Fortsättning

Min fasta anställning är på 100%, men jag jobbar 75% och får 25% från f-kassan "trots" att jag tidigare jobbat 150% utan problem och haft gott om energi till annat utanför jobbet.

Vad gör dig så speciell, jämfört med oss andra som blir sjuka och inte fixar heltidsjobb under en kortare eller längre period? Speciellt mtp att af redan bedömt arbetsförmågan till 75-80%.
Jag tror helt enkelt att det är ett extremt undantag att få sjukersättning från fk.

Det vanliga är annars att de säger att man får jobba med något lättare för att orka. Sen att det där lättare jobbet kanske inte finns saknar betydelse. Och då står man där och får ta det man får för att inte bli utan inkomst.

@Sel Jag tycker det är skillnad på riktiga kurser och sådana som är på sandlådenivå. Jag tror nämligen kurserna på hab är i samma nivå som aktiviteterna på af.
 

Jag är rädd att psykologen kommer tala om för mig allt jag inte kan. Där jag är fel.
Men måste du se det som att du är fel?
Alla har vi ju svårigheter med något. Jag är inte fel pga ADHD-diagnos. Jag har svårt för vissa saker och lätt för andra. Precis som vissa NT har svårt med annat.
Men med vårdens hjälp kan man ju lära sig hantera svårigheterna bättre. Och du är ju samma du som innan psykolog-mötet oavsett vad den tycker du har svårt eller lätt för.
Många med NPF har hög IQ. Det brukar ju stämma på många autister. Och det är ju inte fel eller negativt. Eller att vara noggrann, ärlig och lojal tex, som ändå brukar vara rätt vanligt hos autister.

Att se att man är fel pga NPF tror jag är jäkligt destruktivt och onödigt. Jag vet hur många autister som helst som mår bra i sina liv, är högt värderade på sina jobb och av familj/vänner.
 
Jag förstår inte riktigt vad som är så krångligt i detta. Diagnos eller inte, det spelar ingen roll, ALLA människor har saker som är lättare och som är svårare. Diagnosen skulle kunna vara ett sätt för dig att tydliggöra och lättare få verktyg för att hantera saker, men det verkar du inte vilja. Skit i diagnosen/-erna en stund - du har ju uppenbarligen flera områden som du tycker är problematiska att hantera - ork, energi, livsglädje (?), vänskap, relationer. Det är inte ett läge som gynnar dig, det är ju väldigt tydligt. Är det inte bra att få hjälp med detta då?

Utan att göra förändringar blir det heller inga förändringar.
 
Jag menar rent praktiskt. Vad det innebär. Nästan alla, även de mest normala av normala håller ofta skenet uppe, håller tillbaks och gör inte precis vad de känner för.
Ingen aning. Fråga inte mig.

Men måste du se det som att du är fel?
Alla har vi ju svårigheter med något. Jag är inte fel pga ADHD-diagnos. Jag har svårt för vissa saker och lätt för andra. Precis som vissa NT har svårt med annat.
Men med vårdens hjälp kan man ju lära sig hantera svårigheterna bättre. Och du är ju samma du som innan psykolog-mötet oavsett vad den tycker du har svårt eller lätt för.
Många med NPF har hög IQ. Det brukar ju stämma på många autister. Och det är ju inte fel eller negativt. Eller att vara noggrann, ärlig och lojal tex, som ändå brukar vara rätt vanligt hos autister.

Att se att man är fel pga NPF tror jag är jäkligt destruktivt och onödigt. Jag vet hur många autister som helst som mår bra i sina liv, är högt värderade på sina jobb och av familj/vänner.
Jag har inte hög IQ. Jag är en medelmåtta.

Jag har nog aldrig mått bra, är inte högt värderad av någon och har varken familj eller vänner. För att jag är fel.

Jag förstår inte riktigt vad som är så krångligt i detta. Diagnos eller inte, det spelar ingen roll, ALLA människor har saker som är lättare och som är svårare. Diagnosen skulle kunna vara ett sätt för dig att tydliggöra och lättare få verktyg för att hantera saker, men det verkar du inte vilja. Skit i diagnosen/-erna en stund - du har ju uppenbarligen flera områden som du tycker är problematiska att hantera - ork, energi, livsglädje (?), vänskap, relationer. Det är inte ett läge som gynnar dig, det är ju väldigt tydligt. Är det inte bra att få hjälp med detta då?

Utan att göra förändringar blir det heller inga förändringar.
Väntar ju på att habiliteringen ska vakna.
 
Nej, får inget stöd. Väntar på insatser från habiliteringen. Eventuellt ska jag få träffa en psykolog som kommer tala om för mig hur mycket fel jag är. Känns inte hoppfullt alls.
Fast du Får ju stöd! Du går terapi för din fobi, du har boendestöd som kommer en gång i veckan, du har blivit erbjuden/rådd av läkare att ändra din medicinering, du har nu fått en diagnos och anpassad arbetsmiljö, du kommer att få pågående hjälp och resurser hos hab, du har hittat en jättefin tandläkare som hjälper dig igenom jobbiga procedurer - hur är det inte stöd?

Sedan är det ju upp till dig om du vill ta till dig hjälpen eller inte. :)
 
Fast du Får ju stöd! Du går terapi för din fobi, du har boendestöd som kommer en gång i veckan, du har blivit erbjuden/rådd av läkare att ändra din medicinering, du har nu fått en diagnos och anpassad arbetsmiljö, du kommer att få pågående hjälp och resurser hos hab, du har hittat en jättefin tandläkare som hjälper dig igenom jobbiga procedurer - hur är det inte stöd?
Terapin för fobin har inte med autismen att göra. Boendestödet är väl ett stöd även om den suger musten ur mig. Min medicinering har varit samma i åratal och ingen har velat ändra den heller. Diagnosen är en förbannelse. Arbetsmiljön är inte så anpassad i verkligheten som den är på papper. Har ingen aning om vad anpassat arbetstempo och pauser betyder i praktiken. Hab har inte kommit igång än. Därför kan man inte säga att jag får stöd därifrån. Min tandläkare hjälper mig inte med autismen.

Så jag går dagligen med suicidtankar. För livet blir inte bättre.
 
Terapin för fobin har inte med autismen att göra. Boendestödet är väl ett stöd även om den suger musten ur mig. Min medicinering har varit samma i åratal och ingen har velat ändra den heller. Diagnosen är en förbannelse. Arbetsmiljön är inte så anpassad i verkligheten som den är på papper. Har ingen aning om vad anpassat arbetstempo och pauser betyder i praktiken. Hab har inte kommit igång än. Därför kan man inte säga att jag får stöd därifrån. Min tandläkare hjälper mig inte med autismen.

Och trots detta går jag dagligen med suicidtankar. För livet blir inte bättre.
Fast alltsammans hör ju ihop, och arbetsplatsanpassningen måste du lista ut tillsammans med AG, det är ingen som kan skräddarsy den åt dig. Det är generellt ingen som kan fixa, laga och trolla med trollspöt, allt de kan göra är att erbjuda resurser.
Jag tycker mig minnas att du blev erbjuden en annan typ av medicinering men den vågade du inte prova? Jag kan mycket väl ha fel.
Stödhjul är liksom bara stödhjul. Cykla måste du gör själv.
Hab verkar du ju inte ens intresserad av utan har i princip avskrivit innan du ens kommit igång. :(
 
Du kanske ska ta reda på vad personen egentligen menar innan du tardet som bevis på att om man har en Autismspektrumdiagnos behöver man sätta på sig en mask som är jibbig att hålla för att kunna få vänner.
Vilken person?

Du kanske borde läsa på om autism. Att autister maskar är inget som någon hittat på. Det är vedertaget. Alla som är kunniga inom autism vet att det är så det är. Du kan ju t.ex. börja med att lyssna på Svenny Kopp på Youtube.
Fast alltsammans hör ju ihop, och arbetsplatsanpassningen måste du lista ut tillsammans med AG, det är ingen som kan skräddarsy den åt dig. Det är generellt ingen som kan fixa, laga och trolla med trollspöt, allt de kan göra är att erbjuda resurser.
Jag tycker mig minnas att du blev erbjuden en annan typ av medicinering men den vågade du inte prova? Jag kan mycket väl ha fel.
Stödhjul är liksom bara stödhjul. Cykla måste du gör själv.
Hab verkar du ju inte ens intresserad av utan har i princip avskrivit innan du ens kommit igång. :(
Det är många år sedan medicinändring kom på tal. Jag bedömde det som för riskfyllt.

Jag har inte alls avskrivit hab. Var har du fått det ifrån? Däremot är jag inte pepp på att höra om alla mina fel. Kommer bara känna mig ännu mer värdelös än jag redan känner mig.
 
Vilken person?

Du kanske borde läsa på om autism. Att autister maskar är inget som någon hittat på. Det är vedertaget. Alla som är kunniga inom autism vet att det är så det är. Du kan ju t.ex. börja med att lyssna på Svenny Kopp på Youtube.
Jag har hela tiden frågat om den person du själv tar som exempel på att autismen är problemet och man måste maska för att få vänner. Jag undrade då om detaljer eftersom du drar långtgående slutsatser. Så vilken person du syftar på vet jag inte. Tolkar jag det rätt så har du ingen aning om vad som egentligen hänt

Tror det är själva autismen som är problemet. Hörde idag om en person som slutade maskera för sina vänner. Hon miste alla vänner hon hade. Jag har aldrig maskerat. Jag är den jag är och fejkar inget.
 
Mitt barnbarn maskar noll, det är han inte -och kommer inte vara- kapabel till.
Så sant!
De autister jag jobbat med har verkligen inte haft kapacitet till att maska på det sättet det talas om i tråden. Inte heller tror jag mitt autistiska syskon maskar speciellt mycket.
Autism är en spektrumdiagnos, svårt att generalisera på det sättet som @Wille och andra gör.
 
Mitt barnbarn maskar noll, det är han inte -och kommer inte vara- kapabel till.
Han. Där har vi svaret. Det är en han.

Kvinnors autism ser inte likadan ut. Kvinnor maskar.

Jag har hela tiden frågat om den person du själv tar som exempel på att autismen är problemet och man måste maska för att få vänner. Jag undrade då om detaljer eftersom du drar långtgående detaljer. Så vilken person du syftar på vet jag inte. Tolkar jag det rätt så har du ingen aning om vad som egentligen hänt
Andrahandsuppgifter i fb-grupp. Vet inte vad personen heter. Och jag skulle hur som helst inte lämna ut namnet.
 
Så sant!
De autister jag jobbat med har verkligen inte haft kapacitet till att maska på det sättet det talas om i tråden. Inte heller tror jag mitt autistiska syskon maskar speciellt mycket.
Autism är en spektrumdiagnos, svårt att generalisera på det sättet som @Wille och andra gör.
Alltså, jag läser ju vad andra kvinnliga autister skriver och även andra som är kunniga på autism hos kvinnor.
 
Vänta lite nu. Pratar ni om att maskera sin autism eller att maska, det vill säga ta genvägar på jobbet/lata sig? Att maskera/dölja sin autism omedvetet är ju inte samma sak som att maska.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 406
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte förstå hur svårt det ska vara för mig att hitta en tidsbalans. Jag hade ju uppenbarligen trampat i jordgetingboet igen nu...
Svar
0
· Visningar
387
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 226
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Under en ganska lång tid har jag funderat på att byta yrke, då jag känner mig relativt "klar" på mitt nuvarande jobb. Det finns ingen...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp