Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Ja du hinner få in din öl, men eftersom jag kommer efter 11 min så hinner jag göra dig sällskap. ;)
Du gör åt mer bensin, så du kommer spendera några minuter extra på macken under ditt liv jämfört med mig. Och på jobbet för att tjäna in den extra bensinen. Jag kan avnjuta en extra öl lite då och då medan du sliter för att tjäna in dina intjänade minuter! :D :p

Om man gör åt mer bensin i 100 eller 120 beror väldigt mycket på vilken bil man har. Över 140 brukar även de mest strömlinjeformade normala sportkarosser och hästkraftsstarka bilar börja ticka iväg i förbrukningen.

För golits del är det ingen större skillnad mellan 100 och 130, men den som har en skoda felica bör av säkerhetsskäl och miljöskäl förbjudas att köra på motorväg.

... och även om det bitvis är fri fart så tar det inte 11 minuter mellan malmö och rödby.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Men om golit och morgaine träffas i Ånge och beslutar att köra till Smygehuk, så kommer morgaine att köra bil i 11 timmar medan golit kommer att köra bil i 9 timmar. Golits öl kommer att var urdrucken, golit kan till och med ha hunnit somna på sitt hotellrum och börjat drömma söta drömmar innan morgaine kommer fram i sin bil.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

kl
Jag hade inte betalat för att nån annan kör för fort.

Hade inte betalat p-böter heller, om man inte kommit överrens om att chansa eller kommer försent så att den betalda parkeringen har gått ut. Föraren som kör/parkerar, förarens ansvar så länge denne inte ber mig om hjälp.

P-bot har jag varit med om en kompis som fick när jag var med i bilen och inte ens hade körkort. Varför ska jag kunna/lägga märke till parkeringsbestämmelser?
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Men om tidsbesparing är det allra viktigaste när man planerar sin resa så kan man ju välja annat transportmedel - att flyga går ju t.ex. oftast fortare än 120 km/h.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Jupp! Jag skulle inte sätta mig att köra vare sig nio eller elva timmar i sträck. Fyra timmar med kiss/kaffepaus efter två funkar. Knappt...

Men om man nu diskuterar tidsvinster med olika hastigheter så är det ju bra om man har fakta korrekt.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Nä, nämnde inte ens Sverige men det verkar som du tolkar det så. ;)

För att förtydliga så menade jag generellt sett över hela världen. Alla individer är olika och det är långt ifrån alla som klarar av de där höga hastigheterna och det är då som det börjar bli farligt - när de som egentligen inte klarar av höga hastigheter ändå kör fort. :/
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Hallå eller är du go på riktigt? O_o
Kan det vara så att lastbilar också vistas ute på vägarna bland alla dessa bilister? :eek:
Det finns en väldigt bra anledning till varför vi inte har hög hastighet här. Alla klarar inte av att köra i den hastigheten och vad innebär det då? Jo, olyckor med väääldigt otrevlig utgång skulle öka markant eftersom folk inte klarar av det!

Nä, nämnde inte ens Sverige men det verkar som du tolkar det så. ;)

För att förtydliga så menade jag generellt sett över hela världen. Alla individer är olika och det är långt ifrån alla som klarar av de där höga hastigheterna och det är då som det börjar bli farligt - när de som egentligen inte klarar av höga hastigheter ändå kör fort. :/

Du skriver vi inte har hög hastighet här. Om det inte ska tolkas som att det är Sverige du pratar om så kanske du inte borde skrivit som så.

Och vadå generellt över hela världen. I Tyskland t ex är det ju fri fart på autobahn.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

So what? Orka hänga upp sig på någon liten detalj. ;)
Ja, de har fri fart på autobahn (på vissa ställen), men även de mest otäcka olyckor NÄR dom händer också!
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

So what? Orka hänga upp sig på någon liten detalj. ;)
Ja, de har fri fart på autobahn (på vissa ställen), men även de mest otäcka olyckor NÄR dom händer också!

Vadå so what? Du skriver vi och här och sen säger du att du inte menade sverige. Hur ska du ha det egentligen? Det är många länder som har högre hastighetsbegränsningar än vi har här och inte har de så mycket fler olyckor än vi. Så, är din poäng att vi i sverige är sämre bilförare än i övriga världen för att vi enligt dig inte klarar av att köra i högre hastigheter (vilket i princip var det du skrev).
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Men om golit och morgaine träffas i Ånge och beslutar att köra till Smygehuk, så kommer morgaine att köra bil i 11 timmar medan golit kommer att köra bil i 9 timmar. Golits öl kommer att var urdrucken, golit kan till och med ha hunnit somna på sitt hotellrum och börjat drömma söta drömmar innan morgaine kommer fram i sin bil.

:D hoppas jag har bra sällskap i bilen!
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Jupp! Jag skulle inte sätta mig att köra vare sig nio eller elva timmar i sträck. Fyra timmar med kiss/kaffepaus efter två funkar. Knappt...

Men om man nu diskuterar tidsvinster med olika hastigheter så är det ju bra om man har fakta korrekt.

Fakta var korrekt!
Det var du som beslöt att ta diskuterad sträcka gånger tio. Fakta är ändå fakta. O_o
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Det är väl självklart att den som framför fordonet = föraren vid ratten, är den som ska betala sin egen fortkörningsböter. Föraren är ju den som har foten på gasen och varit oaktsam/skitit i hastighetsbegränsning.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Jag körde en ny och stadig bil senast igår. Gick utmärkt att märka vilken hastighet jag körde i.

Annars verkar ju blinkers och hastighetsmätare förhållandevis ofta vara trasiga och nya bilar. Extra ofta i de dyra modellerna. Märkligt det där.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Om jag kör 120 och du 100, säg att vi kör från Sveriges mitt. Då sitter golit på färjan vid Röby-Puttgarten, tar en öl och en macka och du är fortfarande kvar i Sverige.

Kör vi åt andra hållet så studsar golit ner för backarna i gränsen och du funderar over om ica är öppet i Svappavaara.

Ja skillanden är enorm.
Ja du hinner få in din öl, men eftersom jag kommer efter 11 min så hinner jag göra dig sällskap. ;)
Men om man nu diskuterar tidsvinster med olika hastigheter så är det ju bra om man har fakta korrekt.
Fakta var korrekt!
Det var du som beslöt att ta diskuterad sträcka gånger tio. Fakta är ändå fakta. O_o
Golits exempel var att ni skulle köra från Sveriges mitt till antingen Röby eller Riksgränsen.
Det tar mer än en timme att köra från Sveriges mitt till Sveriges norr/syd-gräns.
 
Senast ändrad:
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Har du inget bättre att haka upp dig på? :cautious:
Jag har redan förklarat och tycker att diskussionen är över men du ältar bara det vidare.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Har du inget bättre att haka upp dig på? :cautious:
Jag har redan förklarat och tycker att diskussionen är över men du ältar bara det vidare.

Nej, uppenbarligen har jag väl inte det :grin:
Du har f ö inte förklarat någonting utan bara kommit med ett goddag yxskaft svar men eftersom du skriver på ett diskussionsforum (där man diskuterar, inte ältar som du kallar det) men inte vill diskutera så...
 
Senast ändrad:
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Om man gör åt mer bensin i 100 eller 120 beror väldigt mycket på vilken bil man har. Över 140 brukar även de mest strömlinjeformade normala sportkarosser och hästkraftsstarka bilar börja ticka iväg i förbrukningen.

För golits del är det ingen större skillnad mellan 100 och 130, men den som har en skoda felica bör av säkerhetsskäl och miljöskäl förbjudas att köra på motorväg.

... och även om det bitvis är fri fart så tar det inte 11 minuter mellan malmö och rödby.

Golit lever utanför naturlagarna tydligen.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Enligt mig så betalar föraren så länge inte medpassageraren tydligt bidrar till bötern, alltså t.ex. ber föraren öka farten (och även säger att h*n betalar bötern i värsta fall). Samma gäller parkeringsböter, om passageraren ber föraren chansa så ska de splitta på bötern. (Så funkar det på vårat jobb iaf).

I måndags hade vi det skitstressigt på morgonen och jag som körde bilen valde att öka farten och köra om en buss som segade.. Då fick jag fortkörningsböter på 2800kr. Tänkte inte ens tanken på att be min kollega splitta den med mig.
Men en annan gång så bad kollegan mig bestämt att parkera på ett ställe som jag var osäker på om man fick stå på och sa till henne att om vi får böter så får vi dela på den, det gick hon med på. Och självklart fick vi böter och den delade vi på utan snack om saken...
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Men om tidsbesparing är det allra viktigaste när man planerar sin resa så kan man ju välja annat transportmedel - att flyga går ju t.ex. oftast fortare än 120 km/h.

Ibland ibland inte... Det skulle nog ta en bra stund att ta sig mellan Ånge och Puttgarten med flyg, i varje fall reguljärt.

Ånge- Sundsvall (eller Östersund) med tåg eller buss, sen flygtaxi från stationen. Väntetid i Sthlm. Tunnelbana från Kastrup, tåg från centralen. Förmodligen snabbare en bil en bra dag.

Transport i Sverige 2 timmar, incheck 60 min. Flygtider 2 timmar? (lite knappt)

Spilltid Arlanda 1-3 timmar? Transport i Danmark 2 timmar?
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 369
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp