Förstört stängsel???

lady_vip

Trådstartare
Upptäckte idag att min beteshage är fördärvad, tråden är av på flera ställen. Jag hittade också orsaken, stora snöberg som företagen brevid har dumpat ut över staktet!!!

I stora drag ligger hagen (som är på 9 hektar) längs med ena sidan brevid ett stort åkeri som lastar om pallarna där. På en liten hörna vid samma sida finns även en liten metallåtervinning.

Förra sommaren gjorde jag och några vänner en stor insats och rev ner all taggtråd, bytte ruttna stolpar och satte upp tråd och band längs med en större väg. Nästan hela hagen har stengärden runt, därför valde jag en relativt tunn tråd, som skulle gå av ifall hästarna av ren panik skulle försöka komma igenom... Där det inte finns stengärden har jag 40 mms band.
Ni som har gjort vid hagar förstår ju jobbet och vilken prislapp det hade...

Nu upptäcker jag alltså att dessa företag när de har röjt snö då puttat ut högarna (läs: snöberg) i hagen. Visst, det är väl okej för mig, men de har dumpat det rätt över tråden som då har gjort att det har gått i sönder på MINST 3 ställen, för där är iaf 4 högar snö och jag kan se att tråden är av på tre ställen.

Det kan ju inte vara lagligt att förstöra egendom på det viset?

Ska gå in där i morgon och prata med dem, eventuellt tänkte jag polisanmäla dem om de inte erbjuder ersättning direkt.

Dock undrar jag om någon har koll på vad jag kan anklaga dem för och hur stor chans jag har att få rätt...? Förstörande av egendom?

De har alltså inte ens dumpat snön på sin mark, utan på hagmarken...

//E

Sv: Förstört stängsel???

Helt ärligt tror jag inte du har så mycket att hämta. Finns bestämmelser på dels hur nära vägen staket får sättas upp att det ska vara en viss fri zon mellan väg och staket, dels så finns det andra regler som talar om vad snöröjningen får göra och inte göra.
Var upp något på radion om stackare som fick huset förstört (fuktskador i källaren) av att man lade snön så nära hans hus. Han fick ingen ersättning för detta.

För min del betyder det varje år en viss kostnad för att laga staket efter snöiga vintrar.

Men du kan ju alltid försöka.

En vinst du kan göra på att tala med dem är ju ändå att de inte gör om det igen - förhoppningsvis...
Men, om du hotar med polisanmälan är ju risken stor att du får även nästa omgång stängsel förstört, på ren djävelskap. :devil:
Kanske de åtminstone kan lägga lite tid på att hjälpa dig sätta upp ny tråd om du lägger fram det på ett trevligt sätt, vem vet ???

Jag vet inte vad som gäller, men har varit/är i samma sits själv.

vi har i somras köpt nytt, dyrt, fint elstaket till sommarhagen. Bytt ut alla stolpar. Nu för några veckor sen har grannarna backat rätt in staketet när de plogat vägen, det har gått sönder på flera ställen samt att elbandet är uttöjt så alla "ledarna" gått av. Ledsen och irriterad! Inte ens ett "förlåt" eller "ursäkta" har vi fått heller.

Gå och prata med dem och vänligt men bestämt tala om för dem att de inte får lägga snön i din hage.
Här har vi skoter idioterna som klipper sönder staket där de vill åka igenom att fråga markägaren är inget de lägger ner tid på:mad:

Det är ju så svårt med sånt där. Men jag förstår dig precis, att hägna in 9 hektar mark är ingen billig historia.Skriv ner och ta reda på hur mycket arbetet gått på och tala om att du nu måste köpa nytt pga hur de hanterat snön.

Fast det är ingen väg emellan oss. Stengärde och sen börjar hagmarken, stengärdet är gränsen och staketet är satt INNANFÖR gränsen. De har stora arealer, skulle tippa på iaf 3 hektar som de kan lägga snön på, men de väljer att dumpa den i hagen (alltså röjningen är inte utförd av vägverket eller något annat statligt, utan av företagets maskiner och personal).

De har alltså nonchalant bara "tippat" över snön (som nog väger nåt ton).

Jag ska iaf säga vad jag tycker och hoppas på att vi kan göra upp i godo. Varje år ligger det skräp i hagen från dem som vi säger åt dem att ta bort, vilket de gör. Det är nämligen inte det lilla skräpet, det är lastpallar, bildelar osv...

//E

Men det borde ju faktiskt vara skadegörelse, och det är inte tillåtet... :confused:

//E

Jag hade gått ver och sagt att deras personal tråkigt nog har haft sönder ditt stängsel och nu skulle du vilja ha ersättning för kostnaden av ny tråd. Var lugn och sansad så har de nog inga problem med att ersätta dina utlägg.
Hota med polisen kommer man sällan någon vart med när man har med lastbilsnissar att göra.
Skulle de vara otrevliga och oresonliga så får du anmäla "skadegörelsen", men det lär bara bli ytterligare ett papper på någon polis skrivbord och om det över huvud taget tar tag i det så lär snön ha smält sedan länge:cool:

Man brukar komma långt med människor bara genom att prata med dem;)

Apo

Tyvärr är det inte första gången vi är på kant med dem. Mina föräldrar har bott här sedan 1978, ett tag alltså. År 2001 flyttade de hit då fastigheten såldes (har varit betongfabrik för då ca 30 år sedan).

Allt var frid och fröjd tills de asfalterade området. Eftersom det ligger i backe skulle det innebära att vårt dagvatten blev förorenat av deras lastbilar (disel, tvätt osv osv). De fick vara så snälla att gräva en dagvattenbrunn, vilket de gjorde.

Dock inte en som klarade hög vattenkapacitet. Så under ett skyfall i somras fick vi Niagrafallet in på vår gårdsplan med allt vatten där uppifrån. Det gjorde att vår väg + gårdsplan förstördes, vi hade lagt makadamm och grus för att få den jämn och fin för X antal tusen. Allt grus ligger utanför ytterdörren och vägen såg ur som om en bäck rann rakt igenom.

Vi tog kort under skyfallet och efter, bilderna visar tydligt att vattnet kommer därifrån, likaså spåren efteråt. De vägrar ersätta eftersom vi inte kan påvisa rättsligt att det är deras fel. Fine.

Dock måste de nu eftersom advokater och arkitekter har hittat kryphål för oss.

Dock vet de inte att hagen är min, så jag tror inte att det är ett illdåd, men jag vet att det är sega gubbar...

//E

Liknande trådar

Hästmänniskan För 2 år sen drog jag ner all taggtråd i "min" beteshage och satte upp elstängsel. Hagen är över 13 tunnland stor och jag har förstått... 2
Svar
26
· Visningar
5 190
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Sängproblem...
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur