Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

tindra

Trådstartare
Vi var ett gäng på fyra som i fredags hyrde en bil. Jag själv, T, M och S skulle bila från Belgien till Tyskland för att hälsa på hemma hos T. Det föll sig naturligt att T som är bekant med området körde bilen.

Vi skulle till en mindre by utanför Köhln och T berättade att det finns många fartkameror i området och att hon fotats ett par ggr redan. Resan dit går fint, vi har en väldigt trevlig helg och på söndagen kör vi mot Bonn. Även det mindre vägar med rätt så tätt med fartkameror. Så plötsligt svär T till, jag ser en röd blixt ... och ja men, visst har hon kört för fort och fortkörningskameran knäppte en bild på henne.

S säger genast - oroa dig inte, vi delar på böterna. T muttrar nått, funderar över hur det funkar med en belgisk bil i Tyskland ... sen kläcker hon ur sig "det här var ju ingen överraskning precis" ..

M är tyst, jag är tyst. S upprepar att "nåja, när böterna kommer berätta hur mycket vi ska betala".

Personligen känner jag att, hallå. Varför ska jag kasta bort pengar för att hon inte kan hålla fartgränserna? Övriga i bilen berättar om de gånger de fotats och jag inser att jaha, så jag är den enda av oss (äldst är jag också) som aldrig fått fortkörningsböter, fint.

Hade vi varit med om en olycka, alltså något som faktiskt kom som en överaskning, så hade jag självklart betalat min del av självrisken men det här... jag vet inte.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Just nu är det väl ett icke-problem men det är en intressant fråga och kul att se hur andra resonerar.

Hade jag kört bilen och åkt på böter hade jag då aldrig förväntat mig att passagerarna skulle betala för min oaktsamhet.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Jag förstår dilemmat. Hade jag varit du så hade min benägenhet att betala helt berott på sammanhanget/omständigheterna och sällskapet. Jag kan tänka mig situationer där jag absolut hade motsatt mig att vara med och betala, och jag kan tänka mig situationer där det hade känts helt självklart att göra det. Mer konkret än så kan jag nog tyvärr inte vara.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Om man inte i förväg har kommit överens om att "chansa" och köra för fort för att gruppen är sent ute eller nåt sånt, så får naturligtvis föraren stå för sin egen körning! (Vilket jag iofs alltid tycker att man ska göra men ändå).
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Föraren betalar böterna tycker jag. Du som åker med kan inte påverka hastigheten så det är inte just att du skall betala. Undantag kan finnas men i normalfallet skall föraren betala.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Nä, alltså, jag hade inte velat pröjsa, det kan jag ju säga.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Föraren tar sitt ansvar, punkt.

Exakt!

MacG - med ett 37 år gammalt körkort som hittills aldrig fått varken en tillsägelse eller en trafikbot, inte ens en felparkeringsavgift.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Om man inte i förväg har kommit överens om att "chansa" och köra för fort för att gruppen är sent ute eller nåt sånt, så får naturligtvis föraren stå för sin egen körning! (Vilket jag iofs alltid tycker att man ska göra men ändå).

Gud nej. Vi hade verkligen ingen brådska, hon körde över gränsen helt på eget bevåg.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Har varit med om typ samma sak och han som körde tyckte att vi andra skulle hjälpa till att betala. Så fan heller. Det var inte vi som körde för fort...

En annan femma om man fått typ parkeringsböter eller något...
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Jag hade vägrat betala, jag har ju inte kört för fort.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Aldrig i helvetet och inte en sportmössa att jag betalar en krona. Om "S" vill dela med "T" så gärna för mig, men att genast göra sig till talesman för alla är fruktansvärt dålig stil.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Den som kör betalar, punkt. Skulle inte betala en krona om inte jag kört.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Aldrig att jag hade betalat det där, finns roligare grejer att lägga pengar på. Undantag då om man har extremt bråttom till någonting och alla är beredda på att ta böterna som kommer komma. Men det är ju en annan situation.

Hur fungerar det med kamerorna förresten? Är det som i sverige att om det inte är ägaren som kör bilen så behöver man inte betala? Är det alltid ägaren till bilen som får betala oavsett vem det är som kör så är det ju någonting som föraren och ägaren till bilen får göra upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Jag hade inte betalat ett öre. Man får stå för sina egna böter såvida man inte kommit överens innan om något annat.

Stå på dig och betala inte ett skit. Du ingår inte i dom andras avtal!
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Jag skulle heller inte betala för att någon annan kört för fort. Men däremot har det hänt att jag har bett föraren att sakta ner lite om det har gått alldeles för fort. tycker att man har ett ansvar som passagerare också för sin egen säkerhets skull. däremot en parkeringsbot som man fått av misstag, en olycka eller liknande kan man ju dela på då ändå föraren ställer upp och kör och bör då inte straffas med sånt som inte kan hjälpas.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Hur fungerar det med kamerorna förresten? Är det som i sverige att om det inte är ägaren som kör bilen så behöver man inte betala? Är det alltid ägaren till bilen som får betala oavsett vem det är som kör så är det ju någonting som föraren och ägaren till bilen får göra upp.


Ingen aning. Det var ju en hyrbil och hon stod som förare med alla uppgifter etc...
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Jag hade nog varit med och delat på böterna, av solidariska skäl inte för att jag kände mig ansvarig. Samma sak med en p-bot.

Jag skulle däremot inte förvänta mig att andra som åker med mig skall vara med och betala min bot.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Är det som i sverige att om det inte är ägaren som kör bilen så behöver man inte betala?
Fast det är är ju inte sant. Om någon annan än ägaren kör kommer ägaren att tillfrågas vem hen har lånat ut bilen till.
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 369
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp