Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Har inte heller åkt fast i en fartkamera, det är lätt att undvika även för den med blyfot, de är väl utmärkta i förväg. Blåser allt 0.00 och har körkortet med, parkerar där jag får (med ett undantag, kunde inte flytta bilen från en tidsbegränsad parkering en vinter pga bruten fot men det hade jag läkarintyg på).

Det är inte särskilt svårt att kontrollera hastigheten. Men det händer att jag kör 120 på motorväg, ganska ofta dessutom.

Jag planerar min körning och kör aktivt, åker man bara med är det ju lätt hänt att foten blir för ivrig.

Jag är en trafikregelsfascist :)

Ser så mkt tokigheter varje dag att det är svårt att inte bli det.
 
Senast ändrad:
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Jojo, säger väl så, som sagt..fantastiskt med felfria perfekta människor som aldrig kör ens 5km/h för fort en endaste gång.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

fast detta handlar inte om att man någon enstaka gång råkar överskrida hastighetsbegränsningen av misstag. Den här tråden handlar ju mer om de som inte kan respektera hastighetsbegränsningar överhuvudtaget.
Jag kan säga att det händer att jag kör fortare än begränsningen säger, men jag är ingen notorisk fortkörare. Jag är till och med en såndär jobbig lastbilschaufför som faktiskt håller de 80 km/h som man får köra. Farthållare är bra skit! Och jag använder ofta farthållare just för att inte köra för fort i onödan. Tyvärr har vi ingen bil med farthållare just nu, men de är rätt obekväma att köra fort med så åtminstone på landsväg klarar vi oss bra numera.
Säger hon vars enda fortkörningsböter i livet (trots många år som yrkeschaufför och många tusen mil på vägarna varje år) ligger mer än 25 år bakåt i tiden och det var på en 50sträcka efter ett rödljus, då jag accelererade utan att ha full koll på hastighetsmätaren - som dessutom visade ganska mycket fel, så man fick gissa en del också... Jag hade redan lättat på gasen för att sänka hastigheten när jag blev invinkad, utan att ha sett att de stått och kollat mig.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Jojo, säger väl så, som sagt..fantastiskt med felfria perfekta människor som aldrig kör ens 5km/h för fort en endaste gång.

Det har hänt att jag tabbat mig och kört för fort. Men då får jag ju skylla mig själv och det är rätt åt mig om jag åker dit. Visst skulle jag svära,men endast över min egna dumhet
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Det har hänt att jag tabbat mig och kört för fort. Men då får jag ju skylla mig själv och det är rätt åt mig om jag åker dit. Visst skulle jag svära,men endast över min egna dumhet
Instämmer med föregående talare. :bow:
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Skicka han som skriver golits inlägg på mattekurs.

likväl kör han som kommer han som kör 120 km, på en timme, den som kör 100,kör 100 km och tappar 20...varje timme man kör tappar man 2 mil.

Stockholm-Åre blir det i runda slängar skillnaden mellan att vara framme eller i Krokom.
 
Senast ändrad:
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Och i kantigare slängar kan det vara skillnaden mellan att komma fram i originalskick eller att göra det som ett paket...
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Fast du kanske måste tanka på vägen och då får du stå längre om du kör så fort för bensinen slukas fortare.

Ameo: eller inte alls...
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Då skulle det ju inte hjälpa om de faktiskt höjde hastighetsgränsen åt dig, du skulle förmodligen resonera likadant ändå.
"Här är det 130...om jag kör i 140 istället så spar jag ju lite tid... :idea:"
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Du får lära dig att njuta av resan, tiden i bilen är inte förlorad tid.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Jag lyssnar på ljudböcker.
Tycker iofs det är trist att köra ändå men man får ju göra det bästa av tiden man kan.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Spontant utan att ha läst andra inlägg och därmed riskerar att säga samma sak en gång till men; nej, jag hade inte betalt. Föraren har ansvaret för hur hen kör.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Det är förarens ansvar, visst det kan va lite egoistiskt men de andra har väl inte bett föraren att köra för fort eller var det ens någon som påpekade att hon körde för fort och kanske borde sakta ner?

Själv vill jag inte riskera mitt körkort då jag behöver det för att kunna utföra mitt arbete. :/
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Sen är golits mening inte att 130 är mini-hastighet. Det är en rimlig fartgräns en de flesta dagar. Och förstår inte varför du blandar in lastbilar som är begränsade till 90??

Hallå eller är du go på riktigt? O_o
Kan det vara så att lastbilar också vistas ute på vägarna bland alla dessa bilister? :eek:
Det finns en väldigt bra anledning till varför vi inte har hög hastighet här. Alla klarar inte av att köra i den hastigheten och vad innebär det då? Jo, olyckor med väääldigt otrevlig utgång skulle öka markant eftersom folk inte klarar av det!
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Så du menar att bilister i Sverige generellt är sämre på att köra bil än de i t ex Finland eller Tyskland?
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

likväl kör han som kommer han som kör 120 km, på en timme, den som kör 100,kör 100 km och tappar 20...varje timme man kör tappar man 2 mil.

Stockholm-Åre blir det i runda slängar skillnaden mellan att vara framme eller i Krokom.

Jamen hur lång tid tar 20km då i 100km/h?
Om du kör 120km/h så här din km-tid 1,67min/km.
Om du kör i 100km/h så är din km-tid 2min/km. Känns det fortfarande lika angeläget? För 33sek per km? Du är alltså framme 660 sek=11min snabbare om du kör i 120 än om du kör i 100 i en timme.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Jamen hur lång tid tar 20km då i 100km/h?
Om du kör 120km/h så här din km-tid 1,67min/km.
Om du kör i 100km/h så är din km-tid 2min/km. Känns det fortfarande lika angeläget? För 33sek per km? Du är alltså framme 660 sek=11min snabbare om du kör i 120 än om du kör i 100 i en timme.

Om jag kör 120 och du 100, säg att vi kör från Sveriges mitt. Då sitter golit på färjan vid Röby-Puttgarten, tar en öl och en macka och du är fortfarande kvar i Sverige.

Kör vi åt andra hållet så studsar golit ner för backarna i gränsen och du funderar over om ica är öppet i Svappavaara.

Ja skillanden är enorm.
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Om jag kör 120 och du 100, säg att vi kör från Sveriges mitt. Då sitter golit på färjan vid Röby-Puttgarten, tar en öl och en macka och du är fortfarande kvar i Sverige.

Kör vi åt andra hållet så studsar golit ner för backarna i gränsen och du funderar over om ica är öppet i Svappavaara.

Ja skillanden är enorm.

Ja du hinner få in din öl, men eftersom jag kommer efter 11 min så hinner jag göra dig sällskap. ;)
Du gör åt mer bensin, så du kommer spendera några minuter extra på macken under ditt liv jämfört med mig. Och på jobbet för att tjäna in den extra bensinen. Jag kan avnjuta en extra öl lite då och då medan du sliter för att tjäna in dina intjänade minuter! :D :p
 
Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Jamen hur lång tid tar 20km då i 100km/h?
Om du kör 120km/h så här din km-tid 1,67min/km.
Om du kör i 100km/h så är din km-tid 2min/km. Känns det fortfarande lika angeläget? För 33sek per km? Du är alltså framme 660 sek=11min snabbare om du kör i 120 än om du kör i 100 i en timme.

11 minuter per timme är 1/6 av tiden. Det finns många sätt att räkna ut att en bil som kör fortare kommer fram tidigare, och över vissa gränser med signifikant höjd risk att inte komma fram alls.

Jag propagerar inte alls för att köra fort - men det är ett konstigt argument att en linjär hastighetsökning bara linjärt påverkar restiden. Det är väl ändå ganska självklart och ibland väldigt signifikant.

På riktiga långkörningar blir logiken något svängd dessutom - en lång restid ger trött förare (även om hastighet också påverkar koncentrationen). Då kan risken istället bli lägre för den som valt att åka lite fortare, om man som långsamförare inte beaktar viloaspekten bättre än vår lite snabbar chaufför.
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 369
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp