Bukefalos 28 år!

Fort, fort valpen morrar och skäller

I

isse

Vi har gäster med två barn i 5 årsåldern som valpen på fem månader är rädd för. Han morrar och skäller och kan inte ta blicken ifrån dom. Ingen har fått gå fram och hälsa eftersom att han är rädd men dom ska vara här i flera timmar och jag vet inte hur jag ska göra. Han kan ju inte sitta och morra och skälla hela tiden.
Nu är han med mig på mitt rum och han sitter och morrar under bordet så fort han hör att dom stojjar. Börjar få lite panik nu.....
Har försökt korrigera och berömma när han var tyst, funka inte. Har provat med godis, gunka inte. HUR SKA JAG GÖRA?????:confused:
 
Sv: Fort, fort valpen morrar och skäller

Jag vet inte men ska bli intressant att se vad du får för svar eftersom min lilla kille också tycker barn är märkliga varelser.
 
Sv: Fort, fort valpen morrar och skäller

Ja och ärligt talat förstår jag honom. Han är ju pytteliten och dom är stora klumpiga saker som skriker och gormar och jagar varandra över hela huset. Det här är även första gången han träffar så unga barn.
 
Sv: Fort, fort valpen morrar och skäller

Snälla jag måste ha svar fort, jag kan inte gömma mig på rummet hela kvällen och valpen måste ju lära sig. Har aldrig haft problem att lära valpar umgås med barn men den här är väldigt vek och harig av sig.
 
Sv: Fort, fort valpen morrar och skäller

Kan du inte säga åt barnen att sitta still & inte härja så mycket då? De kan väl rita eller något sådant?
 
Sv: Fort, fort valpen morrar och skäller

Tror inte att jag kan göra det. Jag är 17 år och säger jag något så tar ingen någon notis om det och tycker bara att jag ska låsa in hunden. Sa till barnen att sitta blickstilla så att valpen fick nosa men det funka ungefär 5 sekunder sen är dom igång och härjar igen.:cry: SUCK!

Sen är det så roligt med vuxna att när ungarna springer och härjar och skriker så bryr sig ingen om att säga till dom att dämpa sig men när min valp som ändå BOR här skäller för att han blir rädd då skriker alla TYST DIESEL och liknande, fan alltså.. Varför ska alltid mina hundar behöva flytta på sig och skuffas bort bara för att andras jävla ungar ska få härja?!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fort, fort valpen morrar och skäller

Fast såsom du beskriver det nu tror jag faktiskt att det bästa alternativet är just att låta hunden vara i ett annat rum, gå på promenad eller på annat vis hålla honom borta. Det låter helt enkelt inte som några ideala förhållanden för en valp att vänja sig vid barn. Jag har också gjort så när vi haft besök där jag inte litat på vare sig barnen eller de vuxna alternativt de inte velat/kunnat göra som jag bett, då har vovven helt enkelt fått sitta fast på titt-avstånd, fått vara instängd bakom en grind eller fått gå ut med mig. Resultatet är även att han numera (förutom det vanliga skällandet när någon kommer in genom dörren) faktiskt ignorerar dessa barn, han är inte alls rädd längre utan har lärt sig att de är ofarliga och inget att bry sig om.
 
Sv: Fort, fort valpen morrar och skäller

Det bästa är nog att säga åt ungarna att de inte får röra eller se på valpen och sen ignorera att han skäller och morrar. Sätt dig på golvet och låt valpen sitta i knäet om den vill, men säg inget när den morrar och skäller. Den ska känna sig trygg hos dig, men ömka inte, det förstärker bara osäkerheten.
 
Sv: Fort, fort valpen morrar och skäller

De barnen som är på besök ikväll är förmodligen inte rätt barn att träna valpen på.

Om du känner hundvana barn så utrusta dem med det godis valpen tycker är allra bäst plus några av hans leksaker. Be dem att de sitter alldeles stilla på golvet och väntar tills han vågar sig fram (inte titta på honom). Då berömmer både du och de och barnen ger godis, använd gärna klicker om han är klickertränad. Efterhand som han blir modigare så kan de börja leka med leksakerna med honom. Lite dragkamp t ex om han tycker om det. Barnen ska inte vifta med armar och ben när de leker med honom. Åtminstone inte de första gångerna. Det kan ta en stund innan han vågar sig fram första gången, så det gäller att ha tålamod. Kanske muta barnen med godis för att de ska sitta stilla ett tag.

Så småningom när rädslan har försvunnit måste han även lära sig att ignorera barn som springer runt och skriker och busar. Då gäller det att man lär honom slappna av på rätt sätt. Klia under hakan och ner på bröstet mellan frambenen, det brukar få de flesta hundar att slappna av.
 
Sv: Fort, fort valpen morrar och skäller

Tack för det svaret. Det hela slutade med att jag satt på rummet med valpen hela kvällen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 193
Senast: Praefatio
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på...
2
Svar
22
· Visningar
3 311
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp