när ni köpte er första häst ? nu menar jag inte bara sakerna till hästen, utan även alla övriga saker, tex fodertunnor osv.. har skrivit ner en massa , men känns som det är tusen grejor till :confused:

en annan fråga, ang. täcken, är det vettigt att köpa alla täcken samtidigt? eller bör man vänta till den rätta perioden ?

jag fick med ganska mkt prylar till min första häst.. Men man shoppar ju som en tok ändå:angel:

Jag köpte bla. foder hinkar,vanliga hinkar,benindor,stallapotek,nya ryktsaker,longerlina,ett o annat schabrak, träns, fodertavla,täcken - köpte täcken lite allt eftersom, fick ju som sagt med en del saker,men alltid roligast att köpa eget. Ett tips är att köpa vintertäcke på våren-brukar vara lite billigare då :)
va köpte jag mer...?? det va ju ett tag sen.. nee jag kommer inte på ngt mer.. kanske någon annan kan fylla på..
Viktigast är ju basic grejerna så att du kan sköta hästen & rida den.
Lycka till m nya pållen!!

Tack :) är superspännande, samtidigt som man tycker det är hur mycket som helst som ska fixas. ska klura ut lite mer vad ja kan behöva ( :

är det viktigt att ha en jädra massa stallapotekssaker, eller räcker det med de viktigaste ?
fast jag är ganska försiktig av mig, så köper ngo en massa ändå:o

Vad kul!!!

* Sadel, sadelgjord, stigläder, stigbyglar, ev. pad.
* Schabrak minst 2 st. Köp två "fina" och ett billigt slit-o-släng?
* Träns, bett, tyglar. Köp ett "fint" träns och ett billigt s-o-s?
* Ev. martingal.
* Benskydd + ev. boots.
* En lädergrimma + kedjegrimskaft.
* Två "vanliga"/slit-och-släng grimmor + ett grimskaft.
* En longerlina + ev. gjord och inspänning om du tänker longera regelbundet.
* Ev. ländtäcke.

* Höpåsar typ IKEA.
* Ev. hinkar till kraftfoder.
* Ev. fodertunnor + mått.
* Vattenhink (kan vara bra att vid många tillfällen)
* Ev. täckeshängare, sadelhängare, tränskrok.

* Lädervårdprodukter.
* Ev. hästschampo, linement, pälsglans.
* Svettskrapa.
* Ryktlåda med borstar.
* Broddar och tillbehör.
* Stallbandagepaddar och lindor.
* Stallapotek (kanske: sax, oelastiska och elastiska lindor, självhäftande lindor, bomull, jodopax, lactacyd, virkon s, isbalsam, helosan/idominsalva, zinkpasta, aco sårtvätt/natriumklorid, kompresser...)

Ang. täcken så är det en bra idé att åka till Ullared som har många prisvärda och billiga täcken.
* Ett fleecetäcke.
* Ett lite tjockare ulltäcke.
* Ett stalltäcke.
* Två regntäcken.
* Ett vintertäcke.

Fast det beror ju på hur din häst står uppstallad. Men t.ex. när det är kallt kan hästen ha vintertäcket, när det blir varmare stalltäcke+regntäcke (om stalltäcket är svalare än vintertäcket alltså) eller om du köper ett lite fodrat regntäcke. sen kan hästen bara ha regntäcke.

Oj, vad rörigt det blev!:o

Mitt främsta tips är att inte köpa "massa skit" bara för att det är billigt. Det kan bli dyrare i längden. T.ex. köpte jag flera (3 tror jag) billiga skitträns. Sen var jag ändå tvungen att köpa ett fint. Och jag har fortfarande kvar de där tränsen till ingen nytta alls!:D Istället för att köpa ett fint från början, och ett billigt att ha i reserv.

Obs: fint behöver inte betyda dyrt, men i vissa fall t.ex. läder så får man ofta vad man betalar för...

Åh vad roligt:banana:

Du behöver ett stallapotek dvs. lactacyd, bomull, sax, handdukar, lakansväv (till jodopaxomslag) jodopax (ska inte användas på nya sår, bara på infekterade, men det vet du säkert redan) lindor med och utan stretch, självhäftande lindor och silvertejp.

Sen beror det ju på vart du ska ha hästen om du behöver fodertunnor och mått.

Täcken är bäst att köpa vid behov, endel behöver mycket andra inget alls, men ett fleece/ulltäcke och ett regntäcke kan vara bra att ha.

Utprovad sadel
Träns
ev bett eller hackamore eller...
Stigläder och byglar
ett par vojlockar och ett par schabrak
ev benskydd
borstar
fleecelindor och eller paddar och lindor
Reflexer i mängder till dej och hästen
pannlampa
lädergrimma och grimskaft

Äh det är så kul att handla till hästen så går du in i en hästaffär så kommer du nog ut med detta och lite till:D

Lycka till:banana:

Det blir ju ganska mycket saker som du ändå behöver i början, så om du köper häst på sommaren, skulle jag nog vänta med att köpa vintertäcken tills du behöver. Likaså reflexer o sånt.
Stallapotek hade jag nog köpt ett i princip komplett redan från början, inte roligt om det händer ngt o du inte har grejer.

Om du ska ha hästen inackorderad o det finns fler hästägare i stallet, så kan du säkert få låna saker av dem vid behov.

Men jag skulle satsa på att köpa:
2 grimmor
lädergrimma (vid transport)
2-3 grimskaft
flugpannband/luva
longerlina
2 träns
bett
sadel
stigläder
stigbyglar
1-2 sadelgjordar
minst 3 shabrak
benskydd (2 omgångar)
ev lindor o paddar
transportskydd
1-2 vintertäcken (olika tjocklekar)
2 regntäcken
1-2 termotäcken (olika tjocklekar)
ca 2 ylle/fleece/svettäcken
ländtäcke (iaf ett som är vattentätt)
täckesgjord
borstar, svamp
smörjgrejer (svampar, lädertvål, läderfett)
reflexer (både till dig o hästen)
stallapotek (bl a helosan o nån bättre sårsalva, flugmedel, jodopax, desinfektionsmedel, aloe vera spray o gelé, liniment, MKT bmull, gasbindor, kompresser, kirurgtejp, coflexlindor - "klisterlindor", fleecelindor, sax, termometer, plasthandskar, avmaskningsmedel, tjocka paddar)
fodertunnor, hinkar (har du eget stall behöver du ju köpa rätt mkt stallgrejer)

guuud vad spännande! välkommen till "hästägarklubben" :bump:

jag har haft egen häst länge men jag har bytt häst några ggr.

när jag har sålt en häst har jag skickat med alla sakerna med hästen så i somras när jag köpte min häst hade jag ingenting till henne:eek:

när det gäller täcken så köper jag till henne allteftersom men ser till att jag har dubbla uppsättningar av till ex vintertäcken nu när det är kallt. ifalll det skulle regna ngn dag och täcket skulle bli alltför gojsigt...

svettäcke om hästen inte e rakad så hon/han inte blir förkyld efter en ansträngande ridtur...

så jag har massor av saker kvar att köpa till min dam, men jag gör det allteftersom. det är väldans dyrt att ha häst redan som det är:(

jag köper hellre lite dyrare täcken som kostar mer och som förhoppningsvis håller ngt år extra =)

lycka till med den nya hästen!

oj jag säger bara ! tack för alla inlägg, massor av saker, nu är det bara att börja handla ju :d så spääannde,och vem älskar inte att gå in i en hästaffäroch bara handla en massa ? :D

Mitt tips är väl att i början iallfall köpa ett regntäcke och ett ulltäcke och ha ulltäcket under regntäcket när det är kallare. Det klarar man sej ganska långt med. Onödigt att köpa 1000 olika täcken.

Lyllos dej, vill oxå shoppa en helt ny garderob til hästen :p
Du har redan fått bra tips på grejer, men ett annat tips är att köpa lite dyrare av det som ska hålla längre(sadel, träns m.m). Det tjänar du på i längden.
Annars är det inte alls dumt att ta en tripp till ullared/gekås om du har möjlighet-du kan hitta verkliga fynd till otroliga priser :d

Det som jag köpte direkt i somras när jag fick min häst:

• Sadel
  • Träns
  • (Hade redan borstar)
  • "Sommartäcke" för att inga insekter skulle kunna bita henne (det behövdes på just henne då alla hästarna bet henne så hon fick sår)
  • Flugspray och hästsalva
  • Grimma + grimskaft
  • Hinkar till foder och vatten m.m.

Täcken tycker jag INTE att man ska köpa alla på en gång. Köp ett regntäcke eller vad du nu behöver, och se om det passar, ligger bra och inte skaver. Gör det inte det: köp ett som du tror kommer passa bättre. Felet med att köpa alla på en gång är att om de inte passar så står du med 10 felsittande täcken som har kostat tusentals kronor... det felet gjorde jag :p

Rek att köpa på dig efter hand om du köper nytt!

Du kan också annonsera "köpes". Kompis i grannstallet gjorde ett klipp när hon köpte "komplett" uppsättning täcken, grimmor, träns, schabrak, benskydd osv (allt utom sadlar, förbrukningsartiklar & hästvårdsprylar) av en kille som köpt en större häst. Hon betalade 5.000 - men fick verkligen valuta för pengarna! Säger bara: 5 HW-täcken, 4 H-bo-täcken, 8 "segertäcken", 2 st fårskinnsvojlockar, 3 kompletta Hub. träns, 1 GG-träns, 3 lädergrimmor. + en massa annat! Fint, rent & välvårdat!

Killen bor också i närheten så hon kunde åka och titta på grejorna - och det är förstås att rekommendera. Sedan fick hon tom allt hemkört! (Avundsjuk? Jepp!)

Rek att köpa på dig efter hand om du köper nytt!

Du kan också annonsera "köpes". Kompis i grannstallet gjorde ett klipp när hon köpte "komplett" uppsättning täcken, grimmor, träns, schabrak, benskydd osv (allt utom sadlar, förbrukningsartiklar & hästvårdsprylar) av en kille som köpt en större häst. Hon betalade 5.000 - men fick verkligen valuta för pengarna! Säger bara: 5 HW-täcken, 4 H-bo-täcken, 8 "segertäcken", 2 st fårskinnsvojlockar, 3 kompletta Hub. träns, 1 GG-träns, 3 lädergrimmor. + en massa annat! Fint, rent & välvårdat!

Killen bor också i närheten så hon kunde åka och titta på grejorna - och det är förstås att rekommendera. Sedan fick hon tom allt hemkört! (Avundsjuk? Jepp!)

ojdå! det låter verkligen som ett klipp ja :O

ja, jag har funderat på att kolla under annonser och så, kan ju vara smart :)

Att sätta in en egen köpesannons kan nog vara ÄNNU smartare! Då kan du välja och vraka bland svaren. Ser att du bor i Skåne, ja där ligger hästgårdarna "som spön i backen". Det finns säkert en massa bra saker att få tag på!

Se bara till att det du köper är tvättat! Jag säger bara "gjorde ett misstag en gång......". :mad: Halva hästen satt kvar i täckena (HÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅR) och två av grimmorna luktade mögel!

Roligt, var inte så länge sen jag fick köpa saker till min första häst! Har dock inte så många hästaffärer här uppe så det fick bli på vägen och då hade jag tyvärr inte så stor möjlighet att njuta av mina köp... pappa stod och stampade...

De flesta har redan sagt många bra grejor, men mitt tips är att köpa täcken eftersom då både storlek och passform skiljer sig markant från täcke till täcke. Så prova och se till så att det passar bra.... har fått bytt ut många av mina täcken å jag har bara haft hästen ca 7mån annars se till att ha roligt!

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 601
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 257
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 988
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
1 023
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka