Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Det finns privatplan om man har så ruskigt bråttom, och flygcert.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Ibland ibland inte... Det skulle nog ta en bra stund att ta sig mellan Ånge och Puttgarten med flyg, i varje fall reguljärt.

Ånge- Sundsvall (eller Östersund) med tåg eller buss, sen flygtaxi från stationen. Väntetid i Sthlm. Tunnelbana från Kastrup, tåg från centralen. Förmodligen snabbare en bil en bra dag.

Transport i Sverige 2 timmar, incheck 60 min. Flygtider 2 timmar? (lite knappt)

Spilltid Arlanda 1-3 timmar? Transport i Danmark 2 timmar?

Nu är det ju typiskt sällan som slutdestination är Puttgarden. RyanAir från Skavsta till Hamburg-Lubeck på 1h 15 min och 500 kr exempelvis. Osv. Utvilad ankomst. Det är sällan bilen är ett särskilt smart val på långresa.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

kl


P-bot har jag varit med om en kompis som fick när jag var med i bilen och inte ens hade körkort. Varför ska jag kunna/lägga märke till parkeringsbestämmelser?

Alla som gemensamt åker i en bil och drar nytta av att ägaren har en bil hjälper såklart till med att hålla ögonen öppna efter tex parkeringsbestämmelser. Jag hade blivit sjukt arg om någon som åkt med mig struntat i sådant med förklaringen; varför ska jag kunna sånt?
Då kan man cykla dit man ska!:yuck:
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Jag håller inte med. Det är inte självklart och jag varken sitter och kollar skyltar när någon annan kör eller förväntar mig att få hjälp att köra om det är jag som kör. Jag litar oftast på att föraren kan köra bil och kan lätt sitta och prata om annat och kolla på hästarna i hagen som vi precis passerade. ;) Om jag däremot skulle se en skylt och märker att föraren missat den, så skulle jag troligen meddela föraren vad jag sett.

Jag hade inte hjälpt till med bötern, om vi inte kommit överens om det på förhand (vilket skulle vara under väldigt speciella omständigheter).

/Lady_S
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Självklart skall föraren betala! Dessutom har hon också sagt att det händer ofta, att hon blir fångad på fartkameran? Det är ju hon som manövererar bilen och tog beslut att köra för fort, hennes fel och hennes räkning!
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Jag håller inte med. Det är inte självklart och jag varken sitter och kollar skyltar när någon annan kör eller förväntar mig att få hjälp att köra om det är jag som kör. Jag litar oftast på att föraren kan köra bil och kan lätt sitta och prata om annat och kolla på hästarna i hagen som vi precis passerade. ;) Om jag däremot skulle se en skylt och märker att föraren missat den, så skulle jag troligen meddela föraren vad jag sett.

Jag hade inte hjälpt till med bötern, om vi inte kommit överens om det på förhand (vilket skulle vara under väldigt speciella omständigheter).

/Lady_S

Jag håller med. Tycker inte alls att det känns rimligt att jag som passagerare ska ha ansvar för körning/parkering. (Framför allt inte om passageraren, som i Jenkas fall, inte ens själv har körkort.) Självklart skulle jag säga till föraren om jag insåg att denne missade någon skylt, och även själv vara extra uppmärksam om något var oklart t.ex. gällande parkering, men det yttersta ansvaret får ändå den som framför fordonet ha. Som bilförare vet man vilka skyldigheter man har i trafiken och även om man skjutsar andra lär man förhoppningsvis inte ha blivit tvingad att sätta sig bakom ratten.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Självklart! Passagerarna måste ju naturligtvis kunna alla regler och lagar samt nogsamt följa med på egna kartor så att de kan hindra piloten från att begå några misstag.

*ironi* ;)
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Självklart skall föraren betala! Dessutom har hon också sagt att det händer ofta, att hon blir fångad på fartkameran? Det är ju hon som manövererar bilen och tog beslut att köra för fort, hennes fel och hennes räkning!

+1
Känner man dessutom vägen så torde fartkamerorna inte komma som någon överraskning.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Självklart skulle jag säga till föraren om jag insåg att denne missade någon skylt, och även själv vara extra uppmärksam om något var oklart t.ex. gällande parkering, men det yttersta ansvaret får ändå den som framför fordonet ha. .

Så egentligen håller du ju med mig? Att det är naturligt att som åkandes i en väns bil inte sitta och fila naglarna och säga att man aaaaaldrig skulle titta på en skylt?
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Jag håller med, Pbot hade jag som passagerare varit med och betalat, i ts fall hade jag inte velat vara med och betalat, sålänge inte de andra i bilen kommit överens om att köra fort...
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 369
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp