Bukefalos 28 år!

Fortsätt uppdatera del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Agilityträning igår. Tinja är snart i höglöp men det märks ju knappt :D Fast när snyggaste pyrre-pojkvännen flörtar med en i pausen blir man ju lite sugen säger Tinja :sneaky::p

Idag ligger jag mest i sängen med världens huvudvärk, hela pannbenet känns som att det hettat upp till 200 grader. Har fått en liten paus i det onda, så nu har jag passat på att äta frukost och kolla lite på datorn... Men snart blir det sängen igen.
 
SÅ dåligt samvete för hundarna då det varit tenta veckor nu. Tips på aktivering hemma ? ( tränar lite lydnad i köket, de får leta upp sin mat på gräsmattan, de får leta godis i lgh och vi har aktivitetsleksak).
 
Nu är jag lycklig :love:
Det är lite drygt ett halvår sedan Aysu splittrade knäskålen nu, och jag har varit väldigt försiktig med allt kring knät eftersom det var en så extremt allvarlig skada. Idag bestämde jag mig för att ta långpromenaden genom en tom hage som finns i närheten. Den är utan tvekan så stor att hundarna kan sträcka ut, men så liten att man har god koll på om någon/något dyker upp. Väldigt kuperad också, så den är rolig för hundarna att vara i.

Ebrah fick vara lös först. Efter bara någon minut såg jag i ögonvrån hur en annan hund kommer in lös i hagen. Det visade sig vara en liten ung cavalier med husse. Husse hade inte sett oss, men försökte kalla in sin hund så fort han såg Ebrah. Jag försökte kalla in Ebrah. Ingen hund lyssnade... Istället började de leka och sedan sprang de tillsammans till hussen. Vi pratade lite och eftersom både han och hund var trevliga sa jag att det var ok att hundarna lekte.

De lekte vidare och Ebrah var SÅ glad åt att få en kompis, det är så sällan hon leker med andra. Den lilla var också jätteglad :p

Efter ett tag när de verkade nöjda så bestämde jag mig för att byta hund. Aysu fick då leka med annan hund för första gången sedan olyckan, och jag var absolut nervös. Jag såg hur hon tvärnitade in i lekinviter, sprattlade omkring, sprang i full fart i stora loopar för att sedan studsa nästan över den lilla hunden... Men de båda var jätteglada och allt gick hur bra som helst :banana: Aysu verkligen strålade av lycka hela tiden, och när hon sedan stannade vid mig och husse så viftade svansen som en propeller :love:

ÄNTLIGEN.
23970032_2068380070051414_5713580983685480448_n.jpg
 
Äntligen är den här PMS-perioden över så jag hade energi till att inte bara göra det nödvändiga utan även lite strukturerad träning med syskonskaran. Ja, den äldre då. Nu är det ju bara 4½ månad kvar innan de ska vara i toppform inför Norge! Gick ut med dem på stora fälten och ställde ut tre flockar med får på olika ställen och tränade på att styra om på utgångarna, look backs både från lätta och svåra lägen, lite dolda hämt, driva i starkt sidodrag, driva storflock över vattenfyllda diken och annat kul. :love:

Dessutom har jag haft energi över till att slakta ytterligare en utslagstacka (när kommer du och hämtar huvuden @dobbis?) och montera in lyaluckan i dörren, till Frodos förtjusning!

Nu ska jag baka bröd, lussebullar och pepparkakor till morgondagens valpträff! :D

23905382_10155286959593666_9164082924845632274_n.jpg
 
Anmälde ju morsans granne förut för att han inte verkar ta hand om sin hund ordentligt. Det verkar inte ha hänt ett smack där.

MEN nu åkte jag precis hiss samtidigt som mannen. Han klappade lite på mina hundar, konstaterade att de hade "så otroligt fin päls" och sa att hans egna hund hårade så extremt. Jag flikade in lite försiktigt att det kanske är läge att se över vad hunden får för mat, och sedan pratade vi lite allmänt om foder och hundar. Väldigt tydligt att det är en man som gillar sin hund, men är extremt okunnig.

I alla fall, mannen undrade nu om jag ville hjälpa dem lite, vara lite hundvakt när det kör ihop sig tidsmässigt och ge lite tips på hur de kan förbättra allt kring hunden. Han sa att han självklart betalar för det i så fall.

Så nu ska vi prata ihop oss lite, kanske nu i helgen. Han får fundera på vad han faktiskt vill ha för hjälp och vad han tycker att det är värt, och jag får fundera på om det känns som något jag vill göra. Jag är mycket skeptisk till att ta hand om andras ouppfostrade, hårande hundar, men samtidigt vill jag ju såklart göra livet bättre för hunden och husse verkar som att han faktiskt vill veta mer. Kan bli intressant det här...
 
Alltså fy vad tråkigt det är när allt bara är grått och blött som in i bomben ute :mad:. Och samojed :devil: usling löper och vill ut och kissa 24/7. Ingen rolig rea på hundsaker fanns det igår heller. blä:p

Det enda positiva just nu är att gulligaste pojkvännen som bor mitt i stan har hyrt en lite avlägsen stuga så jag kan ta med hunden utan att behöva oroa mig för fyrverkerier när vi träffas i Danmark över nyår:love:
 
Suck. På måndag ska jag ringa veterinären, den här gången för Ebrahs skull...
Hon började dricka mer för någon vecka sedan men då hade hon fått lite väl mycket träningsgodis vid något tillfälle, det började bli varmare inne osv så jag bestämde att avvakta. Igår och idag har hon druckit nästan en hel skål vatten själv, eller kanske ännu mer. Kissar gör hon såklart också och igår kissade hon inne... Så, jag ska ringa några ställen och kolla vad det kostar att undersöka för UVI, och så hoppas jag på att det inte är något värre fel än så :(
 
Självklart är det han jag menar. Har märkt det, frågan är om jag orkar läsa hans eviga tjat om vinklar. Tror inte jag gör det ikväll, så han får såga någon annan ;)

Haha, det var han som kallade vår D-kull för "traskull" för han tyckte tiken såg ut som en hane och vise versa. Dock ett sätt för honom att släta över sin okunnighet över att han blandat ihop bilderna för båda har tydlig könsprägel och det har avkommorna också :D.
Jag anmälde faktiskt honom till Facebook då han tagit bilder på hundarna från vår egen sida och lagt ut till diskussion i en grupp där vi inte var med.
FB tog bort hans tråd :up:

Hans egen uppfödning är skrattretande. Den bygger på 5 kullar på samma tik. Samtliga individer är omeriterade och ledstatistiken är undermålig.
 
Molly har fått en ny bostad,hon har ju sovit i kompost på nätterna ,men i natt kom hon på att om man hoppar o skjuter på komposten så flyttar den sig :devil:
Och då kan man göra så här,hur fan nu en trubbnos kan få ut munnen genom det smala gallret :confused:
n0SZAeE.jpg

Alltså jag får krupp på henne,ingen av mina hundar har förstört så mycket som hon gör :arghh::rage:

Edit: nya bostaden är dobbisarnas stora metall utställningsbur och sen kompost kopplat till den,lycka till med att flytta den hund :devil:
 
Molly har fått en ny bostad,hon har ju sovit i kompost på nätterna ,men i natt kom hon på att om man hoppar o skjuter på komposten så flyttar den sig :devil:
Och då kan man göra så här,hur fan nu en trubbnos kan få ut munnen genom det smala gallret :confused:
n0SZAeE.jpg

Alltså jag får krupp på henne,ingen av mina hundar har förstört så mycket som hon gör :arghh::rage:

Edit: nya bostaden är dobbisarnas stora metall utställningsbur och sen kompost kopplat till den,lycka till med att flytta den hund :devil:
Du vill inte ha en eurasiervalp också? Han och Molly verkar ju ha samma intresse! :meh:
 
Lyckades mäta upp hur mycket Ebrah druckit idag. Ungefär 8dl är det nu, för en 19kg-hund som äter råfoder... Aysu har nog inte druckit en enda gång idag...
 
Lyckades mäta upp hur mycket Ebrah druckit idag. Ungefär 8dl är det nu, för en 19kg-hund som äter råfoder... Aysu har nog inte druckit en enda gång idag...

Normala är 0,5-1 dl vatten per kroppsvikt och dygn (dvs 9,5 dl - 1,9 l) Att det varierar såpass beror på att man får räkna in temperatur och aktivitet, så jag ser det mer onormalt med en hund som inte dricker alls/väldigt lite.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
909
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 280
Senast: zassoo
·
Övr. Hund Egentligen en fortsättning på min tråd om att campa med hundar men frågan är lite specifik och kanske är det fler som undrar. Jag...
Svar
3
· Visningar
328
Senast: AraSlei
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Äter hundar småfåglar?
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp