Bukefalos 28 år!

Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Varför ska ni som passagerare va med och betala boten? Det var ju inte ni som körde, eller ens eggade föraren. Jag skulle tvärvägra betala på den bötern!!
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Precis, och då är det bara för ägaren till bilen att säga nej, jag vet inte. Sen kan dom inte göra mera. Om inte ägaren då är lite ful och berätta vem det var som körde.
Du menar väl "Om inte ägaren är ÄRLIG och berättar vem som körde"!?

Angående trådens ämne:
Den som bryter mot lagen får ta straffet, aldrig i livet att jag skulle sponsra någon annans fortkörning! :mad:
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

håller med, varför ska jag betala för någon annans tunga fot?

P bot skulle jag kunna dela om man är överens om att parkera där man rikskerar en bot.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Vi var ett gäng på fyra som i fredags hyrde en bil. Jag själv, T, M och S skulle bila från Belgien till Tyskland för att hälsa på hemma hos T. Det föll sig naturligt att T som är bekant med området körde bilen.

Vi skulle till en mindre by utanför Köhln och T berättade att det finns många fartkameror i området och att hon fotats ett par ggr redan. Resan dit går fint, vi har en väldigt trevlig helg och på söndagen kör vi mot Bonn. Även det mindre vägar med rätt så tätt med fartkameror. Så plötsligt svär T till, jag ser en röd blixt ... och ja men, visst har hon kört för fort och fortkörningskameran knäppte en bild på henne.

S säger genast - oroa dig inte, vi delar på böterna. T muttrar nått, funderar över hur det funkar med en belgisk bil i Tyskland ... sen kläcker hon ur sig "det här var ju ingen överraskning precis" ..

M är tyst, jag är tyst. S upprepar att "nåja, när böterna kommer berätta hur mycket vi ska betala".

Personligen känner jag att, hallå. Varför ska jag kasta bort pengar för att hon inte kan hålla fartgränserna? Övriga i bilen berättar om de gånger de fotats och jag inser att jaha, så jag är den enda av oss (äldst är jag också) som aldrig fått fortkörningsböter, fint.

Hade vi varit med om en olycka, alltså något som faktiskt kom som en överaskning, så hade jag självklart betalat min del av självrisken men det här... jag vet inte.

Om man reser tillsammans betalar man de utgifter som uppstår tillsammans.

Så vida man inte reserverat sig i förväg. Som i att kör du där och får punka får du skylla dig själv eller om du kör så där fort får du ta dina egna böter.

Eftersom det här är en hyrbil och den som hyrt bilen blir betalningansvarig är det sånt man bör prata om i förväg. I varje fall borde den som skrev på hyresavtalet tagit upp frågan hur man gör med eventuella böter, självrisker osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Läste lite i tråden tidigare men alltså...
"oroa er inte, vi delar på böterna"? Vad har PASSAGERARE att oroa sig för om det bara gäller BÖTER som föraren gjort sig förtjänt av med för tung fot?

Det är föraren ensam som bär ansvaret för sina handlingar.
Passagerare kan förvisso säga att "du kör för fort, sakta ner" men det är oavsett vad passagerarna säger, förarens beslut och då får denne således ta konsekvenserna.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Precis, och då är det bara för ägaren till bilen att säga nej, jag vet inte. Sen kan dom inte göra mera. Om inte ägaren då är lite ful och berätta vem det var som körde.

Nej inte i Tyskland. Där är bilägaren ansvarig. Eller i det här fallet den som skrev på hyrespappren.

Böter kan komma långt i efterhand och dras då från hyrestagarens kontokort.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Du menar väl "Om inte ägaren är ÄRLIG och berättar vem som körde"!?
Näe det menar jag inte. Jag lånar bara ut min bil tex till folk jag känner och om dom råkar köra för fort förbi en kamera så nej, jag säger inte vem som körde då.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Jag tror inte jag hade betalat. Jag har aldrig hört talas om att någon i min bekantskap fått hjälp att betala av medpassagerare:confused:

Personen med foten på pedalen är den som styr hastigheten och därmed punkt. Skulle en annan passagerare ta kontroll över mina pengar och säga att vi alla hjälps åt att betala skulle jag bli skitarg:mad:.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Fast, om inte jag är helt ute och cyklar nu så ska det vara så i Sverige som golit säger att det är i Tyskland att det är ägaransvar. Så om man inte kan identifiera vem som kör, så är det ägaren som får böta.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Jag skulle absolut inte betala någon annans fortkörningsböter. Vill man inte ha böter kör man inom hastighetsbegränsningen, punkt slut.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Jag tycker detta låter som en situation där det känns naturligt att man delar på notan.

Det låter ju som att ni delade alla andra bilkostnader så då är det väl naturligt att dela denna med. Alla verkade ju vilja att föraren skulle vara den som körde och ifall föraren var en notorisk fortkörare så borde ju någon av er andra passagerare säga till att det inte var OK ifall ni nu tyckte det.

Tänk också på att föraren fick göra allt jobb att skjutsa er andra, medan ni kunde slappna av. Sen verkar det ju som att även föraren bjöd er på mat/husrum i sitt hem som ni besökte. Att då som du bli upprörd över att dela böterna verkar enbart snålt.

Precis vad jag ocksa tycker.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Jag lånar också bara ut bilen till de jag känner. Jag skulle svara ärligt på frågan om vem det är (istället för att ljuga och säga att jag inte visste) och sedan aldrig mer låna ut bilen till den personen.
 
Senast ändrad:
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Nej inte i Tyskland. Där är bilägaren ansvarig. Eller i det här fallet den som skrev på hyrespappren.

Böter kan komma långt i efterhand och dras då från hyrestagarens kontokort.

Nej det är inte sant att bilägaren är ansvarig i Tyskland, det är liksom i Sverige föraren som är ansvarig för sin egen fortkörning.

I Schweiz är det däremot som du skriver, att bilägaren är ansvarig för sitt fordon. Vid fortkärning fotad av kamera skickas boten till bilägaren, vem som körde är irrelevant. Därför finns det många kameror som fotar bakifrån. Det är lite lurigt.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Jag hade inte betalat ett öre för vad någon annan orsakat sig.

Jag sitter bredvid, har inte ens körkort och har inte koll på hur fort eller vilka trafikregler som bryts av föraren. Har man kunnat få ett körkort så betyder det att man kan reglerna och då får man ju själv välja hur pass tung på foten man ska vara...


När mitt mellanbarn skulle födas lämnade vi äldsta sonen hos min bror innan vi fortsatte in till sjukhuset. Mamma skulle hämta sonen hos min bror och parkerade i vändzonen som alla andra brukar göra och fick då böter. Döm om min förvåning när jag får kommentaren om att jag borde betala eftersom det var min son hon skulle hämta! :eek: Jösses amalia, skulle jag skjuta upp förlossningen till jag hade sett hur hon parkerade?! Sonen föddes 45 minuter efter att vi lämnat av storebror så det var nog inte riktigt läge att kolla in hur mamma parkerade, då hade han väl kommit på parkeringen....:eek:
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Nej det är inte sant att bilägaren är ansvarig i Tyskland, det är liksom i Sverige föraren som är ansvarig för sin egen fortkörning.

I Schweiz är det däremot som du skriver, att bilägaren är ansvarig för sitt fordon. Vid fortkärning fotad av kamera skickas boten till bilägaren, vem som körde är irrelevant. Därför finns det många kameror som fotar bakifrån. Det är lite lurigt.

I Österrike och GB är det ägaransvar... är det inte det i Tyskland så ska den som inte kör hyra bilen. Då slipper man bekymmer.

golit åkte överraskande på en p-bot i Norge. Normalt sett behöver du inte betala, men eftersom det var hyrbil betalad hyrfirman glatt och drog sen pengarna från golits konto.

Eller så här golit vet att i Österrike och GB så betalar hyrfirman böterna och drar sen pengarna från hyrarens konto.
 
Senast ändrad:
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Läste lite i tråden tidigare men alltså...
"oroa er inte, vi delar på böterna"? Vad har PASSAGERARE att oroa sig för om det bara gäller BÖTER som föraren gjort sig förtjänt av med för tung fot?
är
Det är föraren ensam som bär ansvaret för sina handlingar.
Passagerare kan förvisso säga att "du kör för fort, sakta ner" men det är oavsett vad passagerarna säger, förarens beslut och då får denne således ta konsekvenserna.

Det är en kollektiv resa. Gemensamma beslut om väg och gemensamma beslut om vem som kör. Är man inte nöjd med besluten om vem som kör eller hur den kör får man köra själv eller kliva av.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Fast det är är ju inte sant. Om någon annan än ägaren kör kommer ägaren att tillfrågas vem hen har lånat ut bilen till.

alla delar, om det bestämts innan.
Bilens ägare står för alla böter i samband med bilen, om den är oförsäkrad, oskattat, för dåliga däck etc.

Föraren tar de böter som hänger ihop med själva körningen
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Jag hade förmodligen betalat för att jag är så otroligt mån om att alla andra ska vara glada och sätter det först, men en del av mig hade samtidigt morrat.

En för alla alla för en. Fler borde se filmen.
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 391
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp