Fortsättning

Min fasta anställning är på 100%, men jag jobbar 75% och får 25% från f-kassan "trots" att jag tidigare jobbat 150% utan problem och haft gott om energi till annat utanför jobbet.

Vad gör dig så speciell, jämfört med oss andra som blir sjuka och inte fixar heltidsjobb under en kortare eller längre period? Speciellt mtp att af redan bedömt arbetsförmågan till 75-80%.
Jag tror helt enkelt att det är ett extremt undantag att få sjukersättning från fk.

Det vanliga är annars att de säger att man får jobba med något lättare för att orka. Sen att det där lättare jobbet kanske inte finns saknar betydelse. Och då står man där och får ta det man får för att inte bli utan inkomst.

@Sel Jag tycker det är skillnad på riktiga kurser och sådana som är på sandlådenivå. Jag tror nämligen kurserna på hab är i samma nivå som aktiviteterna på af.
 

Andrahandsuppgifter i fb-grupp. Vet inte vad personen heter. Och jag skulle hur som helst inte lämna ut namnet.
Poängen är inte vem personen är-det har jsg inte frågst om, utan detaljer om vad maskning för den personen innebär. Du verkar heller inte veta men du verksr dra slutsatsen att autister som inte maskar kan inte ha vänner. Som sagt, det är mycket långtgående slutsatser utifrån nästan inga uppgifter alls.

Ingen som tycker det är att vara sig själv när man går och kallar alla rövhål och spottar på dem lär ha några vänner kvar om jag tar ett överdrivet exempel. Behöver man "sätta på sig en mask" för att inte spotta på folk (bokstavligt eller bildligt) så behövs masken. Men det gäller alla som beter sig ordentligt illa även om de inte har någon diagnos.
 
Vilken person?

Du kanske borde läsa på om autism. Att autister maskar är inget som någon hittat på. Det är vedertaget. Alla som är kunniga inom autism vet att det är så det är. Du kan ju t.ex. börja med att lyssna på Svenny Kopp på Youtube.

Det är många år sedan medicinändring kom på tal. Jag bedömde det som för riskfyllt.

Jag har inte alls avskrivit hab. Var har du fått det ifrån? Däremot är jag inte pepp på att höra om alla mina fel. Kommer bara känna mig ännu mer värdelös än jag redan känner mig.
Många? Jag minns det som typ ett par - oavsett var det ju också någonting en Läkare föreslog som hade kunnat underlätta för dig men som du inte ville försöka. Vilket naturligtvis är helt upp till dig, men när hjälp finns tillgänglig och du inte tar emot den hjälpen är inte det detsamma som att du inte får något stöd. I mina ögon i alla fall.

Nåja, du har gång på gång skrivit att de inte kommer att kunna göra någonting för dig ändå, att det är menlöst, att kurserna bara är för folk som är dumma i huvudet etc, det är väl ändå inte att ge hab en chans? Du har ju inte den blekaste aning om vad de kommer att säga till dig eller vad de kommer att föreslå.
 
Senast ändrad:
Vilken person?

Du kanske borde läsa på om autism. Att autister maskar är inget som någon hittat på. Det är vedertaget. Alla som är kunniga inom autism vet att det är så det är. Du kan ju t.ex. börja med att lyssna på Svenny Kopp på Youtube.

Det är många år sedan medicinändring kom på tal. Jag bedömde det som för riskfyllt.

Jag har inte alls avskrivit hab. Var har du fått det ifrån? Däremot är jag inte pepp på att höra om alla mina fel. Kommer bara känna mig ännu mer värdelös än jag redan känner mig.
Nja. Det är faktiskt inte många år sedan. Du blev erbjuden lamatrogin, men bedömde "risken" att ta dessa som för stor. Jag frågade då om du hellre ville vara suicidal och frågar samma sak om igen.

När jag mådde som sämst, var jag i princip begrepp att slicka Heroin från gatan. Vad som helst, bara jag slapp må som jag gjorde.
Om du redan bestämt hur saker är, hur ska du kunna ändra på något alls?
Det finns så många livsberättelser (som jag upplevt också. Och från kvinnliga autister), som faktiskt bevisar att du har fel.
Jag förstår att mycket av det du skriver är depressionen som talar, men frågan är om du verkligen VILL må bättre, eller om din destruktivitet blivit en trygghet för dig som du vägrar att släppa.

Jag ser så jäkla många som greppar varenda litet halmstrå. Vad vill du ha? En höbal?
 
Och @Wille, jag tänker likadant som @Sel.
Men det är inte för att vi vill dig illa, det är frustration över att du inte verkar ta emot hjälp. Hjälp som vi alla önskar och vill att du ska få!
Snälla, kan du inte bara prova något av det vi föreslår och sluta tro att inget hjälper just dig? Tänk om det faktiskt gör det...
 
Vad maskning är, hur den manifesterar sig och hur eventuell "avmaskning" sker är ju individuellt. Många har strävat så mycket att passa in att deras beteenden inte är hälsosamma, att släppa på lite av det gynnar dom. Utan att bete sig elakt :P
Hela begreppet är rätt luddigt pga det, kanske ett ämne för en hel ny tråd?
 
Maskera sin autism, maska är väl någon svengelska. 😅
För mig betyder det två helt olika saker…

Att maskera=att inte visa sitt rätta jag, att dölja sina bättre/sämre egenskaper eller för all del dölja en sjukdom man lider av.

Att maska=lägga sig medvetet på en lägre nivå. Tex i kortspel (för att ta ett dåligt exempel). Man maskar för att inte ta hem ett stick trots att man skulle kunna göra det med de kort man har i handen. Det vill säga, uteslutande att ”låtsas” vara sämre än man egentligen är.

Möjligt att de båda kommer från samma ord i engelskan men i mina öron låter att maska betydligt mer negativt än att maskera.

Bara en tanke☺️
 
För mig betyder det två helt olika saker…

Att maskera=att inte visa sitt rätta jag, att dölja sina bättre/sämre egenskaper eller för all del dölja en sjukdom man lider av.

Att maska=lägga sig medvetet på en lägre nivå. Tex i kortspel (för att ta ett dåligt exempel). Man maskar för att inte ta hem ett stick trots att man skulle kunna göra det med de kort man har i handen. Det vill säga, uteslutande att ”låtsas” vara sämre än man egentligen är.

Möjligt att de båda kommer från samma ord i engelskan men i mina öron låter att maska betydligt mer negativt än att maskera.

Bara en tanke☺️
Fast även om det kanske inte är korrekt rent språkligt så är det liksom begrepp som används av autister och anhöriga för att förklara ett fenomen, och det skulle inte förvåna mig om vårdpersonal/forskare säkert använder ordet "maska" när de talar direkt till patientgruppen eftersom att många ändå använder det :)
 
Fast även om det kanske inte är korrekt rent språkligt så är det liksom begrepp som används av autister och anhöriga för att förklara ett fenomen, och det skulle inte förvåna mig om vårdpersonal/forskare säkert använder ordet "maska" när de talar direkt till patientgruppen eftersom att många ändå använder det :)
Okej! Inte så väldigt insatt i hur begreppen avnänds i det syftet. Borde kanske inte svarat kände jag nu men för mig är det verkligen två vitt skilda saker. Sorry för inhopp utan kunskap🙈

Så maska används för att förklara att någon maskerar sin sjukdom? Eller har jag fattat fel igen?😅
 
Okej! Inte så väldigt insatt i hur begreppen avnänds i det syftet. Borde kanske inte svarat kände jag nu men för mig är det verkligen två vitt skilda saker. Sorry för inhopp utan kunskap🙈

Så maska används för att förklara att någon maskerar sin sjukdom? Eller har jag fattat fel igen?😅

Nej, @EmmaBovary menar ordagrant det hon skriver i inlägget, det är så maska används :)
 
@Wille Jag fick börja gå på individuella samtal förra våren. Det gav mig jättemycket, ffa jobbade vi med strategier för att få ihop vardagen. Då jag klarar av mitt jobb och min vardag anses jag för välfungerande för att få en diagnos, men jag ser mig själv ändå som autist.

Jag blev sen erbjuden att gå en kurs i grupp, vilket jag tvekade kring men tänkte att nåt ger det mig säkert. Idag hade vi fjärde mötet och jag fick två riktigt stora aha-upplevelser som jag kommer behöva flera dagar att smälta. Bland annat en så ”självklar” sak som att jag har svårt med automatisering, vilket tex visar sig i att jag inte kan borsta en häst och föra ett samtal samtidigt. Jag har känt olust över att vara med andra i stallet, men inte förstått varför. Nu har jag fått en annan medvetenhet.

Så försök att ha ett öppet sinne och tänka att du kanske faktiskt kan lära dig nåt av kurserna, även om det inte känns så när du ser dem beskrivna på papper.
 
Rekommenderar dig ödmjukhet inför att andra kan ha kunskaper och erfarenheter
du inte har.
Detsamma till dig. Du verkar inte så kunnig på autism. Jag säger att många autister maskerar. Inte att alla maskerar. Du påstår att ingen autist kan maskera. Och du har fel.

Kunskapen om autism hos kvinnor har länge varit eftersatt. Men vi börjar få mer och mer kunskap om det. Jag tycker att man ska lyssna på de som kan.

Vänta lite nu. Pratar ni om att maskera sin autism eller att maska, det vill säga ta genvägar på jobbet/lata sig? Att maskera/dölja sin autism omedvetet är ju inte samma sak som att maska.
Jag håller med om att det är en skillnad men för mig (och andra) så betyder båda att man döljer sin autism. Håller med om att det är ett språkligt slarv.
 
Läs dina och mina inlägg igen så kan du se att du skrev att "Kvinnor maskar." Medan jag aldrig skrivit att inga autister kan maska.
Men vad menar du då med att dra upp en person som inte kan maska?

Och att "kvinnor maskar" betyder inte "alla kvinnor maskar". Vad jag menar är att det är jävligt vanligt att kvinnor maskerar. Och kvinnors autism upptäcks ofta väldigt sent. För att de kämpar med att smälta in. Ofta kompenserar de med intelligens. Tills det inte går längre. Och när diagnosen sätts så börjar många avmaskera.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 409
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte förstå hur svårt det ska vara för mig att hitta en tidsbalans. Jag hade ju uppenbarligen trampat i jordgetingboet igen nu...
Svar
0
· Visningar
387
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 226
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Under en ganska lång tid har jag funderat på att byta yrke, då jag känner mig relativt "klar" på mitt nuvarande jobb. Det finns ingen...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp